Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Aspekty praxe ovlivňující etické smýšlení a jednání UX designérů
Thesis title in Czech: Aspekty praxe ovlivňující etické smýšlení a jednání UX designérů
Thesis title in English: Aspects of practice that shape ethical thinking and decision making among UX designers
Key words: UX design|etika designu|UX designérská praxe|etika|hodnoty
English key words: UX design|design ethics|UX design practice|ethics|values
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.05.2021
Date of assignment: 31.05.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2021
Date and time of defence: 13.06.2022 09:00
Date of electronic submission:14.05.2022
Date of proceeded defence: 13.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Etické smýšlení a jednání UX designérů ovlivňuje v praxi řada aspektů, neboť design je ze své podstaty iterativní sociální proces. Cílem práce je popsat souboru faktorů, které mohou motivovat nebo ovlivňovat etickou designérskou praxi z perspektivy praktikujících designérů. Jejich zkušenosti budou zkoumány prostřednictvím hloubkových rozhovorů. Práce je konceptuální replikací studie Dimension of UX practice that shape ethical awareness (Chivukula et al., 2020) v odlišném sociokulturním prostředí.


Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
CHIVUKULA, Sai Shruthi, Chris WATKINS, Rhea MANOCHA, Jingle CHEN a Colin GRAY, 2020. Dimensions of UX Practice that Shape Ethical Awareness [online]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/339336123_Dimensions_of_UX_Practice_that_Shape_Ethical_Awareness
PAPANEK, Victor J., 2012. Design for the real world: human ecology and social change. 3. London: Thames & Hudson Ltd. ISBN 978-0-500-29533-5.
SCHERLING, Laura a Andrew DEROSA, 2020. Ethics in Design and Communication: Critical Perspectives. 1. London: Bloomsbury Academic. ISBN 978-1-350-07701-0.
BOWLES, C, 2018. Future Ethics. Hove, East Sussex: NowNext Press. ISBN 978-1-9996019-1-1.
VAN DEN HOVEN, Jeroen, P.E. VERMAAS a Ibo POEL. Handbook of ethics, values, and technological design: Sources, theory, values and application domains. Netherlands: Springer Netherlands, 2015. ISBN 978-94-007-6971-7.
VERBEEK, Peter-Paul, 2011. Moralizing Technology: Understanding and Designing the Morality of Things. Chicago/London: University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-85293-5.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html