Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Efektivita tréninku sociální kognice u dospělých s projevy ADHD
Thesis title in Czech: Efektivita tréninku sociální kognice u dospělých s projevy ADHD
Thesis title in English: The effectiveness of social cognitive training in adults with ADHD symptoms
Key words: ADHD|ADHD v dospělosti|sociální kognice|trénink sociální kognice|SCIT|Teorie mysli|zpracování emocí|sociální percepce|atribuce
English key words: ADHD|adult ADHD|social cognition|social cognition training|SCIT|Theory of mind|emotion processing|social perception|attribution
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Petra Šustová
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.03.2021
Date of assignment: 05.03.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.05.2021
Date and time of defence: 01.09.2021 00:00
Date of electronic submission:23.07.2021
Date of proceeded defence: 01.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce bude zhodnocení a porovnání efektivity vybraných programů pro trénink sociální kognice u dospělých s projevy ADHD.
V literárně přehledové části práce bude popsán deficit v konkrétních doménách sociální kognice u dospělých s projevy ADHD a problematika této diagnózy obecně. Bude vymezena sociální kognice jako taková, a její jednotlivé domény.
Dále se práce zaměří na základní poznatky z neurozobrazovacích studií ohledně abnormalit v oblastech a sítích vztahujících se k sociální kognici. Bude také podán přehled ověřených metod pro zjišťování úrovně sociální kognice. Poté budou představeny jednotlivé programy na trénování sociální kognice, jak ty, které se zaměřují pouze na sociální kognici samotnou či na její specifické domény, tak takové, které ji kombinují s dalšími oblastmi kognitivního či jiného tréninku. Na základě dostupné literatury budou popsány klíčové charakteristiky úspěšného tréninku sociální kognice, - např. kdy je vhodná doba s ním začít, zda a jaké skupiny pacientů z něj benefitují. Práce dále shrne, zda existují dostatečné důkazy pro to, že by jednotlivé sociálně kognitivní tréninkové programy zlepšovaly sociální kognici a působily na psychosociální fungování, a měly tak pozitivní vliv na kvalitu života.

V literárně přehledové části práce bude popsán deficit v konkrétních doménách sociální kognice u dospělých s projevy ADHD a problematika této diagnózy obecně. Bude vymezena sociální kognice jako taková, a její jednotlivé domény.
Dále se práce zaměří na základní poznatky z neurozobrazovacích studií ohledně abnormalit v oblastech a sítích vztahujících se k sociální kognici. Bude také podán přehled ověřených metod pro zjišťování úrovně sociální kognice. Poté budou představeny jednotlivé programy na trénování sociální kognice, jak ty, které se zaměřují pouze na sociální kognici samotnou či na její specifické domény, tak takové, které ji kombinují s dalšími oblastmi kognitivního či jiného tréninku. Na základě dostupné literatury budou popsány klíčové charakteristiky úspěšného tréninku sociální kognice, - např. kdy je vhodná doba s ním začít, zda a jaké skupiny pacientů z něj benefitují. Práce dále shrne, zda existují dostatečné důkazy pro to, že by jednotlivé sociálně kognitivní tréninkové programy zlepšovaly sociální kognici a působily na psychosociální fungování, a měly tak pozitivní vliv na kvalitu života.
References
Bolat, N., Eyüboğlu, D., Eyüboğlu, M., Sargin, E., & Eliaçık, K. (2017). Emotion recognition and theory of mind deficits in children with attention deficit hyperactivity disorder [Online]. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 18(3), 250-256.https://doi.org/10.5455/apd.237695
Fernández-sotos, P., Torio, I., Fernández-caballero, A., Navarro, E., González, P., Dompablo, M., & Rodriguez-jimenez, R. (2019). Social cognition remediation interventions: A systematic mapping review [Online]. Plos One, 14(6), 1-20.https://doi.org/10.1371/journal.pone.0218720¨

Nijmeijer, J.S., Minderaa, R.B., Buitelaar, J.K., Mulligan, A., Hartman, C.A., & Hoekstra, P.J. (2008). Attention-deficit/hyperactivity disorder and social dysfunctioning. Clinical Psychology Review, 28 (4), 692-708.https://doi.org/10.1016/j.cpr.2007.10.003.

Øie, M., Sundet, K., & Ueland, T. (2011). Neurocognition and functional outcome in early-onset schizophrenia and attention-deficit/hyperactivity disorder: A 13-year follow-up [Online]. Neuropsychology, 25(1), 25-35. https://doi.org/10.1037/a0020855

Uekermann, J., Kraemer M., Abdel-Hamid, M., Schimmelmann, B.G., Hebebrand, J., Daum, I., Wiltfang, J., & Kis, B. (2010). Social cognition in attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) [Online]. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 34 (5), 734-743.https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2009.10.009.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html