Finanční odměna a chování participantů v experimentech o konfirmačním zkreslení
Thesis title in Czech: | Finanční odměna a chování participantů v experimentech o konfirmačním zkreslení |
---|---|
Thesis title in English: | A Systematic Review: Financial Reward and Behaviour of Participants in Experiments on Confirmation Bias |
Key words: | Přehledová studie|konfirmační zkreslení|odměny|experiment|metodologie|metaanalýza |
English key words: | Literature review|Confirmation bias|Incentives|Experiment|Methodology|Metaanalysis |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 21.06.2021 |
Date of assignment: | 21.06.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.06.2021 |
Date and time of defence: | 02.09.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 20.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 02.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ing. Marek Vranka |
Guidelines |
Cílem práce je prozkoumat experimentální studie zaměřující se na fenomén konfirmačního zkreslení a zjistit, zda se participanti chovají jinak v těch experimentech, kde je jim nabízena finanční odměna oproti designu bez odměny. Obsahem literárně přehledové části bude popsání zjištění přehledů a metaanalýz o vlivu finančních odměn na výsledky experimentů. Dále bude popsána teorie ke konfirmačního zkreslení s pokusem o systematizaci současných poznatků a vyjasnění rozdílů mezi vlivem konfirmačního zkreslení na různé psychologické procesy. Přidaná hodnota práce bude spočívat v jednak v zjištěních vyplývající z prostudování literatury, a ve vlastním shrnutí vyhledaných studií. Díky tomu bude možné odpovědět na dvě otázky: zda mají finanční odměny vliv na chování participantů obecně, a zda se tento vliv projevuje i v případě konfirmačního zkreslení. Přínosem tohoto zjištění může být zefektivnění experimentálních studií buď skrze lepší metodologii, nebo nižší finanční náklady. |
References |
Bonner, S. E., Hastie, R., Sprinkle, G. B., & Young, S. M. (2000). A review of the effects of financial incentives on performance in laboratory tasks: Implications for management accounting. Journal of Management Accounting Research, 12(1), 19-64. Camerer, C. F., & Hogarth, R. M. (1999). The effects of financial incentives in experiments: A review and capital-labor-production framework. Journal of risk and uncertainty, 19(1), 7-42. Garbers, Y., & Konradt, U. (2014). The effect of financial incentives on performance: A quantitative review of individual and team‐based financial incentives. Journal of occupational and organizational psychology, 87(1), 102-137. Nickerson, R. S. (1998). Confirmation bias: A ubiquitous phenomenon in many guises. Review of general psychology, 2(2), 175-220. Vedejová, D., & Čavojová, V. (2021). Confirmation bias in information search, interpretation, and memory recall: evidence from reasoning about four controversial topics. Thinking & Reasoning, 1-28. |