Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
E-Learning jako nástroj vzdělávací činnosti učitele na střední odborné škole
Thesis title in Czech: E-Learning jako nástroj vzdělávací činnosti učitele na střední odborné škole
Thesis title in English: E-Learning as a tool of educational activity of a teacher at a secondary vocational school
Key words: Informační společnost|distanční vzdělávání|digitální kompetence učitele|didaktické prostředky|učební pomůcky|systémy pro řízení výuky|elektronické vzdělávání (e-learning)]
English key words: Information society|distance education|digital teacher competences|teaching aids|learning management systems|electronic education (e-learning)]
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 04.06.2021
Date of assignment: 04.06.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 27.01.2022
Date and time of defence: 16.06.2022 10:00
Date of electronic submission:11.05.2022
Submitted/archived: committed by student and archived
Opponents: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se dělí na dvě základní části. Teoretickou část, která bude rozdělená do celkem čtyř kapitol. V první kapitole zmíním zavedení ICT do českého vzdělávacího systému. Dále zde budou podkapitoly, kde budou popsány pojmy jako je informační společnost, vývoj elektronického vzdělávání s cílemi a vizemi. Druhá kapitola se zabývá pedagogickým významem zavádění ICT do výuky, bude zmíněn proces celoživotního učení, distanční vzdělávání nebo koncepce programovaného vyučování. Třetí kapitola je věnována LMS systémům jako didaktickým prostředkům, tedy vybrané učební pomůcky, základní dělení a funkce, kategorizace učebních pomůcek. Poslední čtvrtá část je věnována samotnému e-learningu. Budou zmíněny výhody a nevýhody, definice, formy, tvorba e-kurzu, budoucnost e-learningu. V praktické části diplomové práce budou vedeny rozhovory s učiteli z oblasti praktického vyučování na vybrané střední škole. Hlavním výzkumným problémem budou samotní učitelé, a jejich schopnost, či dovednost jej efektivně použít tak, aby byla tato schopnost, či dovednost vnímaná žáky jako pozitivní a jako jedna z možností zefektivnění výuky. Budou zjišťovány konkrétní zkušenosti z oblasti e-learningu v distanční výuce, tvorba kurzů, využívání učebních pomůcek, testování žáků. Dále budou zjišťovány konkrétní činnosti, např. Jak si mohu představit zapojení jističe, či zásuvky v distanční formě studia?
Výsledky zkoumaných oblastí budou zmíněny v závěru práce, včetně možných doporučeních pro zefektivní výuky v praktickém vyučování.
References
[1] BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Studium (Portál). ISBN 80-7178-216-5.
[2] ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ a Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 2015. ISBN 978-80-905480-7-7.
[3] DVOŘÁČEK, Jiří. Obecná pedagogika pro techniky. Praha: České vysoké učení technické, 2000. ISBN 80-01-02189-0.
[4] EGER, Ludvík. E-learning a jeho aplikace: s orientací na vzdělávání a profesní vzdělávání Millennials. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0952-5.
[5] HUBLOVÁ, Gabriela. E-learning jako prostředek pro rozvoj cizojazyčného akademického psaní v anglickém jazyce. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Cizí jazyky a jejich didaktiky. ISBN 978-80-210-8818-4.
[6] KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-x.
[7] KLEMENT, Milan. E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: Agentura Gevak, 2012. ISBN 978-80-86768-38-0.
[8] KULIČ, V. Člověk – učení – automat. Praha, SPN 1984.
[9] MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
[10] MANĚNA, Václav. Moderně s Moodlem: jak využít e-learning ve svůj prospěch. Praha: CZ.NIC, z.s.p.o., [2015]. CZ.NIC. ISBN 978-80-905802-7-5.
[11] NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
[12] PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
[13] PRŮCHA, Jan, Jiří MAREŠ a Eliška WALTEROVÁ. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
[14] PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika: [věda o edukačních procesech]. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3
[15] RAMBOUSEK, Vladimír. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
[16] ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
[17] ROSMAN, Pavel. Informatika pro ekonomy. Vyd. 3., nezměn. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. ISBN 978-80-7318-629-6.
[18] SAK, Petr. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-230-8.
