Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Konstrukce a užívání démonologických folklorních témat a motivů v populární kultuře: Případová studie videoher
Thesis title in Czech: Konstrukce a užívání démonologických folklorních témat a motivů v populární kultuře: Případová studie videoher
Thesis title in English: Construction and use of demonological folkloric themes and motifs in popular culture: Video games case study
Key words: Ústní tradice|ústní slovesnost|vyprávění|populární kultura|démonologické pověsti|videohry|případová studie|folkloreska|kolektivní paměť
English key words: Oral tradition|oral literature|storytelling|popular culture|demonological legends|video games|case study|folkloresque|collective memory
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Ethnology (21-UETN)
Supervisor: doc. PhDr. Petr Janeček, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.06.2021
Date of assignment: 26.06.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.08.2021
Date and time of defence: 02.09.2021 09:00
Date of electronic submission:17.08.2021
Date of proceeded defence: 02.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jan Pohunek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Video hry v současnosti reprezentují velmi rozšířený kulturní fenomén. Velká část z nich ke tvorbě herních příběhů a herního světa využívá rearanžované a komodifikované prvky inspirované vernakulárním folklorem. Díky těmto hrám se do velké míry dokázaly popularizovat některé projevy ústní slovesnosti, a to převážně zástupce orální prózy, konkrétně pak zástupce démonologických pověstí a to nejenom v kolektivní paměti určité skupiny, ale díky masovosti populární kultury i ve všeobecné populaci.
Na základě identifikace, zpracování, studia a dokumentace těchto projevů ve vybraném vzorku video her s převážně folklorní tématikou a následný výzkum mezi hráči a vývojáři ohledně znalostí těchto projevů, lze zjistit, jakým způsobem tyto hry pracují s prvky inspirovanými folklorem, nebo jestli už tyto projevy nesouvisí s folklorismem, případně folkloreskou.

Metodologie:

Metoda dokumentace dat:
Metod sběru dat bude vícero. V první řadě si práce klade za cíl vyhledání, zpracování a dokumentaci projevů folklóru, především démonologických a dalších typů pověstí ve videohrách, s primárním zaměřením na videohry s folklorní nebo mytologickou tematikou. Množina her byla vytvořena na základě několika žebříčků hodnocení her, kdy samotný postup výběru v práci zazní. Mezi některé vybrané hry patří známé herní série, ale také i zcela neznámé.
Druhou formou sběru dat je dotazník cílený na hráče. Klade si za cíl zjistit jejich znalosti známých i méně známých nalezených projevů folkloru v daných hrách (např. artušovský cyklus, místní pověsti, pověrečné motivy, současné pověsti atd.).

Metoda intepretace či analýzy:
Metodou analýzy bude zpracování dat a kategorizace „známých a neznámých“ projevů folkloru ve videohrách. A na základě zpracovaných dat lze určit, jakým způsobem a s jakou dynamikou pracují hry s původně folklorními daty, případně jestli se jedná o folkloresku. Na základě toho lze pak určit význam a místo folkloresky v lidové slovesnosti a kolektivní paměti. V případě, že se potvrdí má hypotéza o zachování lidové slovesnosti v kolektivní paměti hráčů za pomoci her, lze následně vytvořit návrh hry, který by mohl být použit právě pro zachovávání projevů lidové slovesnosti, nebo nehmotného kulturního dědictví.
References
Metodologie:
DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Čtvrté nezměněné vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
DOUŠEK, Roman. Úvod do etnologického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav evropské etnologie, 2014. Etnologické příručky. ISBN 978-80-210-6883-4.
HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.
YIN, Robert K. Case study research: design and methods. Fifth edition. Los Angeles: Sage, c2014. ISBN 978-1-4522-4256-9.

