Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Práce asistenta pedagoga z pohledu rodiče dítěte se speciálně vzdělávacími potřebami
Thesis title in Czech: Práce asistenta pedagoga z pohledu rodiče dítěte se speciálně vzdělávacími potřebami
Thesis title in English: The work of a teaching assistant from the view of a parent of a child with special education needs
Key words: asistent pedagoga|inkluzivní vzdělávání|RVP ZV|specifické poruchy učení a chování|školní asistent|školský ombudsman
English key words: framework educational program for basic education|inclusive education|school assistant|school ombudsman|specific learning and behavioral disorders|teaching assistant
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.10.2021
Date of assignment: 07.10.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.01.2022
Date and time of defence: 16.06.2022 12:30
Date of electronic submission:10.05.2022
Date of proceeded defence: 16.06.2022
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Prezentovaná diplomová práce se věnuje asistentské pedagogické práci u dětí se specifickou poruchou učení či chování v rámci povinného základního vzdělávání.
Teoretická část je zaměřena na profesní požadavky týkající se výkonu práce asistenta pedagoga. Popisuje osobnostní předpoklady asistenta pedagoga a kompetence vyplývající z této profese ve vztahu k učiteli. Zabývá se také novou pozicí školního asistenta a srovnává jej s pozicí asistenta pedagoga. Popisuje pojmy specifické poruchy učení a chování, žák se speciálními vzdělávacími potřebami a legislativní problematiku inkluze na základní škole. V práci je také pozornost věnována profesi školského ombudsmana a jediné základní škole pro děti se specificky vývojovou poruchou chování.
Praktická část se zaměřuje na rodiče, kteří mají dítě se specifickou poruchou učení a chování na základní škole, na jejich spokojenost s pomocí asistenta pedagoga u svého dítěte, ale také na to, jaká úskalí spatřují rodiče v rámci této spolupráce. Práce tedy představuje formu pomoci mezi rodinou dítěte a asistentem pedagoga.

OBSAH:
Úvod
TEORETICKÁ ČÁST
1. CÍL A PŘEDMĚT VÝZKUMU
2. VÝZNAM INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
2.1. RVP ZV
2.2. Národní akční plán inkluzivního vzdělávání
3. ASISTENT PEDAGOGA
3.1. Právní ukotvení profese
3.2. Pozice asistenta pedagoga a její specifika
3.3. Profesní požadavky
3.4. Osobnostní předpoklady a kompetence
3.5. Kompetence ve vztahu k učiteli
4. ŠKOLNÍ ASISTENT
4.1. Vymezení pojmu a legislativa
4.2. Profesní požadavky
4.3. Osobnostní kvality
4.4. Srovnání pozice školního asistenta s pozicí asistenta pedagoga
5. ŽÁK SE SPECIÁLNĚ VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
5.1. Vymezení pojmu
5.2. Speciálně pedagogické centrum
5.3. Možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
6. PRÁCE ŠKOLSKÉHO OMBUDSMANA
6.1. Legislativa a funkce
6.2. Rozsah působnosti této profese
6.3. Řešené případy v oblasti inkluze
7. ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRO DĚTI SE SPECIFICKY VÝVOJOVOU PORUCHOU CHOVÁNÍ
7.1. Historie školy
7.2. Žák s vývojovou poruchou chování
7.3. Specifika školy a jejich vliv na vzdělávání žáků
8. POHLED NA INKLUZI VE VYBRANÝCH ZEMÍCH

PRAKTICKÁ ČÁST
9. VÝZKUMNÝ CÍL
9.1. Výzkumné otázky
9.2. Organizace výzkumu
10. SBĚR DAT A METODOLOGIE VÝZKUMU
10.1. Etické hledisko výzkumného šetření
10.2. Prostředí výzkumu
10.3. Informanti
11. KAUZUISTIKA RODIN DÍTĚTE S POSTIŽENÍM
11.1. Rodina č. 1
11.2. Rodina č. 2
11.3. Rodina č. 3
11.4. Rodina č. 4
11.5. Rodina č. 5
11.6. Rodina č. 6
12. VÝZKUMNÉ KATEGORIE
12.1. Analýza a shrnutí výzkumné kategorie č. 1
12.2. Analýza a shrnutí výzkumné kategorie č. 2
12.3. Analýza a shrnutí výzkumné kategorie č. 3
12.4. Analýza a shrnutí výzkumné kategorie č. 4
13. VÝSLEDKY INTERPRETACE VÝZKUMU
14. ZÁVĚR
15. DOPORUČENÍ PRO PRAXI

POUŽITÁ LITERATURA:

PŘÍLOHY:
References
CARTER, R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Přeložila Linda Bartošková. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7.
GABAŠOVÁ, J. , VOSMIK, M. Asistent pedagoga a klima třídy. 1. vyd. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-419-0.
HÁJKOVÁ, V. a kol. Asistent pedagoga – profese utvářená v dialogu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.
KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. 1 vyd. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
MORÁVKOVÁ, M. Standart práce asistenta pedagoga. 2014.
NĚMEC, Z. Kompetence asistenta pedagoga. Praha, 2014. Dizertační práce. Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce Doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením: [se změnami provedenými k 1.9.2017]. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2017. ISBN 80-86956- 01-6.
PALATOVÁ, H. a kol. Spolupráce s asistentem pedagoga. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků: 2012. ISBN 978-80-87652-65-7.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí, aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1
TEPLÁ, M. a kol. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2018. ISBN 978-80-87963-64-7.
VORLÍČEK, R. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku?: pohled do konkrétních základních škol. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019. ISBN 978 - 80-7465-387-2
VRBOVÁ, R. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3381-3.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 12 vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html