Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Finanční odměna a chování participantů v experimentech o konfirmačním zkreslení
Thesis title in Czech: Finanční odměna a chování participantů v experimentech o konfirmačním zkreslení
Thesis title in English: A Systematic Review: Financial Reward and Behaviour of Participants in Experiments on Confirmation Bias
Key words: Přehledová studie|konfirmační zkreslení|odměny|experiment|metodologie|metaanalýza
English key words: Literature review|Confirmation bias|Incentives|Experiment|Methodology|Metaanalysis
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.06.2021
Date of assignment: 21.06.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.06.2021
Date and time of defence: 02.09.2022 00:00
Date of electronic submission:20.07.2022
Date of proceeded defence: 02.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ing. Marek Vranka
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je prozkoumat experimentální studie zaměřující se na fenomén konfirmačního zkreslení a zjistit, zda se participanti chovají jinak v těch experimentech, kde je jim nabízena finanční odměna oproti designu bez odměny.

Obsahem literárně přehledové části bude popsání zjištění přehledů a metaanalýz o vlivu finančních odměn na výsledky experimentů. Dále bude popsána teorie ke konfirmačního zkreslení s pokusem o systematizaci současných poznatků a vyjasnění rozdílů mezi vlivem konfirmačního zkreslení na různé psychologické procesy.

Přidaná hodnota práce bude spočívat v jednak v zjištěních vyplývající z prostudování literatury, a ve vlastním shrnutí vyhledaných studií. Díky tomu bude možné odpovědět na dvě otázky: zda mají finanční odměny vliv na chování participantů obecně, a zda se tento vliv projevuje i v případě konfirmačního zkreslení. Přínosem tohoto zjištění může být zefektivnění experimentálních studií buď skrze lepší metodologii, nebo nižší finanční náklady.
References
Bonner, S. E., Hastie, R., Sprinkle, G. B., & Young, S. M. (2000). A review of the effects of financial incentives on performance in laboratory tasks: Implications for management accounting. Journal of Management Accounting Research, 12(1), 19-64.

Camerer, C. F., & Hogarth, R. M. (1999). The effects of financial incentives in experiments: A review and capital-labor-production framework. Journal of risk and uncertainty, 19(1), 7-42.

Garbers, Y., & Konradt, U. (2014). The effect of financial incentives on performance: A quantitative review of individual and team‐based financial incentives. Journal of occupational and organizational psychology, 87(1), 102-137.

Nickerson, R. S. (1998). Confirmation bias: A ubiquitous phenomenon in many guises. Review of general psychology, 2(2), 175-220.

Vedejová, D., & Čavojová, V. (2021). Confirmation bias in information search, interpretation, and memory recall: evidence from reasoning about four controversial topics. Thinking & Reasoning, 1-28.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html