Folkloristika
ASHLIMAN, D. L. Fairy lore: a handbook. Westport, Conn.: Greenwood Press, 2006. ISBN 978-031-3333-491.
BRONNER, Simon J. Folklore: the basics. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017. The Basics. ISBN 978-1-138-77495-7.
DÉGH, Linda. Legend and Belief: Dialectics of a Folklore Genre. Bloomington: Indiana University Press, 2001. ISBN 978-0-253-33929-4.
FOSTER, Michael Dylan a Jeffrey A. TOLBERT. The Folkloresque: Reframing Folklore in a Popular Culture World. Logan: Utah State University Press, 2016. ISBN 978-1-60732-417-1. HORÁLEK, Karel. Studie ze srovnávací folkloristiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966.
JANEČEK, Petr a Dana BITTNEROVÁ. Folklor atomového věku: kolektivně sdílené prvky expresivní kultury v soudobé české společnosti. Praha: Národní muzeum, 2011. ISBN 978-80-7036-315-7.
KROHN, Kaarle. Folklore Methodology. Austin: University of Texas Press, 1971. American Folklore Society Bibliographical and Special. ISBN 0-292-72432-2.
LEŠČÁK, Milan a Oldřich SIROVÁTKA. Folklór a folkloristika: o ľudovej slovesnosti. Bratislava: Smena, 1982.
LUFFER, Jan. Katalog českých démonologických pověstí. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2383-4.
NILES, John D. Homo narrans: the poetics and anthropology of oral literature. Philadelphia: University of Pensylvania Press, 1999. ISBN 0-8122-3504-5.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie [online]. Jinočany: H&H, 1999 [cit. 2018-04-16]. ISBN 80-86022-16-1. Dostupné z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html
SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Brno: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR v Brně, 1998. ISBN 80-85010-06-2.
SIROVÁTKA, Oldřich. Současná česká literatura a folklór. Praha: Academia, 1985. Studie ČSAV.
ŠRÁMKOVÁ, Marta. Česká prozaická folkloristika v letech 1945-2000: (přehled, vývoj, témata, bibliografie). 1. vyd. Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2008. 150 s. ISBN 978-80-87112-08-3.
VYHLÍDAL, Zdeněk. Klasická pohádka a skutečnost. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 2004. ISBN 80-7266-164-7.
3

Herní studia
BINMORE, K. G. Teorie her: --a jak může změnit váš život. Praha: Dokořán, 2014. Aliter. ISBN 978-80-7363-549-7.
BOGOST, Ian. How to do things with videogames. Minneapolis: University of Minnesota Press, ©2011. 180 s. Electronic mediations; v. 38. ISBN 978-0-8166-7646-0.
BOGOST, Ian. How to talk about videogames [online]. Minneapolis, Minnesota: University of Minnesota Press, 2015, ©2015. Electronic Mediations; 47 [cit. 2020-06-08]. ISBN 978-1-4529-4988-8. Dostupné z: http://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=4391849
BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge, MA: MIT Press, c2007. ISBN 978-026-2026-147.
FREITAS, Sara de. a Paul. MAHARG. Digital games and learning. New York: Continuum International Pub. Group, c2011. ISBN 978-144-1198-709.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 1971. Ypsilon.
IUPPA, Nicholas V. a Terry. BORST. Story and simulations for serious games: tales from the trenches. Boston: Elsevier, c2006. ISBN 978-024-0807-881.
JUUL, Jesper. A casual revolution: reinventing video games and their players [online]. Cambridge, MA: MIT Press, 2009 [cit. 2020-07-08]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10347250.
KING, Geoff a KRZYWINSKA, Tanya. Tomb raiders and space invaders: videogame forms and contexts [online]. London: I. B. Tauris, 2006 [cit. 2020-07-08]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10133089.
PAUL, Christopher A. Wordplay and the discourse of video games: analyzing words, design, and play [online]. New York: Routledge, 2012. Routledge studies in new media and cyberculture; 10 [cit. 2020-06-08]. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=957077.
SMITH, Jonas Heide., Simon. EGENFELDT-NIELSEN a Susana Pajares. TOSCA. Understanding video games: the essential introduction. 2nd ed. New York: Routledge, 2013. ISBN 978-020-3116-777.
TAVINOR, Grant. The art of videogames. Chichester: Wiley-Blackwell, 2009. 231 s. New directions in aesthetics. ISBN 978-1-4051-8788-6.
ZICHERMANN, Gabe a Christopher. CUNNINGHAM. Gamification by design: implementing game mechanics in web and mobile apps. Sebastopol, Calif.: O'Reilly Media, 2011. ISBN 14-493-9767-0
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html