Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Westwerk. Kontextuální analýza předpokladů a smyslu zrodu specifického stavebního prvku a jeho význam pro evropskou sakrální architekturu nejen v karolínském, ale i v následujících obdobích.
Thesis title in Czech: Westwerk. Kontextuální analýza předpokladů a smyslu zrodu specifického stavebního prvku a jeho význam pro evropskou sakrální architekturu nejen v karolínském, ale i v následujících obdobích.
Thesis title in English: Westwerk. A contextual analysis of the roots and meaning of the birth of the specific architectural element and its impact on not just carolingian but also later sacral architecture in Europe.
Key words: Westwerk|románská architektura|karolínská architektura|ottonská architektura|Karel Veliký|archanděl Michael|Alcuin|Einard|Angilbert|sv. Cuthbert|Corvey|Lorsch|Saint-Riquier|Cáchy|Jumiéges|Milevsko|Doksany|renovatio Romani imperii|Reichskirche
English key words: Westwerk|Romanesque architecture|Carolingian architecture|Ottonian architecture|archangel Michael|Charlemagne|Alcuin|Einard|Angilbert|st. Cuthbert|Corvey|Lorsch|Saint-Riquier|Aachen|Jumiéges|Milevsko|Doksany|kloster|renovatio Romani imperii|Reichskirche
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. PhDr. Ing. Jan Royt, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.09.2021
Date of assignment: 22.09.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.10.2021
Date and time of defence: 11.09.2023 09:00
Date of electronic submission:07.05.2023
Date of proceeded defence: 11.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Ing. Petr Macek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Zamýšlená bakalářská práce nese název Westwerk.
Je to pojem dnes vžitý v německém jazykovém prostředí, francouzština užívá pojem massif occidental, latina gallilaea. Čeština vlastní výraz nemá, běžně užívá uvedený německý. Všechny uvedené pojmy nicméně označují totéž: západně orientovanou, příčně situovanou, víceposchoďovou přístavbu klášterních nebo biskupských bazilik s emporou těšící se přímému výhledu na hlavní oltář. Po mém soudu je hodná zvláštního zájmu už jen proto, že je považována za „vynález“, se kterým během svých „renezancí“ přichází „barbarský“ Západ, aniž by přitom antické vzory reflektoval.
Ve své práci se chci zamýšlet na vztahem karolínských, ottonských a románských westwerků k západním věžím posléze spoluvytvářejícím i průčelí gotických i barokních katerál. A argumentovat, že je odůvodňuje společná situovanost v paradigmatu vertikální kauzality, ve kterém člověk zohledňuje především kategorické morální imperativy vztahujícími se k „poslední skutečnosti“ a podle toho hledí upravovat hlavně sám sebe. Vedle toho budu samozřejmě pracovat i s kauzalitou horizontální, tedy věnovat se kvantifikovatelným okolnostem politickým, ekonomickým nebo demografickým a sledovat tak činnost člověka modifikujícího spíše než sám sebe své okolí. Řečeno s Johnem Ruskinem, hodlám „nejprve pátrat po myšlence a teprve pak po provedení a pamatovat, že se nelze chlubit něčím, na co stačí trpělivost.“[1]Jsem přesvědčen, že historikovi, jehož úkolem je povyšovat minulost, která je sama o sobě neutrálním rozměrem dění, na smysluplný dějinný příběh, pouhá trpělivost rozhodně stačit nemůže.
Posuzovat umělecká díla vznikající během řady staletí za pomoci arbitrárních kategorií a evolučních teorií nepovažuji za vhodné. A to už jen proto, že umělci snažící se vizualizovat myšlenky si nepochybně vybírali z mnoha stylistických módů. V jejich činnosti se prolínalo mnoho „faktorů včetně školení a talentu jednotlivých tvůrců, specificky zvoleného materiálu, bohatství a ambicí zadavatelů.“[2]Při naplňování takto vytyčeného úkolu proto považuji za přínosné zohlednit i receptivní přístup Ernsta Gombricha, podle něhož oko žádného diváka není „nevinné“, protože žádný člověk není schopen vymazat svou předchozí zkušenost. Umělec ptoto svým dílem nenapodobuje, ale naznačuje a svou zprávu „předává pomocí kódů, které máme uložené v paměti“.[3]Jakkoli je postižení rozdílu mezi pohledem diváka současného a dobového obtížné, v zamýšlené práci po něm chci vytrvale pátrat.
