Analýza prezentace informací v učebnicích přírodopisu pro základní školy: Kontext principů multimediálního vzdělávání
Thesis title in Czech: | Analýza prezentace informací v učebnicích přírodopisu pro základní školy: Kontext principů multimediálního vzdělávání |
---|---|
Thesis title in English: | The Analysis of Information Presentation in Primary School Natural History Textbooks: The Context of Multimedia Learning Principles |
Key words: | Kognitivní teorie multimediálního vzdělávání|multimediální vzdělávání|principy multimediálního učení|přírodopis|prezentace informace |
English key words: | Cognitive theory of Multimedia Learning|Multimedia Learning|Principles of Multimedia Learning|Natural history|presentation of information |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK) |
Supervisor: | MgA. Ondřej Javora, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.05.2021 |
Date of assignment: | 20.05.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 14.06.2021 |
Date and time of defence: | 05.09.2022 09:00 |
Date of electronic submission: | 27.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Michal Švarný |
Guidelines |
Cílem práce je analyzovat a porovnat způsoby prezentace informací v učebnicích přírodopisu druhého stupně základní školy. Konkrétní tituly budou vybrány na základě pravidelně zveřejňovaného seznamu učebnic s doložkou Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. Plánovaným východiskem obsahové a kritické analýzy jsou vybrané principy multimediálního vzdělávání, které popisují optimální a empiricky ověřené způsoby prezentace informací pro potřeby učení (tj. nabytí znalostí). Konkrétně se jedná o princip soudržnosti (Coherence), zvýraznění (Signaling), redundance (Redundancy) a prostorové souvislosti (Spatial Contiguity). Součástí práce bude srovnání vybraných titulů a případné vyhodnocení efektivity způsobů prezentace informací v kontextu těchto principů. Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
SCHEITER, Katharina a Alexander EITEL. The Effects of Signals on Learning from Text and Diagrams: How looking at diagrams earlier and more frequently improves understanding. In: Diagrammatic Representation and Inference: Lecture Notes in Computer Science. USA: Diagrams, 2010, s. 261-270. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1007/978-3-642-14600-8_26 BOUCHEIX, Jean-Michel, Richard K. LOWE, Dian K. PUTRI a Jonathan GROFF. Cueing animations: Dynamic signaling aids information extraction and comprehension. Learning and Instruction. 2013, 2013(Volume 25), 71-84. ISSN 0959-4752. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2012.11.005 HATTIE, John. Visible learning for teachers: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge, 2009. ISBN 978-0-203-88733-2 (e-book). MAYER, Richard E. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. 2nd Edition. Santa Barbara: University of California, 2014. ISBN 9781107610316.MAYER, Richard E. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning [online]. 2nd edition. Santa Barbora: Cambridge University Press, 2014 [cit. 2021-04-22]. ISBN 9781139547369. Dostupné z: https://doi.org/10.1017/CBO9781139547369 PRŮCHA, Jan. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada, 2020. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-2853-2. |