Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Riziko šikanózního chování u žáků mladšího školního věku v souvislosti s využíváním sociálních sítí
Thesis title in Czech: Riziko šikanózního chování u žáků mladšího školního věku v souvislosti s využíváním sociálních sítí
Thesis title in English: Risk of bullying in young pupils in connection with the use of social networks
Key words: mladší školní věk|kyberprostor|sociální sítě|šikana|kyberšikana
English key words: Middle Childhood|Cyberspace|Social Networking Sites|Bullying|Cyberbullying
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.03.2021
Date of assignment: 11.03.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.05.2022
Date and time of defence: 17.06.2022 00:00
Date of electronic submission:04.05.2022
Date of proceeded defence: 17.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je popsat působení sociálních sítí na vznik šikanózního chování u dětí mladšího školního věku a zmapovat zkušenosti dětí s tímto chováním na prvním stupni základní školy.
Literárně přehledová část nejprve představí vývoj dítěte mladšího školního věku s akcentem na kognitivní a sociální vývoj. Budou popsány klíčové aspekty kyberprostoru a následně vysvětleny pojmy šikana a kyberšikana. Část bude věnována prevenci v oblasti kyberšikany a šikany související s užíváním sociálních sítí.
S ohledem na epidemiologickou situaci bude proveden návrh kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů v rámci fokusových skupin. Cílem výzkumu by bylo zmapovat zkušenosti žáků mladšího školního věku s kyberšikanou a šikanou podmíněnou komunikací na sociálních sítích. Zkoumanou populací budou žáci čtvrté a páté třídy ZŠ. Fokusové skupiny bude tvořit 4-6 žáků, pravděpodobně budu pracovat se 4 skupinami. Rozhovory budou pro účely kvalitativní analýzy nahrávány. Výzkum může pomoci zmapovat zkušenosti žáků s kyberšikanou a šikanózním chováním v online prostředí zejména v době, kdy děti byly a jsou nuceny využívat komunikační platformy a sociální sítě. Praktickým výstupem práce by byla také doporučení pro rodiče a pedagogy, která by měla pomoci předcházet těmto nepříznivým jevům sociální povahy.
References
Černá, A., Dědková, L., Macháčková, H., & Ševčíková, A. (2013). Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Grada.

Hulanová, L. (2012). Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Triton.

Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Grada.

Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

Kopecký, K. (2013). Rizika internetové komunikace v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3571-8.

Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie: 2., aktualizované vydání. Grada.

Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Grada.
Vašutová, M. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií. Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html