Riziko šikanózního chování u žáků mladšího školního věku v souvislosti s využíváním sociálních sítí
Thesis title in Czech: | Riziko šikanózního chování u žáků mladšího školního věku v souvislosti s využíváním sociálních sítí |
---|---|
Thesis title in English: | Risk of bullying in young pupils in connection with the use of social networks |
Key words: | mladší školní věk|kyberprostor|sociální sítě|šikana|kyberšikana |
English key words: | Middle Childhood|Cyberspace|Social Networking Sites|Bullying|Cyberbullying |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.03.2021 |
Date of assignment: | 11.03.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 04.05.2022 |
Date and time of defence: | 17.06.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 04.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 17.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je popsat působení sociálních sítí na vznik šikanózního chování u dětí mladšího školního věku a zmapovat zkušenosti dětí s tímto chováním na prvním stupni základní školy.
Literárně přehledová část nejprve představí vývoj dítěte mladšího školního věku s akcentem na kognitivní a sociální vývoj. Budou popsány klíčové aspekty kyberprostoru a následně vysvětleny pojmy šikana a kyberšikana. Část bude věnována prevenci v oblasti kyberšikany a šikany související s užíváním sociálních sítí. S ohledem na epidemiologickou situaci bude proveden návrh kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaných rozhovorů v rámci fokusových skupin. Cílem výzkumu by bylo zmapovat zkušenosti žáků mladšího školního věku s kyberšikanou a šikanou podmíněnou komunikací na sociálních sítích. Zkoumanou populací budou žáci čtvrté a páté třídy ZŠ. Fokusové skupiny bude tvořit 4-6 žáků, pravděpodobně budu pracovat se 4 skupinami. Rozhovory budou pro účely kvalitativní analýzy nahrávány. Výzkum může pomoci zmapovat zkušenosti žáků s kyberšikanou a šikanózním chováním v online prostředí zejména v době, kdy děti byly a jsou nuceny využívat komunikační platformy a sociální sítě. Praktickým výstupem práce by byla také doporučení pro rodiče a pedagogy, která by měla pomoci předcházet těmto nepříznivým jevům sociální povahy. |
References |
Černá, A., Dědková, L., Macháčková, H., & Ševčíková, A. (2013). Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Grada.
Hulanová, L. (2012). Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Triton. Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Grada. Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Portál. Kopecký, K. (2013). Rizika internetové komunikace v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3571-8. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie: 2., aktualizované vydání. Grada. Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Grada. Vašutová, M. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií. Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě. |