Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Adaptace dětí s odlišným mateřským jazykem a jejich potřeby při nástupu na ZŠ
Thesis title in Czech: Adaptace dětí s odlišným mateřským jazykem a jejich potřeby při nástupu na ZŠ
Thesis title in English: Adaptation of children with a different first language and their needs when starting primary
Key words: socializace|základní škola|školní třída|učitel|klima třídy|dítě s odlišným mateřským jazykem|adaptace|potřeby
English key words: socialization|primary school|classroom|teacher|class climate|children with a different first language|adaptation|needs
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.04.2021
Date of assignment: 14.04.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 16.12.2021
Date and time of defence: 01.02.2022 10:00
Date of electronic submission:16.12.2021
Date of proceeded defence: 01.02.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude zabývat adaptací dětí s odlišným mateřským jazykem a jejich potřebami při nástupu na základní školu. Bude se věnovat tématu základní školy a jejích činitelů, které mají na adaptaci dítěte s OMJ vliv, vymezí funkci školy a proces socializace. Zaměří se také na třídní kolektiv, dynamiku školní třídy, roli učitele a třídnická setkávání. Dále se bude zabývat vymezením pojmu dítě s odlišným mateřským jazykem. Popíše proces adaptace a její specifika týkající se dítěte s OMJ se zaměřením na jeho potřeby při nástupu do školy.
References
Práce bude zpracována na základě prostudování této odborné literatury:
BERNKOPFOVÁ, Michala, Barbora NOSÁLOVÁ, Kristýna TITĚROVÁ, Tereza VÁGNEROVÁ a Jana VÁVROVÁ. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem: pro základní školy. [Praha]: Meta, 2019. ISBN 978-80-88171-23-2.
BRAUN, Richard. Pedagogicko-psychologická diagnostika. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-656-7.
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2742-4.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 2. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-626-8.
GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3472-9.
HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
KOSTELECKÁ, Yvona, Richard BRAUN, Jiří HASMAN, Kateřina MACHOVCOVÁ, Jakub PIVARČ, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a David HÁNA. Žáci-cizinci ve školní třídě. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-087-9.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
PROKOP, Jiří. Sociologie výchovy a školy. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2001. ISBN 80-7083-535-4.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-621-7.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. [i.e. Vyd. 5.]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání druhé, doplněné a přepracované. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VALENTOVÁ, Lidmila. Školní poradenství I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013a. ISBN 978-80-7290-710-6.
VALENTOVÁ, Lidmila. Školní poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013b. ISBN 978-80-7290-629-1.
ŽENATOVÁ, Zdenka. Vztahy a nástrahy ve školní třídě. Praha: Raabe, [2018]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-391-9.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html