Práce s kritickým myšlením studentů v učebnicích českého jazyka pro střední školy
Thesis title in Czech: | Práce s kritickým myšlením studentů v učebnicích českého jazyka pro střední školy |
---|---|
Thesis title in English: | Focus on students’ critical thinking in secondary-school textbooks of Czech |
Key words: | kritické myšlení|Čtením a psaním ke kritickému myšlení|učebnice|myšlení vyššího řádu|Bloomova taxonomie|vzdělávání |
English key words: | critical thinking|Reading and Writing for Critical Thinking|textbooks|higher order thinking|Bloom's taxonomy|education |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | PhDr. Kamila Homolková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.05.2021 |
Date of assignment: | 18.05.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 14.06.2021 |
Date and time of defence: | 07.09.2022 09:00 |
Date of electronic submission: | 27.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce bude zkoumat, do jaké míry vybrané učebnice českého jazyka pro střední školy pracují s kritickým myšlením studentů. Teoretickým východiskem k tomu budou principy a metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Hlavní výzkumnou metodou bude analýza vybraných řad učebnic českého jazyka pro střední školy (např. nakladatelství Fraus, Didaktis). Cílem této analýzy je poznání, jak učebnice mateřštiny pracují s kritickým myšlením studentů a jak jim umožňují kritické myšlení rozvíjet.
Postup práce: 1) Studium relevantní odborné literatury. 2) Detailní seznámení s principy a metodami programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. 3) Vymezení termínu kritické myšlení a sestavení kritérií, podle nichž bude možné hodnotit otázky a úkoly v učebnicích jako „podporující kritické myšlení“. 4) Analýza vybraných učebnicových řad na základě výše popsaných bodů. 5) Návrh řešení problémů zjištěných analýzou učebnic. 6) Shrnutí výsledků a jejich vyhodnocení. Formulace závěrů. |
References |
Základní literatura:
Andrejsková, J. (2009). Efektivní metody a formy výuky pedagogů na středních školách. Hradec Králové: Fakulta informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové. Crawford, A. et al. (2005). Teaching and learning strategies for the thinking classroom. New York: International Debate Education Association. Dwyer, Ch. (2017). Critical thinking: conceptual perspectives and practical guidelines. New York: Cambridge University Press. Průcha, J. (1998): Učebnice: Teorie a analýza edukačního média pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. Roth, R. (2015). The importance of critical thinking in writing. New York: Momentum Press. Royal, B. (2016). Principy kritického myšlení. Praha: Ikar. Steele, J. et al. (2007). Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka II – Rozvíjíme kritické myšlení. Praha: Kritické myšlení. Periodika Kritické listy, Kritické lístky. Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, popř. hesla v lingvistických a pedagogických encyklopediích. |