Westwerk tedy metodologicky upřednostňuje kontextuální analýzu oproti analýze formální. Chce být, řečeno s Maxem Dvořákem, "pojednáním dbajícím širších duchových souvislostí". Za své epistemologické východisko považuje interdisciplinární zkoumání geneze idejí a jimi inspirovaných uměleckých děl, přičemž východiska pozitivistická a formalistická ponechává spíše in margine. A to i proto, že v českém prostředí je formálních analýz nespočet, její kontextuální analýza je vzácná. Jedním z cílů Westwerku je ke zmírnění této nerovnováhy přispět.
The essay hereby submitted concerns itself with the establishment of the architectonic element called westwerk in the Carolingian times and its later development in Ottonian, Romanesque and even later periods. Methodologically, it juxtaposes the paradigm of vertical causality characterized by respecting cathegorical moral imperatives pertaing to the „last reality“ and the horizontal causality paying attention to quantifiable political, economical or demographical circumstances and influences. More simply: prefering conextual analysis to formal analysis and using a broad interdisciplinary approach.
References
Aurelius Augustinus: Vyznání. Praha 1997
Aurelius Augustinus: O nesmrtelnosti duše. Praha 2013
Aurelius Augustinus: O Boží obci I – II. Praha 2007
Baxandall, M.: Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Praha 2019
Bartlová, M.: Úvodní studie in Baxandall, M.: Inteligence obrazu a jazyk dějin umění. Praha 2019
Bischoff, B. (ed): Karl der Grosse (II), Das geistige Leben. Düsseldorf 1965
Belting, H.: An Anthropology of Images. Princeton 2011
Belting, H. Likeness and Presence. Chicago 1996
Bernard z Clairvaux: Kázání na žalm Qui habitat. Praha 2020
Bernard z Clairvaux: Selected Works. New York 1987
Booker, C.: Past Convictions: The Penance of Louis the Pious and the Decline of the Carolingians. Filadelfie, 2009
Boriello, L., Caruana, E., Del Genio, M.R., Suffi, N. (eds): Slovník křesťanských mystiků. Kostelní Vydří 2012
Brandes, W.: Studien zur christlich-lateinischen Poesie. Wiener Studien, Vídeň 1890
Brown, P.: Augustin z Hipponu. Praha 2020
Cage, J.: Color and Culture. Practice and Meaning from Antiquity to Abstraction. Londýn 1993
Campbell, W., Maldonaldo, A.: A New Jerusalem at the End of the World. The Antiquaries Journal 100
Carbno, C.: Spiritual Consciousness and the Strange Saga and Principles of Pseudo-Dionysius. 2017
Coates, S.: The Bishop as Benefactor and Civic Patron: Alcuin of York, and Episcopal Authority in Anglo-Saxon England. Speculum, Vol. 3/71. Chicago 1996
Colgrave, B.: Two Lives of Saint Cuthbert. Cambridge 2009
Conant, K.J.: Carolingian and Romanesque Architecture 800 - 1200. Yale 1978
Constable, G.: Cluny from the Tenth to the Twelfth Centuries. Aldershot 2000
Crosby: S.M.: Royal Abbey of Saint-Denis in the Time of Abbot Suger 1123-1151, Yale 1942
Cunningham, L.S.: A Brief History of Saints. Oxford, 2005
Cusack, C.M.: Pagan Saxon Resistance to Charlemagne's Mission: Indigenous Religion and World Religion in the Early Middle Ages. Sheffield 2012.
