Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vzdělávací programy v českých knihovnách a jejich účastníci se speciálními vzdělávacími potřebami
Thesis title in Czech: Vzdělávací programy v českých knihovnách a jejich účastníci se speciálními vzdělávacími potřebami
Thesis title in English: Czech library programs and their participants with special needs
Key words: kulturní program|vzdělávací program|knihovna|osoba se specifickými potřebami|znevýhodnění
English key words: cultural program|educational program|library|people with special needs|handicapped
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.05.2021
Date of assignment: 20.05.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.06.2021
Date and time of defence: 20.06.2023 09:00
Date of electronic submission:18.05.2023
Date of proceeded defence: 20.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Pavlína Kolínová
 
 
 
Guidelines
Zásady pro vypracování práce:
Cílem práce je zmapovat současný stav přístupnosti vzdělávacích programů v českých knihovnách osobám se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část se bude věnovat analýze potřeb handicapovaných uživatelů a způsobům jejich naplnění. K tomu budou využity vyhledané české i zahraniční zdroje, jak odborná literatura, tak normativní dokumenty.

V rámci praktické části bude realizován kvalitativní výzkum, ke kterému budou využity polostrukturované rozhovory. Budou provedeny v deseti knihovnách v různých městech České republiky. Knihovny budou vybrány tak, aby získaná data pokryla co nejširší spektrum případů a konsekvencí vzdělávání znevýhodněných osob. Následně proběhne porovnání a analýza dat. Výsledkem práce bude interpretace dat usilující o podchycení klíčových problémů v oblasti.

Na konec práce bude připojena analýza krátkého kvalitativního průzkumu v dánských knihovnách a jejich srovnání s knihovnami českými. Využiji tak zkušenosti a data ze svého studijního pobytu v zahraničí.


Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
SELUCKÁ, Helena. Cílová páska: Bezbariérová knihovna a rovný přístup. Sdružení Knihoven ČR Ústřední knihovnická Rada: Knihovny Současnosti 2012 [online]. 2012, 160-164 [cit. 2021-04-20]. ISSN 1805-6962.

DEINES-JONES, Courtney a Ruth RIKOWSKI, ed. Improving library services to people with disabilities. Oxford: Chandos, 2007. Chandos information professional series. ISBN 978-1-84334-286-1.

SCOTT BANKS, Carrie, Sandra FEINBERG, Barbara A. JORDAN, Kathleen DEERR a Michelle LANGA. Including Families of Children with Special Needs: A How-To-Do-It Manual for Librarians, Revised Edition. Chicago: ALA Neal-Schuman, 2014. ISBN 978-1-55570-791-0.

CERNIŇÁKOVÁ, Eva a Helena HUBATKOVÁ SELUCKÁ, ed. Rovný přístup – Standard Handicap Friendly: metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením. Praha: Národní knihovna České republiky – Knihovnický institut, 2014. ISBN 978-80-7050-641-7.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html