Dětská kreativita, její rozvoj za podpory dospělých
Thesis title in Czech: | Dětská kreativita, její rozvoj za podpory dospělých |
---|---|
Thesis title in English: | Children creativity and its development with adults‘ support |
Key words: | kreativita|dětská kreativita|vývoj dětské kreativity|sociální hledisko kreativity|rozvoj dětské kreativity|kreativní zóna proximálního vývoje|teorie zkušenosti zprostředkovaného učení|Vygotsky|Feuerstein |
English key words: | Creativity|Child Creativity|Creativity Development|Social Aspect of Creativity|Creativity Enhancement|Creative Zone of Proximal Development|Mediated Learning Experience|Vygotskij|Feuerstein |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 29.03.2021 |
Date of assignment: | 29.03.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 26.05.2021 |
Date and time of defence: | 01.06.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 11.04.2022 |
Date of proceeded defence: | 01.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D. |
Guidelines |
Podpora rozvoje dětské kreativity je stále aktuální téma a mnozí edukátoři si kladou otázku, jak děti či žáky podněcovat a jak naopak zabránit útlumu kreativity v důsledku nevhodného působení, a to jak ve školním, tak domácím prostředí. Cílem práce je stanovit některé proměnné rozvoje dětské kreativity u mladší věkové skupiny (tj. dětí předškolního, popř. mladšího školního věku) v interakci s dospělými a pokusit se specifikovat formy účinné edukace, která kreativitu dětí posiluje a přispívá k jejímu dalšímu vývoji.
Teoretická část práce nabídne přehled současné literatury věnující se dětské kreativitě. Pozornost bude věnována problematice rozvoje kreativity, nástrojům jejího měření a podpůrným faktorům, zejména na straně významných dospělých. Obsahem teoretické části bude představení současných teorií kreativity a shrnutí vývoje kreativity v dětství. Důraz bude kladen na funkční metody a přístupy, bariéry a vliv blízkých dospělých osob (rodiče či učitelé), kteří figurují jako zprostředkovatelé zkušenosti kreativity. Empirická část práce se bude zabývat ověřením efektivity konkrétního konceptu intervenčního programu rozvíjejícího dětskou kreativitu se zaměřením na roli rodičů a lektorů, kteří tento rozvoj zprostředkovávají. Výzkum bude kombinovat kvalitativní a kvantitativní metodologii. Pomocí zvoleného nástroje budou zjišťovány změny v kreativitě dětí, zároveň bude na základě kvalitativní metodiky sledováno působení lektora v procesu intervence. Výsledky výzkumu pomohou postavit pilíře systematického programu zabývajícího se rozvojem kreativity dětí. |
References |
Barbot, B., Hass, R. W., & Reiter-Palmon, R. (2019). Creativity Assessment in Psychological Research: (Re)Setting the Standards. Psychology of Aesthetics, Creativity & the Arts, 13(2), 233–240. https://doi.org/10.1037/aca0000233.
Hickson, J., & Skuy, M. (1990). Creativity and Cognitive Modifiability in Gifted Disadvantaged Pupils: A Promising Alliance. School Psychology International, 11(4), 295–301. https://doi.org/10.1177/0143034390114007. Kettler, T., Lamb, K. N., Willerson, A., & Mullet, D. R. (2018). Teachers’ Perceptions of Creativity in the Classroom. Creativity Research Journal, 30(2), 164–171. https://doi.org/10.1080/10400419.2018.1446503 Leggett, N. (2017). Early Childhood Creativity: Challenging Educators in Their Role to Intentionally Develop Creative Thinking in Children. Early Childhood Education Journal, 45, 845-853. Mullet, D.R., Willerson, A., Lamb, K., & Kettler, T. (2016). Examining teacher perceptions of creativity: A systematic review of the literature. Thinking Skills and Creativity, 21, 9-30. Runco, M. (2017). Comments on Where the Creativity Research Has Been and Where Is It Going. Journal of Creative Behavior, 51, 308-313. Tanggaard, L., & Glaveanu, V. P. (2014). Creativity assessment as intervention: The case-study of creative learning. Akademisk kvarter/Academic Quarter, 9, 18-30. |