Lingvodidaktické zpracování vybraných mluvnických kategorií a jevů pro arabsky hovořící bohemisty
Thesis title in Czech: | Lingvodidaktické zpracování vybraných mluvnických kategorií a jevů pro arabsky hovořící bohemisty |
---|---|
Thesis title in English: | Linguodidactic treatment of selected grammar categories and phenomena for Arabic-speaking Bohemists |
Key words: | lingvodidaktika|čeština jako cizí jazyk|arabština|učebnice češtiny pro cizince|mluvnice češtiny|skloňování|slovesný vid|předložky |
English key words: | linguodidacts|Czech as a foreign language|Arabic language|textbooks of Czech for foreigners|Czech grammar|declension|verbal aspect|prepositions |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Studies (21-UBS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 29.04.2021 |
Date of assignment: | 29.04.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 16.05.2022 |
Date and time of defence: | 13.06.2023 09:00 |
Date of electronic submission: | 04.08.2022 |
Date of proceeded defence: | 13.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zaměřuje na zpracování vybraných obtížných gramatických kategorií a jevů, konkrétně systému pádů, slovesného vidu a předložek, v učebních materiálech češtiny pro cizince z perspektivy arabsky hovořících bohemistů. Pokouší se nalézt a formulovat účinná metodická doporučení a řešení pro zlepšení stávající situace. Východiskem diplomové práce je poznatek, že vzhledem k typologické i genealogické odlišnosti češtiny a arabštiny představuje náležitá akvizice mluvnice českého jazyka pro egyptské bohemisty značný problém, a rovněž přesvědčení, že jsou v učebních materiálech (na úrovni A1 – B1 podle SERR) v popisu mluvnické roviny češtiny určité rezervy. Přednostní pozornost bude věnována učebnicím, s nimiž se pracuje na káhirské bohemistice. Cílem diplomové práce je popsat způsob výkladu a procvičení dotyčných kapitol ve stávajících učebnicích češtiny pro cizince a navrhnout konkrétní způsoby inovativního zpracování (ukázka nově koncipované lekce bude prezentována v příloze DP). Úkoly pro vypracování (struktura práce): Část teoretická 1) Porovnat mluvnickou, resp. morfologickou strukturu češtiny a arabštiny s přihlédnutím ke zkoumaným mluvnickým kategoriím a jevům; 2) Přiblížit rysy optimální lingvodidaktické mluvnické poučky; Část praktická 3) Posoudit a okomentovat zpracování příslušných morfologických kategorií a jevů ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince; 4) Navrhnout a zdůvodnit inovované způsoby výkladu daných kapitol české mluvnice; 5) Formulovat závěry diplomové práce; 6) V příloze DP prezentovat ukázku nově koncipované lekce v uvažované učebnici češtiny pro egyptské bohemisty. |
References |
ČECHOVÁ, Marie a kol. (2000): Čeština - řeč a jazyk. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. ERHART, Adolf (1984): Základy jazykovědy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. ČERMÁK, František (2001): Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum. HRBÁČEK, Josef (1994): Úvod do studia českého jazyka. Praha: Filozofická fakulta UK. KARLÍK, Petr – NEKULA, Marek ‒ RUSÍNOVÁ, Zdeňka (1995): Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. POLDAUF, Ivan – ŠPRUNK, Karel (1968): Cizí jazyk čeština. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. PRŮCHA, Jan (1998): Učebnice: Teorie a analýzy edukačního media. Brno: Paido. HRDLIČKA, Milan (2009): Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum. BAHBOUH, Charif (2016): Čeština pro Araby. Brandýs nad Labem: Dar Ibn Rushd. ADAMOVIČOVÁ, Ana – IVANOVOVÁ, Darina – HRDLIČKA, Milan (2014): Basic Czech II. Praha: Karolinum. ADAMOVIČOVÁ, Ana – HRDLIČKA, Milan (2016): Basic Czech III. Praha: Karolinum. HOLÁ, Lída ‒ BULEJČÍKOVÁ, Petra ‒ PŘEVRÁTILOVÁ, Silvie (2017): Česky krok za krokem 1. Praha: Akropolis. HOLÁ, Lída ‒ BOŘILOVÁ, Pavla ‒ MALÁ, Zdena (2016): Česky krok za krokem 2. Praha: Akropolis. REŠKOVÁ, Ivana ‒ PINTAROVÁ, Magdalena PINTAROVÁ (2005): Communicative Czech: elementary Czech. Tvarožná u Brna: I. Rešková. REŠKOVÁ, Ivana ‒ PINTAROVÁ, Magdalena (1999): Communicative Czech: (Intermediate Czech). Brno: I. Rešková. Další literatura bude doplňována v průběhu vypracování diplomové práce. |