Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Praxe domácího vzdělávání v rodině
Thesis title in Czech: Praxe domácího vzdělávání v rodině
Thesis title in English: Practice of homeschooling in the family
Key words: domácí vzdělávání|žák|organizace vyučování|rodinné vztahy|rodinné soužití|primární vzdělávací prostředí
English key words: homeschooling|the pupil|teaching organization|family relationships|family cohabitation|primary educational environment
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.04.2021
Date of assignment: 15.04.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.05.2022
Date and time of defence: 21.06.2022 09:00
Date of electronic submission:04.05.2022
Date of proceeded defence: 21.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se bude zabývat domácím vzděláváním v českých rodinách, způsoby jeho praktikování, organizací vyučování a rodinného života, dále jeho výhodami a nevýhodami. V teoretické části bude přiblíženo pozadí domácího vzdělávání v ČR, jeho historie a legislativa. Nahlíženo bude také na vztahy v rodině a rodinné fungování, které je touto specifickou situací výrazně zatíženo. Praktická část bude zaměřena na představy rodičů o domácím vzdělávání, motivace a důvody, pro které se pro tuto formu vzdělávání rozhodli. Popíše rodiny, které si takový směr vzdělávání svých dětí vybraly, a vliv, jaký má domácí vzdělávání na každodenní život a společné soužití. Pro výzkum bude použito kvalitativní metody, konkrétně případové studie.
References
GRAY, Peter. Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Druhé, rozšířené vydání. Přeložil Jiří KOŠÁREK. Praha: Peoplecomm, 2016. ISBN 978-80-87917-17-6.
KAŠPAROVÁ, Irena, 2017. Domácí vzdělávání jako výraz kulturního kreativismu. Sociologický Časopis [online]. Institute of Sociology of the Czech Academy of Sciences Stable, 53(1), 79-100 [cit. 2021-04-02]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/44822333
KLOFÁTOVÁ, Zuzana. Škola doma. Praha: Nakladatelství Praha, 2009. ISBN 978-80-902177-3-7.
KOSTELECKÁ, Yvona, 2014. Domácí vzdělávání a legislativa: Studie postkomunistických států střední Evropy. ORBIS SCHOLAE. 8(1), 9-26. ISSN 1802-4637.
KOSTELECKÁ, Yvona, 2014. Doma, nebo ve škole? Studia paedaogica. 19(1), 65-81. ISSN 1803-7437.
KOSTELECKÁ, Yvona, Andrea BELÁŇOVÁ, David HÁNA, Irena KAŠPAROVÁ, Jakub PIVARČ a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Domácí vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-187-6.
KOSTELECKÁ, Yvona, Kateřina MACHOVCOVÁ, Andrea BELÁŇOVÁ a Romana
ŠTAMBERGOVÁ, 2018. Sebepojetí absolventů domácího vzdělávání a jejich spolužáků. Pedagogická orientace. 28(2), 306-627. ISBN 978-17-998-6683-1.
MATOUŠEK, Oldřich: Rodina jako instituce a vztahová síť. Třetí vydání, Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2003. 161 s. ISBN 80-86429-19-9.
NOVÁK, Tomáš. Sourozenecké vztahy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2075-3.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Druhé přepracované vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
SOHNI, Hans. Sourozenecká dynamika. Přeložil Petr BABKA. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1526-4.
SPILKOVÁ, Vladimíra a kol: Proměny primárního vzdělávání v ČR. První vydání, Praha: Portál, 2005. 311 s. ISBN 80-7178-942-9.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html