Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Pražská scéna revivalu amerického tradičního jazzu a jeho prezentace v Československé televizi v období normalizace
Thesis title in Czech: Pražská scéna revivalu amerického tradičního jazzu a jeho prezentace v Československé televizi v období normalizace
Thesis title in English: The Prague scene of American traditional jazz revival and its representation on Czechoslovak television in times of the so-called Normalization
Key words: jazz|revivalismus|tradiční jazz|normalizace|Československo|Československá televize
English key words: jazz|revival|traditional jazz|Normalization|Czechoslovakia|Czechoslovak television
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Musicology (21-UHV)
Supervisor: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.06.2021
Date of assignment: 21.06.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.06.2021
Date and time of defence: 02.02.2023 09:30
Date of electronic submission:02.01.2023
Date of proceeded defence: 02.02.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Eduard Douša, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Guidelines
Bakalářská práce se bude zabývat pražskou revivalistickou scénou amerického tradičního jazzu v období „normalizace“. Hudebně se jedná o revival amerického jazzu dvacátých a raných třicátých let, který byl i přes nesporný „západní“ původ předlohy neodpovídající „normalizační“ politice, v tehdejším Československu populární. Scénu tvořilo poměrně velké množství soustavně vznikajících a fungujících uskupení, jejichž přehled tato práce přinese. Bude se věnovat pražské revivalistické scéně jako takové a kromě hudebních uskupení bude mapovat také pražské podniky a místa, kde se konaly koncerty, a hudební festivaly, kterých se revivalistická uskupení tehdejší pražské scény účastnila. Co se týče hudebních těles, práce se blíže zaměří na dvě konkrétní, kterým se podařilo získat úspěch i za hranicemi tehdejšího Československa – Originální pražský synkopický orchestr a Traditional Jazz Studio Pavla Smetáčka. Šíři, ale zároveň také kvalitu uvedené scény dokazuje i její průnik do médií jako byla státní Československá televize. Spojením poznatků získaných analýzou audiovizuálních materiálů Československé televize a historických souvislostí práce představí obraz, který byl v dané době o revivalistické scéně a hudbě tohoto období jako takové vytvářen a prezentován. Vliv Československé televize jakožto média s celostátním dosahem byl ještě umocněn omezeným množstvím mediálních alternativ, a pokud se v ní pořady s takovou hudbou objevily, měly zpravidla velký divácký a posluchačský dosah. Spolu s výše uvedeným se práce také pokusí interpretovat význam a funkci této hudební produkce.
References
BENDA, Antonín. Labyrint jazzu a ráj srdce, aneb Výpadky z paměti jazzového sklerotika. Přerov, Nadační fond Přerovského jazzového festivalu; Statutární město Přerov, 2006
BERGL, Miloš; DORŮŽKA, Lubomír. Taneční hudba a jazz 1960: Sborník statí a příspěvků k otázkám jazzu a moderní taneční hudby. Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, Praha, 1960
BITHELL, Caroline. The Oxford Handbook of Music Revival. Oxford, Oxford University Press, 2014
BLÜML, Jan. „Státní kulturní politika a česká populární hudba v období tzv. normalizace (k činnosti státních uměleckých agentur v letech 1969-1989)“. In: POLEDŇÁK, Ivan a Kolektiv. Proměny hudby v měnícím se světě. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2007
BLÜML, Jan. „Způsoby existence jazzu v Československu 50. let aneb Jak to bylo s „hudbou utlačovaného černošského lidu“. In: PETRÁŠ, Jiří; SVOBODA, Libor. Československo v letech 1954-1962. Praha, Ústav pro studium totalitních režimů, 2015
BREN, Paulina. The Greengrocer and his TV: The Culture of Communism after the 1968 Prague Spring. New York, Cornell University Press, 2010
DORŮŽKA, Lubomír. Československý jazz. Minulost a přítomnost. Praha, Supraphon, 1967
DORŮŽKA, Lubomír. Český jazz mezi tanky a klíči: 1968-1989. Praha, Torst, 2002
DORŮŽKA, Lubomír. Fialová koule jazzu: České jazzové konfese. Praha, Panton, 1992
DORŮŽKA, Lubomír. Hudba amerických černochů. Praha, Úsřední dům lidové tvořivosti, Praha, 1958
DORŮŽKA, Lubomír. Panoráma jazzu. Praha, Mladá fronta, 1990
DORŮŽKA, Lubomír. Taneční hudba a jazz: sborník statí a příspěvků k otázkám jazzu a moderní taneční hudby. Praha, Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958-1968
DORŮŽKA, Lubomír. Tvář jazzu. Praha, Státní hudební vydavatelství, 1964
JASLOVSKÝ, Marian; LIPA, Peter. Džezáky: Doba a scéna. Bratislava, Slovart, 2014
JURČAK, Aleksej. Bylo to na věčné časy, dokud to neskončilo: poslední sovětská generace. Praha, Karolinum, 2018
KOLEKTIV AUTORŮ. Akademický slovník cizích slov. Praha, AV ČR, 2001
KOTEK, Josef. Dějiny české populární hudby a zpěvu. Praha, Academia, 1998
KOTEK, Josef. Kronika české synkopy. Praha, Editio Supraphon, 1990
MATZNER, Antonín.; POLEDŇÁK, Ivan a kol. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby: Část věcná. Praha, Editio Supraphon, 1983.
MATZNER, Antonín.; POLEDŇÁK, Ivan a kol. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby: Část jmenná. Praha, Editio Supraphon, 1990
NEWTON, Francis: Jazzová scéna. Praha, Editio Supraphon, 1973
POLEDŇÁK, Ivan. Kapitolky o jazzu. Praha, Státní hudební vydavatelství, 1964
POLEDŇÁK, Ivan. Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu. Olomouc, Univerzita Palackého, 2000
PŘIBÁŇ, Michal. Na shledanou v lepších časech: Dopisy Josefa Škvoreckého a Lubomíra Dorůžky z doby marnosti (1968-1989). Praha, Books and Cards S. G. J. Š., 2011
SMETÁČEK, Pavel. Jsem asi umírněným tradicionalistou. Praha, Martin, 2009
SYCHRA, Antonín. Stranická hudební kritika. Praha, Nové hudební vydavatelství Orbis, 1951
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html