Vzdělávací programy v českých knihovnách a jejich účastníci se speciálními vzdělávacími potřebami
Thesis title in Czech: | Vzdělávací programy v českých knihovnách a jejich účastníci se speciálními vzdělávacími potřebami |
---|---|
Thesis title in English: | Czech library programs and their participants with special needs |
Key words: | kulturní program|vzdělávací program|knihovna|osoba se specifickými potřebami|znevýhodnění |
English key words: | cultural program|educational program|library|people with special needs|handicapped |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 19.05.2021 |
Date of assignment: | 20.05.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.06.2021 |
Date and time of defence: | 20.06.2023 09:00 |
Date of electronic submission: | 18.05.2023 |
Date of proceeded defence: | 20.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Pavlína Kolínová |
Guidelines |
Zásady pro vypracování práce: Cílem práce je zmapovat současný stav přístupnosti vzdělávacích programů v českých knihovnách osobám se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část se bude věnovat analýze potřeb handicapovaných uživatelů a způsobům jejich naplnění. K tomu budou využity vyhledané české i zahraniční zdroje, jak odborná literatura, tak normativní dokumenty. V rámci praktické části bude realizován kvalitativní výzkum, ke kterému budou využity polostrukturované rozhovory. Budou provedeny v deseti knihovnách v různých městech České republiky. Knihovny budou vybrány tak, aby získaná data pokryla co nejširší spektrum případů a konsekvencí vzdělávání znevýhodněných osob. Následně proběhne porovnání a analýza dat. Výsledkem práce bude interpretace dat usilující o podchycení klíčových problémů v oblasti. Na konec práce bude připojena analýza krátkého kvalitativního průzkumu v dánských knihovnách a jejich srovnání s knihovnami českými. Využiji tak zkušenosti a data ze svého studijního pobytu v zahraničí. Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
SELUCKÁ, Helena. Cílová páska: Bezbariérová knihovna a rovný přístup. Sdružení Knihoven ČR Ústřední knihovnická Rada: Knihovny Současnosti 2012 [online]. 2012, 160-164 [cit. 2021-04-20]. ISSN 1805-6962. DEINES-JONES, Courtney a Ruth RIKOWSKI, ed. Improving library services to people with disabilities. Oxford: Chandos, 2007. Chandos information professional series. ISBN 978-1-84334-286-1. SCOTT BANKS, Carrie, Sandra FEINBERG, Barbara A. JORDAN, Kathleen DEERR a Michelle LANGA. Including Families of Children with Special Needs: A How-To-Do-It Manual for Librarians, Revised Edition. Chicago: ALA Neal-Schuman, 2014. ISBN 978-1-55570-791-0. CERNIŇÁKOVÁ, Eva a Helena HUBATKOVÁ SELUCKÁ, ed. Rovný přístup – Standard Handicap Friendly: metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut, 2014. ISBN 978-80-7050-641-7. |