Vztah mezi zážitky flow a mindfulness
Thesis title in Czech: | Vztah mezi zážitky flow a mindfulness |
---|---|
Thesis title in English: | The relation between flow experiences and mindfulness |
Key words: | flow|všímavost|mindfulness|DFS-2|FFMQ|MBSR|MBCT|MBCT-L |
English key words: | Flow|Mindfulness|DFS-2|FFMQ|MBSR|MBCT|MBCT-L |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Katarína Loneková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.06.2021 |
Date of assignment: | 28.06.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 01.07.2021 |
Date and time of defence: | 30.05.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 10.04.2022 |
Date of proceeded defence: | 30.05.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ivana Šípová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je postihnout vztah mezi koncepty flow a všímavosti (mindfulness) a zjistit, zdali vyšší všímavost souvisí s vyšší tendencí k flow. Flow neboli „plynutí“ je jedním z ústředních konceptů pozitivní psychologie a popisuje stav, při kterém člověk plně využívá svůj potenciál, což je spojeno s prožitkem radosti a zvýšené smysluplnosti v životě.
V teoretické části práce bude nejprve vymezen koncept flow. Budou popsány podmínky jeho vzniku a na výsledcích aktuálních výzkumů bude ukázán jeho vztah k jednotlivým složkám osobní pohody (wellbeingu). Dále bude vymezen koncept všímavosti. Nakonec budou shrnuty společné a odlišné prvky obou konceptů a důvody k předpokladu, že zvyšováním všímavosti lze zvyšovat četnost prožitků flow v životě. Výzkumná část práce bude mapovat vztah mezi všímavostí na úrovni rysu, která bude měřena Dotazníkem pěti aspektů všímavosti (Five Factors Mindfulness Questionaire), a tendencí k flow, měřenou dotazníkem Dispositional Flow Scale-2. Půjde o kvantitativní výzkum, sběr dat bude probíhat online formou a výzkumný soubor bude tvořit dospělá populace ČR. Výsledky výzkumu přispějí k porozumění významu rozvoje všímavosti pro zvýšení četnosti prožitků flow, které vedou k pocitu zvýšené self-efficacy, autonomie, smysluplnosti, k pozitivní náladě a k vyšší efektivitě v pracovních i mimopracovních oblastech života. |
References |
Jackson, S. (2016). Flowing with mindfulness: Investigating the relationship between flow and mindfulness. In I. Ivtzan & T. Lomas (Eds.), Mindfulness in positive psychology: The science of meditation and wellbeing (pp. 141–155). Routledge/Taylor & Francis Group.
Jackson, S. A., & Eklund, R. C. (2002). Assessing Flow in Physical Activity: The Flow State Scale–2 and Dispositional Flow Scale–2. Journal of Sport and Exercise Psychology, 24(2), 133-150. Kee, Y. H., & Wang, C. K. J. (2008). Relationships between mindfulness, flow dispositions and mental skills adoption: A cluster analytic approach. Psychology of Sport and Exercise, 9(4), 393-411. Moore, B. A. (2013). Propensity for experiencing flow: The roles of cognitive flexibility and mindfulness. The Humanistic Psychologist, 41(4), 319-332. Reid, D. (2011). Mindfulness and Flow in Occupational Engagement: Presence in Doing. Canadian Journal of Occupational Therapy, 78(1), 50-56. Sheldon, K. M., Prentice, M., & Halusic, M. (2015). The Experiential Incompatibility of Mindfulness and Flow Absorption. Social Psychological and Personality Science, 6(3), 276-283. Sinnott, J., Hilton, S., Wood, M., & Douglas, D. (2020). Relating Flow, Mindfulness, Cognitive Flexibility, and Postformal Thought: Two Studies. Journal of Adult Development, 27(1), 1-11. |