Česká synoptická bible v rozsahu celého vydání Bible kralické z roku 1613. Praha 2008
Dante Alighieri: Božská komedie. Přeložil O.F. Babler. Praha 1989
Demus, O.: Byzantine Mosaic Decoration. Londýn 1953
Dionysios Areopagita: Listy o mystické teologii. Praha 2005
Duby, G.: Věk katedrál: umění a společnost 980 – 1420. Praha 2002
Duby, G.: Rok tisíc. Praha 2007
Duby, G.: Dějiny Francie od počátků po současnost. Praha 2003
Duffy, E.: Royal Books and Holy Bones. Essays in Medieval Christianity. London 2018
Einhardus: Vita Caroli Magni. Pod názvem "... a neuniknout budoucímu věku" vyšlo v českém překladu Petra Daniše. Praha 1999
Fajt,J.: Langerová, A.: Kunst als Herrschaftsinstrument. Böhmen und das Heilige Römische Reich unter den Luxemburgern in europäischen Kontext. Berlín 2009
Farmer, D.: Oxford Dictionary of Saints. Oxford 1997
Fauvre, P.: Andělé. Studie in Le Goff, J., Schitt, J.-C.: Encyklopedie středověku. Praha 2002
Foltýn, D., Sommer, P.: Život v benediktinském klášteře - stavební podoba a každodenní rytmus. In Foltýn, D., Klípa, J., Mašková, P., Sommer, P., Vlnas, V. (eds): Otevři zahradu rajskou, Benediktini v srdci Evropy. Praha 2015
Fried, J.: Charlemagne. London 2016
Fuller, L.N.: Morálka práva. Praha 1998
Gardam, J.: Necessity, Proportionality and the Use of Force by States. Cambridge 2011
Gauchet, M.: Odkouzlení světa: Dějiny náboženství jako věci veřejné. Praha 2004
Geese, U.: Rané cisterciácké kostely ve Francii, strohá krása architektury bez ozdob. In Ars Sacra, Bratislava 2011
Gentile, G.: Ecclesia vocata Sepulcrum in Dal Piemonte all’Europa. Turín 1988
Gersch, S.: From Iamblichus to Eriugena. An Investigation of the Prehistory and Evolution of the Pseudo-Dyonisian Tradition. Leiden 1978
Gertsman, E., Rosenwein, B.H.: The Middle Ages in 50 objects. Cambridge 2018
Ghezzi, B.: Voices of the Saints. Chicago 2000
Gimpel, J.: The Cathedral Builders. New York 1983
Giorgi, R.: Saints in Art. Los Angeles 2002
Glaber, R.: Dějiny světa v čase milénia. Praha 2013
Gombrich, E.H.: Příběh umění. Praha 2010
Gombrich, E.H.: Umění a iluze. Strana 341. Praha 1985
Hadot, P.: Plótinos čili prostota pohledu. Praha 1993
Hall, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
Hamlyn, D.W.:The Penguin History of Western Philosophy. Aylesbury 1987
Hanson, S.O.: Science and Pseudoscience. Stanford 2015
Harrington, L.M.: A Thirteenth-Century Textbook of Mystical Theology at the University of Paris: The Mystical Theology of Dionysius the Areopagite in Eriugena’s Latin Translation with the Scholia translated by Anastasius the Librarian. Leuven 2004
Haskins, C.H.: The Reneissance of the Twelfth Century. Harvard 1955
Heer, F.: Evropské duchovní dějiny. Praha 2000
Holland, T.: Millenium. Londýn 2013
Holland,T.: Dominion: How the Christian Revolution Remade the World. New York 2019
Holý, L.: Malý český člověk a velký český národ. Praha 2001
Honour,H., Fleming, J.: A World History of Art, 7th Edition. Londýn 2018
Horáček, M.: Oheň, hora, hvězdy a Panna. Ikonografie vizuálních děl inspirovaných Řádem blahoslavené Panny Marie na hoře Karmel. Seminární práce. Ústav pro dějiny umění FF UK, Praha 2019
Hušek, V.: Milost stvoření, zjevení a odpuštění podle Pelagia. In Karfíková, L., Dus, J.A.: Milost v patristice. Jihlava 2011
Chamberlin, E.R.: The Bad Popes. New York 1971
Ching, F.D.K.:, Jarzombek M.M., Prahash, V.: A Global History of Architecture. Hoboken 2007
Chisholm, H.: Hrabanus Maurus Magnentius. Encyclopaedia Britannica 1911. Cambridge
