Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rodiče o dětech a dospívajících s poruchami autistického spektra ve vztahu k pandemii Covid-19
Thesis title in Czech: Rodiče o dětech a dospívajících s poruchami autistického spektra ve vztahu k pandemii Covid-19
Thesis title in English: Parents about Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorders in Relation to the Covid-19 Pandemic
Key words: Poruchy autistického spektra|pandemie|covid-19|rodiče|pečující osoby|problémové chování
English key words: Autism Spectrum disorders|Pandemic|Covid-19|Parents|Caregivers|Aberrant behavior
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Tereza Kolečková
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.09.2021
Date of assignment: 05.09.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 13.04.2022
Date and time of defence: 02.09.2022 00:00
Date of electronic submission:23.07.2022
Date of proceeded defence: 02.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce je zjistit, zda má současná pandemie infekčního onemocnění Covid-19 a bezpečnostní opatření, která s ní souvisí, za důsledek zvýšený výskyt problémového chování dětí a dospívajících s poruchami autistického spektra, a případné změny v tomto chování popsat. Problémovým chováním se myslí takové, které omezuje funkčnost jedince s poruchou autistického spektra v domácím prostředí, na veřejnosti nebo jinde.
Literárně přehledová část se bude v úvodu krátce zabývat poruchami autistického spektra, jejich příčinami a prevalencí a vývojem dětí s touto diagnózou. V další části bude pojednávat o specifických projevech těchto poruch, včetně problémového chování, a o diagnostice a možnostech intervence. Následující kapitola se pak zaměří již na děti a dospívající s poruchami autistického spektra v kontextu pandemie Covid-19 a opatření, která s ní byla nebo jsou spojená, jako je uzavření škol a speciálních škol nebo jiných zařízení, nošení ochrany dýchacích cest a zvýšená hygiena, apod. Zmíní i výjimky z opatření, které pro tuto skupinu byly uděleny. Zároveň popíše psychologické souvislosti těchto opatření a zaměří se i na prožívání a chování dětí a dospívajících v pandemii.
Výzkumné otázky: Objevuje se problémové chování u dětí a dospívajících s poruchami autistického spektra v současné době více, ve větší míře, než v době před první vlnou pandemie Covid-19? Které problémové chování se objevuje častěji v současné době než v době před první vlnou pandemie Covid-19?
Respondenty budou pečující osoby, zpravidla rodiče dětí a dospívajících ve věku od 6 do 18 let s poruchami autistického spektra. Vyplní dotazník složený z otázek na základní a demografické údaje, otázek zjišťujících jaká opatření se respondenta za poslední rok týkala a hodnotících problémové chování u osob s poruchami autistického spektra, a to v současné době a v době před první vlnou pandemie Covid-19. Dotazník bude vyplněn při osobním setkání, pokud to epidemiologická situace dovolí. Respondenti budou osloveni především skrze sociální služby zaměřené na lidi s autismem, jako je například Nautis, Autistik, Za sklem, apod. Data budou vyhodnocena ve statistickém programu Jamovi. K vyhodnocení bude použit párový t-test.
Předložený výzkum má odkrýt případné dopady pandemie a opatření, která jsou s ní spojená, na chování dětí a dospívajících s poruchami autistického spektra a poukázat na nutnost intervence u těchto jedinců.
References
Aman, M. G., Singh, N. N., Stewart, A. W., & Field, C. J. (1985). The aberrant behavior checklist: A behavior rating scale for the assessment of treatment effects. American Journal of Mental Deficiency, 89(5), 485–491. http://dx.doi.org/10.1037/t10453-000

Amorim, R., Catarino, S., Miragaia, P., Ferreras, C., Viana, V., & Guardiano, M. (2020). The impact of COVID-19 on children with autism spectrum disorder. Impacto de la COVID-19 en niños con trastorno del espectro autista. Revista de neurologia, 71(8), 285–291. https://doi.org/10.33588/rn.7108.2020381

Čadilová, V., Thorová, K., & Žampachová, Z. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta.

Hrdlička, M. & Komárek, V. (2004) Dětský autismus: přehled současných poznatků. Portál. Dostupné z: https://ndk.cz/uuid/uuid:1334ea50-d461-11e6-b3b6-005056825209

Mutluer, T., Doenyas, C., & Aslan Genc, H. (2020). Behavioral Implications of the Covid-19 Process for Autism Spectrum Disorder, and Individuals' Comprehension of and Reactions to the Pandemic Conditions. Frontiers in psychiatry, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.561882

Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Portál. Dostupné z: https://ndk.cz/uuid/uuid:d2c9ddc0-7592-11e8-be68-5ef3fc9bb22f
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html