Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Možnosti facilitace posttraumatického růstu v terapii
Thesis title in Czech: Možnosti facilitace posttraumatického růstu v terapii
Thesis title in English: The possibilities of facilitating posttraumatic growth in therapy
Key words: posttraumatický růst|psychoterapie|trauma|terapeutické intervence|tematická analýza
English key words: posttraumatic growth|psychotherapy|trauma|psychotherapeutic interventions|thematic analysis
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Katarína Loneková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.09.2021
Date of assignment: 02.09.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.12.2021
Date and time of defence: 13.09.2022 00:00
Date of electronic submission:24.07.2022
Date of proceeded defence: 13.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jakub Kuchař, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je zmapovat téma posttraumatického růstu v terapii se zaměřením na faktory, které mohou posttraumatický růst facilitovat. Těmito faktory jsou myšleny nejenom konkrétní terapeutické intervence, ale také terapeutovo uvažování o traumatu a terapeutickém procesu. Z povahy věci se bude jednat o kvalitativní výzkum.
V literárně přehledové části bude stručně zmíněna teorie psychického traumatu a možnosti jeho léčby. Dále pak teoretické koncepce posttraumatického růstu. Budou uvedeny základy pozitivní psychologie, ze které pojem vychází, modely posttraumatického růstu a různé proměnné, které v jeho výskytu hrají roli. Konec literárně přehledové části bude tvořit přehled dosavadní poznání ohledně možnostech facilitace s těžištěm v proměnné terapeutovi intervence.
Návrh výzkumu bude vycházet z literárně přehledové části. Bude použita kvalitativní metodologie. Výzkumný soubor budou tvořit terapeuti, kteří ve své praxi pracují s traumatizovanými klienty. Na základě literatury bude sestavena baterie otázek pro polostrukturovaný rozhovor zaměřený na fenomén posttraumatického růstu v terapii traumatu. Kladení otázek bude trychtýřové. Nejprve budou položené obecné otázky na koncept posttraumatického růstu, terapeutický styl a traumaterapii. Postupně se budou otázky zužovat na konkrétní techniky a jiné faktory úspěšné léčby. Data budou následně analyzovány tematickou analýzou.
Cílem výzkumu je prozkoumat, jaké postupy a techniky v terapii terapeuti považují za napomáhající posttraumatickému růstu a také to, jak terapeuti o posttraumatickém růstu přemýšlejí v teoretické rovině. Tento výzkum bude moci sloužit jako odrazový můstek pro koncepci profesního vzdělávání v tematice posttraumatického růstu a dále jako inspirace pro další výzkumy kvantitativní povahy, které mohou ověřit, zda konkrétní postoje či techniky terapeuta opravdu napomáhají posttraumatickému růstu a také to, jak terapeuti o posttraumatickém růstu přemýšlejí v teoretické rovině.

Tento výzkum bude moci sloužit jako odrazový můstek pro koncepci profesního vzdělávání v tematice posttraumatického růstu a dále jako inspirace pro další výzkumy kvantitativní povahy, které mohou ověřit, zda konkrétní postoje či techniky terapeuta opravdu napomáhají posttraumatickému růstu klienta.
References
Calhoun, L. G., & Tedeschi, R. G. (Eds.). (2014). Handbook of posttraumatic growth: Research and practice. Routledge.

Roepke, A. M. (2015). Psychosocial interventions and posttraumatic growth: A meta-analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 83(1), 129.

Calhoun, L. G., & Tedeschi, R. G. (Eds.). (1999). Facilitating posttraumatic growth: A clinician's guide. Routledge.

Calhoun, L. G., & Tedeschi, R. G. (2013). Posttraumatic growth in clinical practice. Routledge.

Mapham, A., & Hefferon, K. (2012). “I Used to Be an Offender—Now I'm a Defender”: Positive Psychology Approaches in the Facilitation of Posttraumatic Growth in Offenders. Journal of Offender Rehabilitation, 51(6), 389-413.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html