Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
„Příkazy přicházely přes monitor“: Analýza metaher vyjadřujících se k podstatě videoherního média
Thesis title in Czech: „Příkazy přicházely přes monitor“: Analýza metaher vyjadřujících se k podstatě videoherního média
Thesis title in English: „Orders came to him through a monitor“: Analysis of metagames about the nature of video games
Key words: Videohry|sebereflexivní|autoreferenční|metahry|herní design|herní studia
English key words: Video games|self-reflexive|self-referential|metagames|game design|game studies
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.05.2021
Date of assignment: 28.05.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2021
Date and time of defence: 13.06.2022 09:00
Date of electronic submission:13.05.2022
Date of proceeded defence: 13.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je popsat, jakých postupů – především z hlediska hratelnosti – využívají metahry vyjadřující se k podstatě videoher jako takových. Pro účely práce chápu metahry jako videohry komentující podstatu média. Takovými hrami jsou například tituly The Stanley Parable, The Beginner’s Guide, Antichamber, Doki Doki Literature Club nebo Baba Is You, které by mohly tvořit výzkumný vzorek. Pomocí kvalitativní obsahové analýzy textu se pokusím identifikovat hlavní témata těchto videoher, jakou roli v nich hráč zastává, případně společné hratelnostní prvky či sdílené narativní motivy, naleznu-li takové.
Vzhledem k tématu práce jsem zvolil dvě metody pro analýzu výzkumného materiálu. Petri Lankoski a Staffan Björk v knize Game Research Methods (2015) popisují metodu formální analýzy hratelnosti, v níž se zaměřují na komponenty, akce hráče a cíle hry. Druhou metodou je metoda Larse Konzacka (2002), v jejímž rámci si výzkumník všímá několika vrstev videoher. Základními výzkumnými otázkami jsou: „Jakým způsobem videohry komentují povahu tohoto média?“ a „Jakých prostředků využívají zkoumané videohry ke komunikaci s hráčem?“ Videohry se staly důležitou součástí současného kulturního a zábavního průmyslu a jako médium oslovují miliony lidí po celém světě. Zkoumat takové, které komentují vlastní podstatu nám může pomoci lépe pochopit, jak videoherní médium funguje, jak o něm přemýšlejí někteří tvůrci, v čem může spočívat atraktivita videoher nebo v čem tkví jejich odlišnosti oproti jiným mediálním formám.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
BENDOVÁ, Helena (2016). Umění počítačových her. Praha: Nakladatelství AMU. ISBN 978-80-7331-421-7.
BOGOST, Ian, 2007. Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. Cambridge: The MIT Press. ISBN 978-026-2026-147
CARTER, Marcus, GIBBS, Martin, HARROP, Mitchell (2012). Metagames, paragames, and orthogames: a new vocabulary. Proceedings of the International Conference on the Foundations of Digital Games, 11-17.https://doi.org/10.1145/2282338.2282346.
EGENFELDT-NIELSEN, Simon, SMITH, Jonas, TOSCA, Susana, (2016). Understanding Video Games: The Essential Introduction. New York: Routledge. ISBN 978-1-138-84982-2.
FERNÁNDEZ-VARA, Clara (2014). Introduction to Game Analysis. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-70326-0.
LANKOSKI, Petri, BJÖRK, Staffan, 2015. Game Research Methods: An Overview. Pittsburgh: ETC Press. ISBN 9781312884731.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html