[19] SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. Pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-33-1.
[20] SVOBODA, Emanuel, Věra BEČKOVÁ a Josef ŠVERCL. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2004. ISBN 80-01-02928-x.
[21] ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Vydavatelství VŠCHT Praha, 2008. ISBN 978-80-7080-690-6.
[22] VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
[23] VANĚČEK, David a kol. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3.
[24] VANĚČEK, David. Elektronické vzdělávání. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2011. ISBN 978-80-01-04952-5.
[25] VŠETULOVÁ, Monika. Příručka pro tutora. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1641-0.
[26] ZLÁMALOVÁ, Helena. Příručka pro tutory distančního vzdělávání. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2003. ISBN 80-248-0280-5.
[27] ZORMANOVÁ, Lucie. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0051-4.
[28] ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9.
[29] ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009. ISBN 9788073151874.
[30] ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.
[31] ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi : kniha s online podporou. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-217-7.
[32] ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 9788021051232.

INTERNETOVÉ ZDROJE:
[33] BÍLEK, M.; POULOVÁ, P.; ŠIMONOVÁ, I. E-learning a multimédia jako předmět výzkumných šetření : Stručný exkurz do metodologie. In Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Média a vzdělávání 2009. Praha : Vysoká škola hotelová v Praze 8, s.r.o., 2009 (cit. 15.09.2021). Dostupné z WWW: http://books.google.cz/books?id=mVpLs0WDvGoC&printsec=frontcover&source=gbs_v2_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false>.
[34] BRDIČKA, B. Učitelský spomocnik [online]. 14.12.2015. Jak definovat digitální gramotnost. [cit. 05.10.2021] Dostupné z WWW:https://spomocnik.rvp.cz/clanek/20549/JAK-DEFINOVAT-DIGITALNI-GRAMOTNOST.html
[35] BRDIČKA, B. Profil učitel 21[online]. 2017. [cit. 05.10.2021] Dostupné z WWW: http://www.pedagogicke.info/2018/04/borivoj-brdicka-profil-ucitel21-analyza.html
[36] BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. [online]. Kladno. 2003. [cit. 05.10.2021] Dostupné z WWW:http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/ccont.htm
[37] Budoucnost e-learningu a trendy pro rok 2019 [online]. 14.1.2019. [cit. 02.11.2021]. Dostupné z WWW:https://www.skolenibozp.cz/aktuality/budoucnost-a-trendy-elearningu/
[38] Celkové vyhodnocení strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online]. MŠMT, [cit. 12.09.2021].. Dostupné z WWW:https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/celkove-vyhodnoceni-strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku
[39] ČADÍLEK, Miroslav a Pavla STEJSKALOVÁ. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 69s. účelové vydání bez ISBN. Dostupné [cit. 05.11.2021]. z WWW:http://boss.ped.muni.cz/vyuka/material/puvodni/skripta/dpv/dpv2.pdf
[40] ČERMÁKOVÁ, H. . E-learning jako doplněk výuky. Učitelské listy [online]. 21. Záři 2009. [cit. 07.11.2021] Dostupný z WWW:http://www.ucitelske-listy.cz/2009/09/hana-cermakova-e-learning-jako-doplnek.html
[41] DANUŠE, Bauerová. Příručka tvůrce v LMS Moodle [online]. 20010. [cit. 05.03.2021] Dostupné z WWW:http://moodle2.voskop.eu/download/mm/prirucky/Jak_pracovat_s_programem_Moodle.pdf
[42] Digitalní kompetence učitelů [online]. [cit. 05.10.2021] Dostupné z WWW: https://digitalnikompetence.cz/digitalni-kompetence-ucitelu/
[43] EENET. Katedra informačních technologií a technické výchovy [online]. 1999. Jak se mění vzdělávání. [cit. 05.10.2021] Dostupné z WWW:http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/EENet/
[44] Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogu DigCompEdu [online]. 2018 [cit. 28.10.2021] Dostupné z WWW: https://digitalnikompetence.cz/wp-content/uploads/2020/06/digcompedu.pdf
[45] Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ [online]. MŠMT, 1.1. 2020. [cit. 15.09.2021] Dostupné z WWW:https://msmt.cz
[46] KOPECKÝ, M. Blended learnig není blinded learning [online]. [cit. 07.11.2021] Dostupný z WWW:http://kcjl2.upol.cz/studijni_materialy_akreditace/NAVAZUJICI_MAGISTERSKE_STUDIUM/11)_E-learning_pro_ucitele_ceskeho_jazyka_(KOPECKY_K.)/01_Kopecky-E-learning_-_%20formy,_urovne,_principy/03_Blended_learning_neni_blinded_learning.pdf
[47] KVĚTOŇ, K. Základy e-learningu [online]. [cit. 05.03.2021] Dostupný z WWW:http://cit.osu.cz/dokumenty/elearning_kkveton.pdf
[48] Loveček, A., Čadílek, M. Didaktika odborných předmětů. První vydání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003. Dostupné (cit. 05.03.2021) z WWW: http://boss.ped.muni.cz/vyuka/material/puvodni/skripta/dop/didodbpr.pdf
[49] NEUMAJER, Ondřej. Rámce digitálních kompetencí učitele [online]. 2018. [cit. 12.09.2021]. Dostupný z WWW: [http://ondrej.neumajer.cz/ramce-digitalnich-kompetenci-ucitele/].
