Práce asistenta pedagoga z pohledu rodiče dítěte se speciálně vzdělávacími potřebami
Thesis title in Czech: | Práce asistenta pedagoga z pohledu rodiče dítěte se speciálně vzdělávacími potřebami |
---|---|
Thesis title in English: | The work of a teaching assistant from the view of a parent of a child with special education needs |
Key words: | asistent pedagoga|inkluzivní vzdělávání|RVP ZV|specifické poruchy učení a chování|školní asistent|školský ombudsman |
English key words: | framework educational program for basic education|inclusive education|school assistant|school ombudsman|specific learning and behavioral disorders|teaching assistant |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.10.2021 |
Date of assignment: | 07.10.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.01.2022 |
Date and time of defence: | 16.06.2022 12:30 |
Date of electronic submission: | 10.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 16.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student |
Opponents: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Guidelines |
Prezentovaná diplomová práce se věnuje asistentské pedagogické práci u dětí se specifickou poruchou učení či chování v rámci povinného základního vzdělávání.
Teoretická část je zaměřena na profesní požadavky týkající se výkonu práce asistenta pedagoga. Popisuje osobnostní předpoklady asistenta pedagoga a kompetence vyplývající z této profese ve vztahu k učiteli. Zabývá se také novou pozicí školního asistenta a srovnává jej s pozicí asistenta pedagoga. Popisuje pojmy specifické poruchy učení a chování, žák se speciálními vzdělávacími potřebami a legislativní problematiku inkluze na základní škole. V práci je také pozornost věnována profesi školského ombudsmana a jediné základní škole pro děti se specificky vývojovou poruchou chování. Praktická část se zaměřuje na rodiče, kteří mají dítě se specifickou poruchou učení a chování na základní škole, na jejich spokojenost s pomocí asistenta pedagoga u svého dítěte, ale také na to, jaká úskalí spatřují rodiče v rámci této spolupráce. Práce tedy představuje formu pomoci mezi rodinou dítěte a asistentem pedagoga. OBSAH: Úvod TEORETICKÁ ČÁST 1. CÍL A PŘEDMĚT VÝZKUMU 2. VÝZNAM INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ 2.1. RVP ZV 2.2. Národní akční plán inkluzivního vzdělávání 3. ASISTENT PEDAGOGA 3.1. Právní ukotvení profese 3.2. Pozice asistenta pedagoga a její specifika 3.3. Profesní požadavky 3.4. Osobnostní předpoklady a kompetence 3.5. Kompetence ve vztahu k učiteli 4. ŠKOLNÍ ASISTENT 4.1. Vymezení pojmu a legislativa 4.2. Profesní požadavky 4.3. Osobnostní kvality 4.4. Srovnání pozice školního asistenta s pozicí asistenta pedagoga 5. ŽÁK SE SPECIÁLNĚ VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI 5.1. Vymezení pojmu 5.2. Speciálně pedagogické centrum 5.3. Možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 6. PRÁCE ŠKOLSKÉHO OMBUDSMANA 6.1. Legislativa a funkce 6.2. Rozsah působnosti této profese 6.3. Řešené případy v oblasti inkluze 7. ZÁKLADNÍ ŠKOLA PRO DĚTI SE SPECIFICKY VÝVOJOVOU PORUCHOU CHOVÁNÍ 7.1. Historie školy 7.2. Žák s vývojovou poruchou chování 7.3. Specifika školy a jejich vliv na vzdělávání žáků 8. POHLED NA INKLUZI VE VYBRANÝCH ZEMÍCH PRAKTICKÁ ČÁST 9. VÝZKUMNÝ CÍL 9.1. Výzkumné otázky 9.2. Organizace výzkumu 10. SBĚR DAT A METODOLOGIE VÝZKUMU 10.1. Etické hledisko výzkumného šetření 10.2. Prostředí výzkumu 10.3. Informanti 11. KAUZUISTIKA RODIN DÍTĚTE S POSTIŽENÍM 11.1. Rodina č. 1 11.2. Rodina č. 2 11.3. Rodina č. 3 11.4. Rodina č. 4 11.5. Rodina č. 5 11.6. Rodina č. 6 12. VÝZKUMNÉ KATEGORIE 12.1. Analýza a shrnutí výzkumné kategorie č. 1 12.2. Analýza a shrnutí výzkumné kategorie č. 2 12.3. Analýza a shrnutí výzkumné kategorie č. 3 12.4. Analýza a shrnutí výzkumné kategorie č. 4 13. VÝSLEDKY INTERPRETACE VÝZKUMU 14. ZÁVĚR 15. DOPORUČENÍ PRO PRAXI POUŽITÁ LITERATURA: PŘÍLOHY: |
References |
CARTER, R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Přeložila Linda Bartošková. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7.
GABAŠOVÁ, J. , VOSMIK, M. Asistent pedagoga a klima třídy. 1. vyd. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-419-0. HÁJKOVÁ, V. a kol. Asistent pedagoga – profese utvářená v dialogu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1. KENDÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. 1 vyd. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1. MORÁVKOVÁ, M. Standart práce asistenta pedagoga. 2014. NĚMEC, Z. Kompetence asistenta pedagoga. Praha, 2014. Dizertační práce. Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce Doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením: [se změnami provedenými k 1.9.2017]. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2017. ISBN 80-86956- 01-6. PALATOVÁ, H. a kol. Spolupráce s asistentem pedagoga. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků: 2012. ISBN 978-80-87652-65-7. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí, aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-008-1 TEPLÁ, M. a kol. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2018. ISBN 978-80-87963-64-7. VORLÍČEK, R. Jak se daří inkluzi u nás a na Slovensku?: pohled do konkrétních základních škol. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019. ISBN 978 - 80-7465-387-2 VRBOVÁ, R. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3381-3. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 12 vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4. |