Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Práce s kritickým myšlením studentů v učebnicích českého jazyka pro střední školy
Thesis title in Czech: Práce s kritickým myšlením studentů v učebnicích českého jazyka pro střední školy
Thesis title in English: Focus on students’ critical thinking in secondary-school textbooks of Czech
Key words: kritické myšlení|Čtením a psaním ke kritickému myšlení|učebnice|myšlení vyššího řádu|Bloomova taxonomie|vzdělávání
English key words: critical thinking|Reading and Writing for Critical Thinking|textbooks|higher order thinking|Bloom's taxonomy|education
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.05.2021
Date of assignment: 18.05.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.06.2021
Date and time of defence: 07.09.2022 09:00
Date of electronic submission:27.07.2022
Date of proceeded defence: 07.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce bude zkoumat, do jaké míry vybrané učebnice českého jazyka pro střední školy pracují s kritickým myšlením studentů. Teoretickým východiskem k tomu budou principy a metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT). Hlavní výzkumnou metodou bude analýza vybraných řad učebnic českého jazyka pro střední školy (např. nakladatelství Fraus, Didaktis). Cílem této analýzy je poznání, jak učebnice mateřštiny pracují s kritickým myšlením studentů a jak jim umožňují kritické myšlení rozvíjet.
Postup práce:
1) Studium relevantní odborné literatury.
2) Detailní seznámení s principy a metodami programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení.
3) Vymezení termínu kritické myšlení a sestavení kritérií, podle nichž bude možné hodnotit otázky a úkoly v učebnicích jako „podporující kritické myšlení“.
4) Analýza vybraných učebnicových řad na základě výše popsaných bodů.
5) Návrh řešení problémů zjištěných analýzou učebnic.
6) Shrnutí výsledků a jejich vyhodnocení. Formulace závěrů.
References
Základní literatura:
Andrejsková, J. (2009). Efektivní metody a formy výuky pedagogů na středních školách. Hradec Králové: Fakulta informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové.
Crawford, A. et al. (2005). Teaching and learning strategies for the thinking classroom. New York: International Debate Education Association.
Dwyer, Ch. (2017). Critical thinking: conceptual perspectives and practical guidelines. New York: Cambridge University Press.
Průcha, J. (1998): Učebnice: Teorie a analýza edukačního média pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido.
Roth, R. (2015). The importance of critical thinking in writing. New York: Momentum Press.
Royal, B. (2016). Principy kritického myšlení. Praha: Ikar.
Steele, J. et al. (2007). Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka II – Rozvíjíme kritické myšlení. Praha: Kritické myšlení.
Periodika Kritické listy, Kritické lístky.
Relevantní časopisecké studie, kvalifikační práce, popř. hesla v lingvistických a pedagogických encyklopediích.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html