Možnosti facilitace posttraumatického růstu v terapii
Thesis title in Czech: | Možnosti facilitace posttraumatického růstu v terapii |
---|---|
Thesis title in English: | The possibilities of facilitating posttraumatic growth in therapy |
Key words: | posttraumatický růst|psychoterapie|trauma|terapeutické intervence|tematická analýza |
English key words: | posttraumatic growth|psychotherapy|trauma|psychotherapeutic interventions|thematic analysis |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Katarína Loneková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 02.09.2021 |
Date of assignment: | 02.09.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 07.12.2021 |
Date and time of defence: | 13.09.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 24.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 13.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Jakub Kuchař, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je zmapovat téma posttraumatického růstu v terapii se zaměřením na faktory, které mohou posttraumatický růst facilitovat. Těmito faktory jsou myšleny nejenom konkrétní terapeutické intervence, ale také terapeutovo uvažování o traumatu a terapeutickém procesu. Z povahy věci se bude jednat o kvalitativní výzkum.
V literárně přehledové části bude stručně zmíněna teorie psychického traumatu a možnosti jeho léčby. Dále pak teoretické koncepce posttraumatického růstu. Budou uvedeny základy pozitivní psychologie, ze které pojem vychází, modely posttraumatického růstu a různé proměnné, které v jeho výskytu hrají roli. Konec literárně přehledové části bude tvořit přehled dosavadní poznání ohledně možnostech facilitace s těžištěm v proměnné terapeutovi intervence. Návrh výzkumu bude vycházet z literárně přehledové části. Bude použita kvalitativní metodologie. Výzkumný soubor budou tvořit terapeuti, kteří ve své praxi pracují s traumatizovanými klienty. Na základě literatury bude sestavena baterie otázek pro polostrukturovaný rozhovor zaměřený na fenomén posttraumatického růstu v terapii traumatu. Kladení otázek bude trychtýřové. Nejprve budou položené obecné otázky na koncept posttraumatického růstu, terapeutický styl a traumaterapii. Postupně se budou otázky zužovat na konkrétní techniky a jiné faktory úspěšné léčby. Data budou následně analyzovány tematickou analýzou. Cílem výzkumu je prozkoumat, jaké postupy a techniky v terapii terapeuti považují za napomáhající posttraumatickému růstu a také to, jak terapeuti o posttraumatickém růstu přemýšlejí v teoretické rovině. Tento výzkum bude moci sloužit jako odrazový můstek pro koncepci profesního vzdělávání v tematice posttraumatického růstu a dále jako inspirace pro další výzkumy kvantitativní povahy, které mohou ověřit, zda konkrétní postoje či techniky terapeuta opravdu napomáhají posttraumatickému růstu a také to, jak terapeuti o posttraumatickém růstu přemýšlejí v teoretické rovině. Tento výzkum bude moci sloužit jako odrazový můstek pro koncepci profesního vzdělávání v tematice posttraumatického růstu a dále jako inspirace pro další výzkumy kvantitativní povahy, které mohou ověřit, zda konkrétní postoje či techniky terapeuta opravdu napomáhají posttraumatickému růstu klienta. |
References |
Calhoun, L. G., & Tedeschi, R. G. (Eds.). (2014). Handbook of posttraumatic growth: Research and practice. Routledge.
Roepke, A. M. (2015). Psychosocial interventions and posttraumatic growth: A meta-analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 83(1), 129. Calhoun, L. G., & Tedeschi, R. G. (Eds.). (1999). Facilitating posttraumatic growth: A clinician's guide. Routledge. Calhoun, L. G., & Tedeschi, R. G. (2013). Posttraumatic growth in clinical practice. Routledge. Mapham, A., & Hefferon, K. (2012). “I Used to Be an Offender—Now I'm a Defender”: Positive Psychology Approaches in the Facilitation of Posttraumatic Growth in Offenders. Journal of Offender Rehabilitation, 51(6), 389-413. |