Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Možnosti poezie ve škole na příkladu básnického díla Jana Skácela
Thesis title in Czech: Možnosti poezie ve škole na příkladu básnického díla Jana Skácela
Thesis title in English: Possibilities of poetry in school on the example of the poetry by Jan Skácel
Key words: Jan Skácel|lyrická poezie|literární výchova|didaktika literatury|Jonathan Culler|Miroslav Červenka
English key words: Jan Skácel|lyrical poetry|literary education|didactics of literature|Jonathan Culler|Miroslav Červenka
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK)
Supervisor: Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.06.2021
Date of assignment: 21.06.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.06.2021
Date and time of defence: 07.09.2022 09:00
Date of electronic submission:27.07.2022
Date of proceeded defence: 07.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zaměří na otázky výuky poezie a možnosti její interpretace v kontextu školy. Bude také mapovat didaktický diskurz k interpretaci poezie a bude se snažit s ním vstupovat do dialogu. Nutnou součástí práce pak bude studium literárněteoretické literatury a úvahy o možnosti aplikace těchto poznatků ve výuce poezie. Všechny tyto cíle budou v práci ukázány konkrétně na návrzích práce s básněmi Jana Skácela (Skácelovy prozaické texty ponechává práce stranou). Skácel zaujímá centrální místo ve školním kánonu (je zastoupen v Katalogu požadavků k písemné části maturitní zkoušky i v maturitních kánonech škol), zároveň však způsob, jakým se k němu ve škole přistupuje, není vždy zcela funkční. Práce se tedy bude snažit nabízet způsoby, jakými lze ve školním prostředí ke Skácelovým textům produktivně přistupovat, bude se zabývat těmi rysy Skácelovy poetiky, které se autorovi zdají pro práci ve škole stěžejní (specifický svět čtyřverší, motivicko-tematická linka). Mezi oblasti jejího zájmu budou patřit i problém výběru vhodného textu pro využití ve škole, možnosti didaktizace literárněhistorického kontextu a adaptace a zhudebnění a jejich možné využití ve výuce. Cílem práce je pokusit se ukázat způsoby, jakými lze komunikovat se Skácelovou poezií ve škole, zároveň má však stále na zřeteli problémy výuky poezie obecně. Práce tedy bude především hledat cesty, jak žákům pomoci číst a vnímat poezii jako takovou a to na příkladu práce s texty Jana Skácela. Součástí diplomové práce budou také pracovní listy, pomocí nichž budou teoretické úvahy ukázány prakticky v návrzích konkrétních hodin.
References
· Beránková, Eva: Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus, 2002.
· Culler, Jonathan: Teorie lyriky. Praha: Karolinum, 2020.
· Červenka, Miroslav: Fikční světy lyriky. Litomyšl: Paseka, 2003.
· Červenka, Miroslav: Významová výstavba literárního díla. Praha: Karolinum, 1992.
· Eco, Umberto: Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
· Fišer, Zdeněk a kol.: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita (elektronické vydání), 2017.
· Hník, Ondřej: Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.
· Kožmín, Zdeněk: Studie a kritiky. Praha: Torst, 1995.
· Kožmín, Zdeněk: Logický model a interpretace. Orientace 4, 1969, č. 6, s. 73-76.
· Kožmín, Zdeněk: K interpretaci lyriky ve škole. Český jazyk a literatura 21, 1970/71, č. 5, s. 203-208.
· Kožmín, Zdeněk: Interpretace básní. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
· Kožmín, Zdeněk: Umění básně. Brno: K 22a, 1990.
· Kožmín, Zdeněk: Interpretace jako dialog. Revue Filosofické fakulty 1, 1992, s. 33-36.
· Kožmín, Zdeněk: Skácel. Brno: Jota, 2006.
· Lederbuchová, Ladislava: Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda výuky literární výchovy na občasnké a střední škole I a II. Plzeň: Západočeská univerzita,Pedagogická fakulta, 1995 a 1997.
· Marušák, Radek: Literatura v akci. Metody dramatická výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: Akademiu múzických umění, 2010.
· Nezkusil, Vladimír: Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004.
· Staiger, Emil: Poetika, interpretace, styl: výbor. Praha: Triáda, 2008.
· Richterová, Sylvie: Slovo a ticho. Praha: Československý spisovatel, 1991.
· Vojtíšek, Ondřej: Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. In Slovo a smysl 16, 2019, č. 31.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html