Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv přízvuku a bilingvismu na jazykově podmíněné sociální preference u dětí
Thesis title in Czech: Vliv přízvuku a bilingvismu na jazykově podmíněné sociální preference u dětí
Thesis title in English: The effect of accent and bilingualism on language-based social preferences in children
Key words: cizí přízvuk|vnímání řeči|sociální preference|výběr kamaráda|bilingvismus|předškolní a mladší školní věk|psycholingvistika
English key words: foreign accent|speech perception|social preferences|friendship choice|bilingualism|pre-school and younger school age|psycholinguistics
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Linguistics (21-ULING)
Supervisor: Kateřina Chládková, M.A., Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.05.2021
Date of assignment: 31.05.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.07.2022
Date and time of defence: 01.09.2022 09:40
Date of electronic submission:26.07.2022
Date of proceeded defence: 01.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce sestává z části teoretické a experimentální. Diplomantka vypracuje přehled literatury zabývající se vnímáním atypického přízvuku mluvčího a jeho vlivem na sociální postoje posluchače k mluvčímu. Zaměří se na vliv přízvuku mluvčího u dětských posluchačů a na cizí typ přízvuku. Bude zkoumat, jestli vlastní bilingvní/multilingvní zkušenost posluchače má vliv na sociální předsudky způsobené cizím přízvukem mluvčího. Teoretická část vyústí ve formulaci výzkumné otázky a hypotézy. Hypotéza bude následně otestována v experimentální části. Studenka sestaví, provede a vyhodnotí psycholingvistický experiment. Experiment bude sestávat ze dvou částí. Nejprve budou provedeny nahrávky předškolních a maldších školních dětí s cizím přízvukem. Z těchto nahrávek budou vytvořeny stimuly pro následnou poslechovou část. V poslechové části budou jiné děti ze stejné věkové skupiny poslouchat nahrávky s rodilým a nerodilým přízvukem a indikovat svoje sociální preference pro jednotlivé mluvčí. Studentka otestuje, jestli vlastní mutilingvní zkušenost posluchače dál ovlivňuje sílu sociálních preferencí založených na vnímaném přízvuku mluvčího. Bude sesbíráno dostatečné množství dat, tak aby bylo možno data vyhodnotit statistickým modelem. Diplomantka data vyhodnotí, interpretuje a vztáhne zpět k původní hypotéze a poznatkům z literatury.
References
Baquiran, C.L.C, & Nicoladis, E. (2020). A Doctor’s Foreign Accent Affects Perceptions of Competence. Health Communication, 35 (6), 726-730,
Foucart, A., Costa, A., Morís-Fernández, L., & Hartsuiker, R.J. (2020). Foreignness or Processing Fluency? On Understanding the Negative Bias Toward Foreign-Accented Speakers. Language Learning, 70, 974-1016.
Genese, F., Tucker, G. R. & Lambert, W. (1975). Communication skills of bilingual childern. Child Development, vol. 46, 1010–1014.
Giles, H. (1970). Evaluative reactions to accents. Educational Review, 22(3), 211-227.
Grosjean, F. (1982). Life with two languages: an introduction to bilingualism. Cambridge: Harvard University Press. ISBN 0674530918
Kinzler, K. D., Shutts, K., Dejesus, J., & Spelke, E. S. (2009). Accent trumps race in guiding children's social preferences. Social Cognition, 27(4), 623–634.
Kinzler, K.D., Corriveau, K.H., & Harris, P. (2011). Children's selective trust in native-accented speakers. Developmental Science, 14(1), 106-111.
Kinzler, K.D., Shutts, K., & Spelke, E.S. (2012). Language-based Social Preferences among Children in South Africa. Language Learning and Development, 8(3), 215-232.
Lev-Ari, S., & Keysar, B. (2010). Why don't we believe non-native speakers? The influence of accent on credibility. Journal of Experimental Social Psychology, 46, 1093-1096.
Marxtová, M. (2010). Cizí jazyky v mateřské škole. In: Mertin, V. a Gillernová, I.. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. vyd. Praha: Portál, s. 155–162. ISSN 978-80-7367-627-8
MŠMT (2014). Možnosti výuky cizího jazyka v MŠ z pohledu právních předpisů. In: Informatorium. roč. 21, č. 8, 30.
Paquette-Smith, M., Buckler, H., White, K. S., Choi, J., & Johnson, E. K. (2019). The effect of accent exposure on children’s sociolinguistic evaluation of peers. Developmental Psychology, 55(4), 809–822.
Smolík, F. & Seidlová Málková, G. (2015). Vývoj jazykových schopností: v předškolním věku. Grada Publishing, as.
Spence, J.L., Hornsey, M.J, & Imuta, K. (2021), Something About the Way You Speak: A Meta-analysis on Children’s Linguistic-based Social Preferences. Child Development, 92, 517-535.
Souza, A.L., Byers-Heinlein, K., & Poulin-Dubois, D. (2013). Bilingual and monolingual children prefer native-accented speakers. Front. Psychol. 4, 953.
Wagner, L., Clopper, C.G., & Pate, J.K. (2014). Children's perception of dialect variation. Journal of Child Language, 41, 1062-84.
Warren, P. (2012). Introducing psycholinguistics. Cambridge University Press, Cambridge, UK.
Yow, W.Q., & Li, X. (2018). The influence of language behavior in social preferences and selective trust of monolingual and bilingual children. Journal of Experimental Child Psychology, 166, 635-651.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html