[50] NOCAR, David. E-learning v distančním vzdělání [online]. 2004. [cit. 05.03.2021] Dostupné z WWW:https://www.researchgate.net/publication/228952864_E-learning_v_distancnim_vzdelavani
[51] Předpoklady realizace státní informační politiky [online]. 31 .května 1999. [cit. 12.09.2021]. Dostupné z WWW:https://www.vlada.cz/scripts/detail.php?id=2091#kapII71
[52] Rámec digitálních kompetencí učitele [online]. MŠMT, 01.07.2019. [cit. 12.09.2021] Dostupné z WWW:https://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele
[53] Státní informační politika – Cesta k informační společnosti [online]. 31 .května 1999. [cit. 12.09.2021]. Dostupné z WWW:https://www.vlada.cz/cz/clenove-vlady/historie-minulych-vlad/statni-informacni-politika---cesta-k-informacni-spolecnosti---dokument-2089/
[54] Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 [online]. MŠMT, 31. Října 2014. [cit. 15.09.2021] Dostupné z WWW:https://msmt.cz
[55] Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ [online]. MŠMT, 19.10.2020. [cit. 15.09.2021] Dostupné z WWW:https://www.msmt.cz/file/54104/
[56] STŘÍTEZKÁ, H. Historie e-learningu v České republice [online]. 2003 [cit. 06.11.2021]. Dostupný z WWW:<http://www.fi.muni.cz/usr/jkucera/pv109/2003p/xstrites.htm>.
[57] Wagner, J. [online] (Česká škola), 29.06.2004 [cit. 06.11.2021]. Nebojme se eLearningu. Dostupné z WWW:http://www.ceskaskola.cz/2004/06/jan-wagner-nebojme-se-e-learningu.html
[58] ZÍDEK, P. Mixování tradičního přístupu s novými technikami pro zvýšení efektivity v e-Learning. [online]. 2002 [cit. 06.11.2021]. Dostupný z WWW: <http://www.e-learn.cz/soubory/blendingapproaches.pdf>.
[59] ZLATUŠKA, J. Informační společnost. Zpravodaj ÚVT MU. ISSN 1212-0901, 1998, roč. VIII, č. 4, s. 1-6. [online]. [cit. 12.09.2021]. Dostupný z WWW:http://webserver.ics.muni.cz/bulletin/articles/122.html
[60] ZLÁMALOVÁ, Helena. Distanční vzdělávání a eLearning [online]. 2006. [cit. 05.10.2021] Dostupné z WWW:https://is.muni.cz/el/1441/podzim2016/UOPK_1005/um/44123581/Distancni_vzdelavani.pdf?lang=en;so=pd
[61] ZOUNEK, J. E-learning a vzdělávání. PEDAGOGIKA roč. LVI, 2006 [online]. [cit. 06.11.2021] Dostupné z WWW:https://is.muni.cz/el/phil/jaro2008/DPS003/um/4429574/zounek-e-learning.pdf
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html