Situace žáka s odlišným mateřským jazykem v české základní škole (případová studie)
Thesis title in Czech: | Situace žáka s odlišným mateřským jazykem v české základní škole (případová studie) |
---|---|
Thesis title in English: | Situation of a Pupil with Different First Language at Czech Primary School (Case Study) |
Key words: | případová studie|žák s OMJ|český jazyk|základní škola |
English key words: | case study|pupil with DFL|Czech language|primary school |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.10.2021 |
Date of assignment: | 08.10.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 15.10.2021 |
Date and time of defence: | 20.06.2022 08:30 |
Date of electronic submission: | 08.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 20.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce představí případovou studii žákyně 4. ročníku ZŠ s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Cílem práce je popsat celkovou situaci žákyně v prostředí běžné české základní školy z pohledu rodičů, vyučujících a žákyně samotné, její zapojení v předmětu český jazyk, ale i předmětech dalších, analýza projevu v českém jazyce, identifikace klíčových problémových oblastí v předmětu český jazyk a návrh strategií ke zvýšení úspěšnosti integrace žáků s OMJ. V teoretické části práce poskytne přehled literatury věnované žákům s OMJ v prostředí českého školství s přihlédnutím k interkulturní komunikaci ve škole. V části praktické představí případovou studii, kde bude využito několika zdrojů dat: rozhovorů s rodiči a vyučujícími, analýzy žákových prací a jazykového projevu žákyně, a dále učitelského deníku vedeného diplomantkou při doučování žákyně v předmětu český jazyk. Na základě analýzy a interpretace dat budou navrženy strategie pro výuku žáků s OMJ, se zaměřením na český jazyk. Postup řešení: a. rešerše odborné literatury (kvalitativní výzkum, metoda případové studie, postavení žáků s OMJ v české škole, interkulturní komunikace) b. sběr dat: rozhovory s rodiči, vyučujícími i informantkou, školní práce a projev informantky, učitelský deník c. analýza a interpretace získaných dat d. formulace návrhů strategií pro zlepšení integrace žáka s OMJ v české škole |
References |
Česká školní inspekce ČR, 2018. Tematická zpráva. Vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem. Česká školní inspekce ČR. HÁJKOVÁ, E. 2014. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. HAVEL, J. - FILOVÁ, H., 2010. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Brno: Paido. HENDL, J., 2005. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. HRUBÁ, J., 2004. Čeština pro děti cizinců: Metodika výuky českého jazyka dětí z minoritních skupin. Brno: MSD. HUDÁKOVÁ, A. - ŠORMOVÁ, K. 2019. Čeština jako druhý jazyk: metodická perspektiva. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. KOSTELECKÁ, Y., 2013. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. MIOVSKÝ, M., 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. NOSÁLOVÁ, B. a kol., 2018. Učíme češtinu jako druhý jazyk. Průvodce pro učitele. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů. RADOSTNÝ L. et al., 2011. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: META, o.p.s. – Společnost pro příležitosti mladých migrantů. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. (2020). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. STRAUSS, A. - CORBINOVÁ, J., 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Postup a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert. ŠINDELÁŘOVÁ, J. - ŠKODOVÁ, S. 2012. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2012. ŠVAŘÍČEK, R. - ŠEĎOVÁ, K., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Vyhláška č. 27/2016 Sb.: o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve zněních pozdějších předpisů. Zákon č. 561/2004 Sb.: o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) |