Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Reprezentace historie v počítačových hrách
Thesis title in Czech: Reprezentace historie v počítačových hrách
Thesis title in English: Representation of History in Videogames
Key words: počítačové hry|historie|reprezentace|herní studia|simulace
English key words: video games|history|representation|game studies|simulation
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech History (21-UCD)
Supervisor: doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.04.2021
Date of assignment: 21.04.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.06.2021
Date and time of defence: 01.02.2022 13:15
Date of electronic submission:26.01.2022
Date of proceeded defence: 01.02.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce analyzuje zobrazení historie v médiu počítačových her. Využívá interdisciplinární metodologii game studies a zohledňuje i dalších přístupy, které se věnují reprezentování historie a teorii médií.
Sekundární literatura k počítačovým hrám poslouží k utváření metodologie analýzy, zároveň ale bude předmětem reflexe. Kromě analýzy reprezentací historie ve hrách se práce zkoumá vývoj vztahu ke počítačovým hrám jakožto médiu v odborném diskurzu. Analýza konkrétních počítačových her směřuje k obecnější otázce po povaze média a specifik reprezentování historie: Co je to počítačová hra? V čem spočívá specifičnost herního reprezentování historie?
Práce je založena na analýze herních titulů různých žánrů s historickou tematikou a her, které implicitně rozvíjí historické problémy a pojmy. Zohledněny jsou mainstreamové tituly a též hry, kterým se již dostalo pozornosti v odborných publikacích, a tak lze jejich analýzu opřít o již existující interdisciplinární výzkum. Pro srovnání budou využity i minoritní herní tituly, které z různých důvodů stojí mimo mainstreamovou produkci i zájem výzkumníků.
References
AARSETH, Espen J. Cybertext : perspectives on ergodic literature. Baltimore: Johns Hopkins University Press 1997.
BENDOVÁ, Helena. Umění počítačových her. Praha: NAMU 2016.
BOGOST, Ian. Persuasive games: the expressive power of videogames. Cambridge: MIT Press 2007.
CAILLOIS, Roger. Hry a lidé: maska a závrať. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon 1998.
CAILLOIS, Roger. Zobecněná estetika. Praha: Odeon, 1968.
DVOŘÁK, Tomáš, ed. Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze 2010.
FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel 1993.
GALLOWAY, Alexander R. Essays on Algorhytmic Culture. Saint Paul: University of Minessota Press 2006.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Dauphin 2000.
HUIZINGA, Johan. Podzim středověku. Praha: Paseka 2010.
KIRKPATRICK, Graeme. Aesthetic Theory and Video Game. Manchester: Manchester University Press 2011.
JUUL, Jesper. Half-real: video games between real rules and fictional worlds. Cambridge: MIT Press 2005.
LE GOFF, Jacques. O hranicích dějinných období: na příkladu středověku a renesance. Praha: Karolinum 2014.
MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum 2018.
SUITS, Bernard. The Grasshopper: Games, Life, and Utopia. Broadview Press 2014.
VAŠÍČEK, Zdeněk. Archeologie, historie, minulost. Praha: Karolinum 2006.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html