Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Pojem kategorie umění v teorii estetického hodnocení uměleckých děl Kendalla Waltona
Thesis title in Czech: Pojem kategorie umění v teorii estetického hodnocení uměleckých děl Kendalla Waltona
Thesis title in English: “Categories of art” as a concept in Kendal Walton's theory of aesthetic appreciation of art
Key words: kategorie umění|Gestalt|estetické hodnocení|kontextualismus|Kendall Walton
English key words: categories of art|gestalt|aesthetic appreciation|contextualism|Kendall Walton
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Aestetics (21-KEST)
Supervisor: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.09.2021
Date of assignment: 23.09.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 15.10.2021
Date and time of defence: 31.01.2022 09:00
Date of electronic submission:09.01.2022
Date of proceeded defence: 31.01.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Tomáš Kulka, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce nabídne kritickou interpretaci teorie estetického hodnocení uměleckých děl jednoho z nejvýznamnějších amerických filozofů umění druhé poloviny dvacátého století, Kendalla Waltona, kterou představil ve své hojně citované studii Kategorie umění. Tato studie se po svém vydání stala opěrným bodem kontextualismu, tj. směru, který pojímá estetickou hodnotu uměleckého díla jako závislou na příslušném kulturně historickém kontextu. Pro vynášení estetických soudů o každém jednotlivém uměleckém díle je dle Waltona nutné jej zařadit do správné uměleckohistorické kategorie na základě vybraných mimoestetických vlastností. Vzhledem k povaze kategorií umění, jak je Walton ve svých textech představil, vyvstává několik vzájemně provázaných otázek, kterým sice byla v debatě o tomto pojmu věnována jistá pozornost, ale jejichž implikace nebyly, domnívám se, sledovány dostatečně systematicky. Jedná se především o otázku vzniku nových kategorií (nakolik je Waltonův model schopen si poradit s dynamikou historického vývoje umělecké tradice a estetického hodnocení), o otázku vztahu mimoestetických vlastností určujících zařazení díla do příslušné kategorie a estetické hodnoty díla, která se od příslušné kategorie má odvíjet, (zda není v pozadí Waltonovy teorie přítomna myšlenka pravidel řídících naše estetické souzení) a v neposlední řadě také o problém tzv. „intencionalismu“, tedy zohledňování autorských záměrů při hodnocení díla. Cílem práce bude posoudit, nakolik či v jakém smyslu lze o Waltonově modelu opírajícím se o pojem kategorie umění uvažovat jako o teorii estetického souzení.
References
Jorge Luis Borges, „Kafkovi předchůdci, in Spisy III - Další pátrání, Dějiny věčnosti (Praha, Argo, 2011).
Allen Carlson, „Nature, Aesthetic Judgment, and Objectivity, The Journal of Aesthetics and Art Criticism 40 (1981).
David Davies, „Categories of Art, in Gaut a Lopes, The Routledge Companion to Aesthetics, Third Edition (Oxon, New York: Routledge 2013).
Stephen Davies, Definitions of Art (Ithaca, London: Cornell University Press 1991).
Thomas Stearns Eliot, „Tradice a individuální talent, in O básnictví a básnících (Praha: Odeon 1991).
Brian Laetz, „Kendall Walton´s ‚Categories of Art: A Critical Commentary, British Journal of Aesthetics 50 (2010).
Jerrold Levinson, „Aesthetic Contextualism, in Aesthetic Pursuits. Essays in Philosophy of Art (Oxford: Oxford University Press, 2016).
Daniel O. Nathan, „Categories and Intentions, The Journal of Aesthetics and Art Criticism 31 (1973).
Glenn Parsons, „Nature Appreciation, Science, and Positive Aesthetics, British Journal of Aesthetics 42 (2002).
Tzvetan Todorov, Úvod do fantastické literatury (Praha: Karolinum. 2010).
Felix Vodička, „Problematika ohlasu Nerudova díla, in Struktura vývoje (Praha: Dauphin, 1998).
Kendall Walton, „Categories of Art, in Marvelous Images: On Values and the Arts (Oxford: Oxford University Press, 2008); původně vydáno roku 1970.
Kendall L. Walton, „Categories and Intentions: A Reply, The Journal of Aesthetics and Art Criticism 32 (1973).
Kendall L. Walton, Marvelous Images, On Values and the Arts (Oxford: Oxford University Press, 2008).
René Wellek a Austin Warren, Teorie literatury (Olomouc: Votobia, 1996).
Paul Ziff, „Reasons in Art Criticism, in Essays in Conceptual Appreciation (Ithaca: Cornell University Press, 1966).
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html