Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role mnohojazyčnosti v kurzech češtiny jako druhého jazyka v programu Erasmus+
Thesis title in Czech: Role mnohojazyčnosti v kurzech češtiny jako druhého jazyka v programu Erasmus+
Thesis title in English: The role of multilingualism in Czech language courses for Erasmus+ students
Key words: Mnohojazyčnost|multilingvismus|bilingvismus|dvojjazyčnost|druhý jazyk|didaktika mnohojazyčnosti
English key words: Multilingualism|bilingualism|second language|didactics of multilingualism
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.04.2021
Date of assignment: 18.05.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.06.2021
Date and time of defence: 31.01.2022 09:00
Date of electronic submission:03.01.2022
Date of proceeded defence: 31.01.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je zjistit, zda a jak se projevuje role mnohojazyčnosti ve výuce češtiny jako druhého jazyka v kontextu kurzů pro Erasmus+, kde jazyková výbava vyučujících i studentů odpovídá požadavkům jazykové politiky EU (znalost minimálně dvou cizích jazyků). Práce si klade tyto výzkumné otázky: Využívají vyučující češtiny (začínající učitelé) ve výuce pro studenty Erasmu potenciál více jazyků, nebo jen angličtinu (a to pouze v roli zprostředkujícího jazyka)? Do jaké míry uplatňují vyučující znalost dalších jazyků? Jaké prvky didaktiky mnohojazyčnosti se ve výuce projevují?
Postup řešení:
Na základě rešerše doporučené a další odborné literatury práce v teoretické části představí jazykovou politiku EU a koncept výuky češtiny na FF UK pro studenty programu Erasmus+. Dále se zaměří na vymezení pojmů mnohojazyčnosti/vícejazyčnosti ve vztahu k aplikované lingvistice a aktuální stav výzkumu mnohojazyčnosti v jazykovému vyučování, včetně jeho metodologie. Hlavním zdrojem dat pro empirickou část budou nahrávky hodin češtiny v kurzech pro studenty Erasmu+ na FF UK pořádaných ve spolupráci ÚČJTK a Zahraničního oddělení v rámci praxí pro učitele oboru Učitelství češtiny jako cizího jazyka, které proběhly prezenčně i online. Analýza a interpretace dat se zaměří na projevy mnohojazyčnosti a její didaktiky ve výuce češtiny v tomto typu kurzů. Praktickým výstupem budou didaktická doporučení pro výuku češtiny jako dalšího cizího jazyka (L3+).
References
Aronin, L., & Singleton, D. (2012). Multilingualism. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Cook, V., & Wei, L. (Eds.) (2016). The Cambridge handbook of linguistic multi-competence. Cambridge: Cambridge University Press.
Dewaele, J. (2011). New Trends in Crosslinguistic Influence and Multilingualism Research. Bristol: Multilingual Matters.
Edwars, J. (2012). Multilingualism: Understanding Linguistic Diversity. London: Continuum.
Horner, K., de Saint-Georges, I., Weber, J. (Eds.) (2014). Multilingualism and mobility in Europe: policies and practices. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Janíková, V. (2013). Mnohojazyčnost a didaktika cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita.
Kerremans, K., Temmerman, R., Boers, F., & Darquennes, J. (2008). Multilingualism and Applied Comparative Linguistics. (II). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Key data on teaching languages at school in Europe: 2017 edition. Brussels: Education, Audiovisual & Culture Executive Agency.
Mnohojazyčnost-most k vzájemnému porozumění. (2009). Lucemburk: Úřad pro úřední tisky Evropských společenství.
Nekvapil, J., Sloboda, M., & Wagner, P. (2009). Mnohojazyčnost v České republice: základní informace. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Singleton, D., Fishman, J. A., Aronin, L., & Ó Laoire, M. (Eds.) (2013). Current multilingualism: a new linguistic dispensation. Berlin: De Gruyter Mouton.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html