Iversen, M., Melville, S.: Writing Art History. Disciplinary Departures. Chicago 2010
Kalista, Zdeněk: Karel IV. Praha 1971
Johnson, R.F.: Saint MIchael the Archangel in Medieval English Legend. Londýn 2005
Kantorowicz, E.H.: The King’s Two Bodies: A Study in Medieval Political Theology. Princeton 2016
Karfíková, L.: Studie z patristiky a scholastiky. Praha 1997
Kalkanis, E.: Erwin Panofsky’s Meaning in the Visual Arts. Londýn 2018
Kelly, J.N.D, Walsh, M.J.: Oxford Dictionary of Popes. Oxford 2010
Klein, B.: Gotika 1140 – 1540. In Ars Sacra. Bratislava 2011
Knight, K.: School of Iona. New Advent 2020. newadvent.org
Koch, W.: Evropská architektura. Praha 2012
Kováč, P.: Katedrála v Chartres. Praha 2015
Kovařík, P.: Klíč k pražským hřbitovům. Praha 2001
Kratochvíl, Z.: Délský potápěč k Hérakleitově řeči. Praha 2006
Kratochvíl, Z.: Studie o křesťanství a řecké filosofii. Praha 1994
Kristeller, P.O.: Osm filosofů italské renesance. Praha 2007
Krzemieńska, B.: Břetislav I.: Čechy a střední Evropa v prvé polovině XI. století. Praha 1999
Kubín, P.: Sedm přemyslovských kultů. Praha 2011
Kubínová, K.: Emauzský cyklus, Praha 2012
Langer, J: Devět bran Chasidů. Praha 1965
Lapidge, M.: Hilduin of Saint-Denis. Leiden 2017
Lawrence-Mathers, A.: Manuscripts in Northumbria in the Eleventh and Twelfth Centuries. Woodbridge 2003.
Lavelle, D.: Skellig: Island Outpost of Europe. Dublin 1976
Leclerk, J.: Influence and noninfluence of Dionysius in the Western Middle Ages. Úvodní studie in Pseudo-Dionysius: The Complete Works. New York 1987
Le Goff, J.: Kultura středověké Evropy. Praha 1991
Le Goff, J.: Zrození očistce. Praha 2003
Le Goff, J., Schmitt, J-C.: Encyklopedie středověku. Praha 1999
Louth, A.: The Origins of the Christian Mystical Tradition. Oxford 2009
Loyn, H.R. (ed): The Middle Ages. Londýn 1991
Malacart Segagni, A.: L’architettura romanica pavese in Storia di Pavia. Milán 1996.
Machula, T.: Tomáš a jeho sumy. České Budějovice 2020
Mac Culloch, D.: A History of Christianity. Strana 409. Londýn 2009
Márkus, G.: Conceiving a Nation: Scotland to 900 AD. Edinburgh 2017
Maříková – Kubková, J. (ed): Katedrála viditelná a neviditelná. Praha 2019
McInerny, R.: The Scool of Chartres in A History of Western Philosophy, Vol. II. Jacques Maritain Center, Notre Dame 2019
Melville, F.: Andělé. Praha 2004
Moffitt, J.: Bernini's Cathedra Petri and the Constitutum Constantini. Notes in the History of Art 2/2007. Chicago
Mommsen, T.E.: Petrarch's Conception of the 'Dark Ages'. Ithaca 1959
Montefiore, Sebag S.: Jerusalem. Londýn 2011
Mudrová, I.: Prahou s otevřenýma očima. Praha 2005
Murray, S.: The Choir of the Church of St.-Pierre, Cathedral of Beauvais. The Art Bulletin. New York 1980
Nagan, W.P., Cartner, A.C., Monro, R.J.: Ideological Contributions of Celtic Freedom and Individualism to Human Rights. Leiden 2017
Nees, L.: A Tainted Mantle: Hercules and the Classical Tradition at the Carolingian Court. Filadelfie 1991
Nees, L.: Early Medieval Art. Oxford 2002
Nejeschleba, T., Kucsa, R.: Bernard z Clairvaux, Chiméra svého století. Olomouc 2020
Norberg-Schulz, C.: Význam v architektuře Západu. Praha 2019
Novák, A.: Vědomí středověku: Z kulturních dějin prvního tisíciletí. Praha 2007
Ohler, N.: Válka a mír ve středověku. Praha 2004
O'Laughlin,T.: Adomán and the Holy Places. Londýn 2007
Opatrný, D: V jednoho Boha věřiti budeš. Studia Theologica 21, číslo 4, 2019
Otranto, G.: Il liber de Apparitione, il santuario di San Michele sul Gargano. In Santuari e politica nel mondo antico. Miláno 1983.
