Vzdělávací programy v českých knihovnách: Regionální sonda v městských knihovnách
Thesis title in Czech: | Vzdělávací programy v českých knihovnách: Regionální sonda v městských knihovnách |
---|---|
Thesis title in English: | Educational Programmes in Czech Libraries: Regional probe in Czech municipal libraries |
Key words: | knihovna|komunitní knihovna|vzdělávací akce|knihovní akce |
English key words: | library|community library|educational events|library events |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.05.2021 |
Date of assignment: | 20.05.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.06.2021 |
Date and time of defence: | 21.06.2022 09:00 |
Date of electronic submission: | 12.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 21.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Radka Římanová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je analyzovat vzdělávací programy v českých knihovnách a pojmenovat základní trendy v této oblasti. K dosažení tohoto cíle využiji srovnání dvou městských knihoven. Formou případových studií, popíši a analyzuji kulturní a vzdělávací akce v těchto knihovnách a budu sledovat jejich působení v rámci městské komunity. V teoretické části bude práce zaměřena na vznik knihoven jako půjčoven knih a na jejich proměnu ve společenské a vzdělávací centrum, tedy na prostor k získávání nových informací, digitální gramotnosti a kreativní edukaci, dále bude popsána současná legislativa vymezující vzdělávací funkce knihoven. Budou zde popsány různé formy vzdělávání dětí a studentů, celoživotní vzdělávání dospělých a vzdělávání seniorů. Cílem výzkumné části bude prostřednictvím kvantitativního výzkumu (dotazníku) zjistit, jaký je zájem o kulturní a vzdělávací akce nejen registrovaných čtenářů, ale i dalších návštěvníků knihovny a jak se kulturní a vzdělávací akce podílejí na společenském životě daného místa. Výzkum bude proveden ve dvou vybraných knihovnách v Dobříši a Dvoře Králové. Jedná se o knihovny stejného typu (městského) ve městech s počtem obyvatel nepřesahující 20 000 obyvatel, kde knihovny představují centrum kulturního života v obci. Obě knihovny také spojuje velké množství služeb a akcí, které svým čtenářům nabízejí a rozsah knihovního fondu - počet svazků v obou knihovnách se pohybuje v mezích 46 000 až 50 000 svazků. Práce i výzkum zohlední specifickou situaci způsobenou pandemií Covid-19 a karanténními opatřením. |
References |
RESSLER, Miroslav, ed. a HOUŠKOVÁ, Zlata, ed. Podpora informační gramotnosti ve veřejných knihovnách - cesta k budoucnosti. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky, 2006. 112 s. ISBN 80-7050-500-1. ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 118 s. ISBN 978-80-262-0720-7. VÍCHOVÁ, Eva a kol. Komunity, sítě a spolupráce: 20 pohledů pro knihovny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 99 s. ISBN 978-80-210-6115-6. GAJDUŠKOVÁ, Helena et al. Senioři v komunitní knihovně: metodický materiál. Vyd. 1. Vsetín: Masarykova veřejná knihovna, 2008. 24 s. ISBN 978-80-254-1968-7. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2. BEKERMAN, Zvi; BURBULES, Nicholas C.; SILBERMAN-KELLER, Diana (ed.). Learning in places: The informal education reader. Peter Lang, 2006. ISBN 978-0-8204-6786-3. |