Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Ku dynamickému modelu naratívnej formy v kontexte neoformalizmu
Thesis title in thesis language (Slovak): Ku dynamickému modelu naratívnej formy v kontexte neoformalizmu
Thesis title in Czech: K dynamickému modelu narativní formy v kontextu neoformalismu
Thesis title in English: Towards a Dynamic Model of Narrative Form in the Context of Neoformalism
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: slovenština
Department: Department of Aestetics (21-KEST)
Supervisor: Mgr. Martin Kaplický, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.05.2021
Date of assignment: 05.05.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 08.10.2021
Date and time of defence: 30.01.2023 13:00
Submitted/finalized: no
Guidelines
Cílem diplomové práce je prozkoumat klady, ale také limity neoformalistického přístupu k teorii vyprávění. První část práce bude věnována představení motivačních zdrojů, ze kterých neoformalistické koncepce vycházejí a hlavních metod a postupů, které neoformalismus používá pro nahlédnutí povahy vyprávěného příběhu. V centru pozornosti bude stát především filmová teorie Kristin Thompsonové, která svá zkoumání vymezuje vůči psychologickým a ideologickým koncepcím a snaží se své pojetí filmu odpsychologizovat a zaměřit se na strukturu samotného vyprávění. Záměrem této části bude ukázání toho, jak Thompsonová díky své metodě dokázala očistit zkoumání příběhu od jeho podřízenosti vůči záměrům a intencím autora, případně recipienta. Současně se však pokusí poukázat na to, že příběh zkoumaný jako propojení již konstituovaných součástí přehlíží jednu z jeho esenciálních kvalit – jeho povahu nastávající události. Tento nastávající charakter příběhu, neoddělitelný od zkušenosti čtení či sledování příběhu, pak nese i důležité estetické kvality, které neoformalistickým koncepcím nutně unikají. Právě tento „unikající“ a esteticky relevantní charakter příběhu se diplomová práce pokusí uchopit v její druhé části skrze analýzu koncepcí, které se (i když různými způsoby) snaží na událostní charakter příběhu upozornit.
References
Thompson, Kristin, Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1988.
Thompson, Kristin, Eisenstein’s Ivan the Terrible: A Neoformalist Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1981.
Zuska, Vlastimil, The Narrative Event as an Occasion of Emergence. In: Estetika 46 (1), 2009, s.62-74.
Brooks, Peter, Reading for the Plot: Design and Intention in Narrative. Cambridge: Harvard University Press, 1992.
Seel, Martin, Form as an Organization of Time. In: Critical Horizons 8 (2), 2007, s. 157-168.
Barthes, Roland, Pleasure of the Text. New York: Hill and Wang, 1975.
Barthes, Roland, S/Z. Oxford: Blackwell Publishing, 2002.
Marin, Louis, Du corps au texte: Propositions métaphysiques sur l'origine du récit. In: Esprit 423 (4), 1973, s. 913-928.
Ricoeur, Paul, Čas a vyprávění II. Praha: Oikoymenh, 2002.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html