Páleš, E.: Angelologie dějin. Bratislava 2004
Panofsky. E.: Abbot Suger on the Abbey Church of St.-Denis and Its Art Treasures. Princeton 1946
Panofsky, E.: Meaning in the Visual Arts. Chicago 1982
Panofsky, E.: Idea. Příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Praha 2014
Panofsky, E.: Skutky opata Sugera. Praha 2002
Pečírka, J.: Max Dvořák – životopis. In Umění jako projev ducha. Praha 1936.
Pelikan, J.: Introduction to The Complete Works of Pseudo-Dionysius Areopagite, New York 1987
Pražák, M.: Latinsko-český slovník. Praha 1936
Pseudo-Dionysius: The Complete Works. New York 1987
Putam, C.C.: Beauty in the Ps-Denis. Paříž 1983
Raeburn, R.(ed): Dějiny architektury. Praha 1993
Rapp, F.: Svatá říše římská národa německého. Praha 2007
Roques, R.: Předmluva k Pseudo-Dionysius Areopagita: The Complete Works. New York 1987
Rorem, P.: Biblical and Lithurgical Symbols within the Pseudo-Dionysian Synthesis. Toronto 1984
Roth, L.M., Roth Clark, A.C.: Understanding Architecture. Third edition. Boulder 2014
Rushworth, G.: Medieval Christian Imagery. Oxford 1936
Ruskin, J.: Podstata gotiky. Praha 2019
Ryšková, M.(ed): Hledání Boží tváře. Praha 2020
Seibt, F.: Lesk a bída středověku. Strana 11. Praha 2000
Shahan, T., Macpherson, E.: Charlemagne. The Catholic Encyclopedia, New York 2013. newadvent.org
Schauber, V., Schindler, H.M.: Rok se svatými. Strana 523. Kostelní Vydří 1994
Schmitt, J-C.: Svět středověkých gest. Praha 2004
Scholz, B.W.: Carolingian Chronicles. Michigan 1970
Simpson, O. von: The Gothic Cathedral. Princeton 1974
Smyth, A.: Warlords and Holy Men: Scotland AD 80 - 1000. Edinburgh 1984
Southern, R.W.: The Penguin History of the Church: Western Society and the Church in the Middle Ages. Londýn 1970
Suger: De administratione. In Spisy o Saint-Denis. Praha 2006
Suger: De consecratione. In Spisy o Saint-Denis. Praha 2006
Sullivan, P.A.: A Reinterpretation of Invocation and Intercession of the Saints. Theological Studies 66/2005.
Šefců, O.: Architektura. Lexikon architektonických prvků a stavebního řemesla. Praha 2013
Škach, V., Soukup, E., Vintrová, M., Dolanský, P.: Katalog plzeňské diecéze. Plzeň 2004
Šmajs, J.: Ohrožená kultura. Brno 1995
Taylor, A.L.: Epic Lives and Monasticism in the Middle Ages, 800 – 1050. Cambridge 2013
Thebodeau, T.M. (ed): The Rationale Divinorum of William Durand of Mende, Columbia 2008
Toman, R.: (ed): Angelus & Diabolus. Engel , Teufel und Dämonen in der christlicher Kunst. Postupim 2016
Tomáš Akvinský: Teologická suma. Praha 2015
Vasari, G.: Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. Praha 1977
Veblen, T.: Teorie zahálčivé třídy. Praha 1999
Verdon, J.: Volný čas ve středověku. Praha 2003
Walker, G.S.M.: Columbanus Hibernus. Cork 2013
Wallach, L.: Charlemagne and Alcuin. Diplomatic Studies in Carolingian Epistolography, Traditio, Vol 9/1953.
Wood, M.: In Search of the Dark Ages. Londýn 2005
Ward, C.: Mediaeval Church Vaulting. Princeton 1915
Zástěrová, B. (ed.): Dějiny Byzance. Praha 1994
Ziolkowski, Z.: O andělech. Praha 2002
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html