Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Design jako jedna z příčin problematického používání technologií: povědomí uživatelů o návykovém designu
Thesis title in Czech: Design jako jedna z příčin problematického používání technologií: povědomí uživatelů o návykovém designu
Thesis title in English: Design as One of the Causes of Problematic Use of Technology: User Awareness of Addictive Design
Key words: ekonomika pozornosti|návykový design|persvazivní design|problematické používání technologií|digitální závislost|SAS-SV
English key words: Attention Economy|Addictive Design|Persuasive Design|Problematic Use of Technology|Digital Addiction|SAS-SV
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.03.2021
Date of assignment: 11.03.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.03.2021
Date and time of defence: 09.09.2021 09:00
Date of electronic submission:27.07.2021
Date of proceeded defence: 09.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Digitální zařízení neustále volají po naší pozornosti. Dochází k problematickému používání technologií představující excesivní používání, které je neplánované, nekontrolovatelné, bez záměru, a zasahuje do běžného života. Za jednu z příčin je považován tzv. návykový design.
Ten svými principy manipuluje uživatele k opakovanému a častému používání technologií a nástrojů, které je posléze prováděno ze zvyku a bezmyšlenkovitě. V dosavadní literatuře zatím neexistuje vhodný nástroj pro ověřování povědomí uživatelů o těchto principech. Hlavním cílem této práce je proto navržení vhodného nástroje k tomuto ověření a jeho validace.
V teoretické části práce bude na základě literatury a výzkumů vymezen pojem návykový design a jeho zásady. Cílem praktické části práce bude navržení dotazníku testujícího povědomí o principech návykového designu, jeho pilotáž a použití v českém prostředí. Metodologicky bude práce využívat kvantitativní metody na vzorku obecné populace ČR.
Předběžná osnova:
Teoretická část
○ Zasazení do kontextu digitálních technologií
○ Problematické používání technologií
○ Vymezení pojmu návykový design a jeho principy
Praktická část
○ Vývoj dotazníku
○ Metodologie
○ Test gramotnosti o principech návykového designu
○ Pilotáž a interpretace jejích výsledků

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
ALTER, Adam L. Irresistible: The Rise of Addictive Technology and the Business of Keeping Us Hooked. New York: Penguin Press, 2017. ISBN 9781594206641
CASE, Amber. Calm Technology: principles and patterns for non-intrusive design. Beijing: O'Reilly, 2015. ISBN 9781491925881.
EYAL, Nir. Hooked: how to build habit-forming products. New York: Penguin Group, 2014. ISBN 1591847788.
HSU, Cheryl. Unconsciousness by Design: Addictive Technologies and the Escape from Freedom. Toronto: OCAD University, 2017, Dostupné z: http://openresearch.ocadu.ca/id/eprint/1743
MONTEIRO, Mike. Ruined by design: How Designers Destroyed the World, and What We Can Do to Fix it. San Francisco: Mule design, 2019. ISBN 1090532083.
MOORE, Gerald. Dopamining and Disadjustment: Addiction and Digital Capitalism. In Are We All Addicts Now? Digital Dependence. Bartlett, Vanessa & Bowden-Jones, Henrietta Liverpool University Press, 2017. 68-75. ISBN 978-1-786-94081-0.
WU, Tim. The attention merchants: the epic scramble to get inside our heads. New York: Alfred A. Knopf, 2016. ISBN 9780385352017.
DOW SCHÜLL, Natasha. Addiction by Design: Machine Gambling in Las Vegas. Princeton: Princeton University Press, 2012. ISBN 978-0-691-12755-2.
SCHNEIDER, Christoph, Markus WEINMANN, Jan VOM BROCKE. Digital Nudging: Guiding Online User Choices through Interface Design. Communications of the ACM. 2018, 61. 67–73, DOI: 10.1145/3213765. ISSN 0001-0782.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html