Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Možnosti zlepšení zvládání vzteku pomocí 8-týdenního kurzu všímavosti (mindfulness)
Thesis title in Czech: Možnosti zlepšení zvládání vzteku pomocí 8-týdenního kurzu všímavosti (mindfulness)
Thesis title in English: Possibilities for improving anger management by an 8-weeks mindfulness course
Key words: Všímavost|mindfulness|hněv|vztek|STAXI-2|inventář hněvu|mechanismy|MBSR|coping
English key words: Mindfulness|Anger|STAXI-2|Anger Inventory|Anger Control|Mechanisms|MBSR|Coping
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.07.2021
Date of assignment: 26.07.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.07.2021
Date and time of defence: 03.09.2021 00:00
Date of electronic submission:26.07.2021
Date of proceeded defence: 03.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvan Bahbouh, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je zjistit, zda je možné pomocí 8-týdenního kurzu všímavosti (a tedy zvýšení úrovně všímavosti) naučit obecnou populaci lépe (a vědomě) zvládat emoci vzteku.

Obsahem literárně teoretické části bude zaprvé, shrnutí psychologické teorie k emoci vzteku, jeho odlišení od agrese a násilného chování. Zadruhé, shrnutí poznatků k měřícím metodám vzteku a programů k jeho lepšímu zvládání. Zatřetí, přednes teoretických poznatků všímavosti, včetně jejího působení na emoci vzteku, a to zejména mechanismů přispívající ke změně zvládání vzteku.

Výzkumná část se bude věnovat změně v úrovni všímavosti účastníků, s důrazem na změnu ve zvládání vzteku účastníků. Výzkum bude pojat kvantitativně v podobě několika inventářů k tématu vzteku a všímavosti, a také kvalitativně v podobě závěrečné reflexe a rozhovoru k výzkumu. Respondenti budou osloveni a požádáni k vyplnění několika inventářů před začátkem 8-týdenního kurzu všímavosti, po jeho skončení, a naposledy po uplynutí jednoho měsíce od konce kurzu. K tomuto účelu bude přeložena do češtiny dosud pouze v anglickém jazyce dostupná měřící metoda STAXI-2 (State-Trait Anger Expression Inventory-2).

Výsledky výzkumu přispějí ke zjištění, zda 8-týdenní kurz všímavosti, po zvýšení úrovně všímavosti, umožní naučit obecnou populaci lépe zvládat emoci vzteku a mít tak vztek na vědomé úrovni více pod kontrolou. Pokud se tato hypotéza potvrdí, bude možné přistoupit k dalšímu výzkumu na klinické populaci, například s lidmi, kteří se dopouštějí násilného chování na svých blízkých v rámci domácího násilí. Zároveň bude pro další účely připraven první český překlad měřící metody STAXI-2, například k její postupné standardizaci a tvorbě norem pro českou populaci.
References
Anālayo, B. (2018). The Potential of Facing Anger with Mindfulness. Mindfulness, 9, 1966–1972.
Ashu Dhawan, A.; Singh, S.; Taruna. (2018). Anger among Adolescents: The Role of Mindfulness. International Journal of Multidisciplinary and Current Research, 6, 80-83.
Fix, R.L; Fix, S.T. (2013). The effects of mindfulness-based treatments for aggression: A critical review. Aggression and Violent Behavior, 18, 219–227.
Lee, A.H.; DiGiuseppe, R. (2018). Anger and aggression treatments: a review of meta-analyses. Current Opinion in Psychology, 19, 65–74.
Singh, N.N.; Lancioni, G.E.; Manikam, R.; Winton, A.S.W.; c, Singh, A.N.A.; Singh, J.; D.A. Singh, A.D.A. (2011). A mindfulness-based strategy for self-management of aggressive behavior in adolescents with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 5, 1153–1158.
Zhang, N.; Piehler, T.F.; Gewirtz, A.H.; Snyder, J.J. (2019). Trait Mindfulness and Anger in the Family: A Dyadic Analysis of Male Service Members and their Female Partners. Journal of Marital and Family Therapy. 46(1), 15–29.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html