Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Společenská role barokního tance jako výraz recepce francouzské kultury v 17.–18. století
Thesis title in Czech: Společenská role barokního tance jako výraz recepce francouzské kultury v 17.–18. století
Thesis title in English: The Social Role of Baroque Dance as an Expression of French Culture in the 17th–18th Century
Key words: barokní tanec|společenský tanec|taneční vzdělání|plesy|etiketa|taneční příručky|zdvořilost|francouzská kultura|české země|17.-18. století|Pierre Rameau
English key words: baroque dance|social dance|dancing education|balls|etiquette|dance manuals|civility|French culture|Czech lands|17th-18th century|Pierre Rameau
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech History (21-UCD)
Supervisor: PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.03.2021
Date of assignment: 04.03.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 22.04.2021
Date and time of defence: 31.05.2022 12:00
Date of electronic submission:09.05.2022
Date of proceeded defence: 31.05.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Daniela Tinková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce bude pojednávat o francouzském barokním tanečním stylu v kontextu jeho sociálního významu. Autorka se proto zaměří na tanec společenský, který tak bude nutné vymezit a odlišit od tance lidového či jevištního, k čemuž bude využita typologie tance Andriy Nahachewského.
Autorka bude postupovat od vymezení pojmu barokní tanec, který je klíčový pro téma celé práce. K tomu bude třeba stručně charakterizovat zásady barokního tance jakožto tanečního stylu a představit prameny, ze kterých usuzujeme o jeho technice a podobě, tzn. zejména francouzské taneční příručky. Pomocí datace pramenů se autorka pokusí vymezit barokní tanec i časově. Dále se pokusí zodpovědět, jakým způsobem se odrážel francouzský taneční styl v českých zemích, a popsat s tím související podobu tance v daném období u nás.
Ve druhé kapitole autorka zasadí fenomén tance do širšího kulturního kontextu, objasní význam tance v raně novověké společnosti a popíše příležitosti k tanci. Důraz bude kladen zejména na tanec společenský, proto se dotkneme také fenoménu barokních festivit, jejichž nedílnou součástí tanec byl. Opomenuta nezůstane ani významná role tance ve vzdělání šlechtice a úloha tanečního mistra.
Ve třetí části se autorka bude snažit proniknout přímo do tance, ale stále v mezích jeho společenského rozměru, tedy nikoliv z hlediska taneční techniky, ale z hlediska etikety a estetiky pohybu uplatňovaných ve společenském tanci. Ve středu zájmu bude otázka, jak se promítaly společenské konvence do tance a naopak, jakým způsobem se prováděly poklony a zdvořilosti, vyzvání k tanci apod. Autorka zde bude vycházet tanečních příruček Pierra Rameaua, francouzských spisů o společenském chování a ikonografického materiálu.
Práce bude obsahovat kapitolu reflektující aplikaci získaných poznatků v projektové výuce.

Předpokládaná osnova práce:
Úvod – představení problematiky, typologie tance, definice společenského tance, metodologické přístupy, přehled literatury
I. Barokní tanec – vymezení pojmu, přehled pramenů, rozšíření francouzského stylu, podoba tance v českých zemích
II. Význam tance ve společnosti – příležitosti k tanci, fenomén barokních festivit, vzdělání
III. Etiketa v tanci – poklony, zdvořilosti, vyzvání k tanci, estetika pohybu
IV. Didaktický přesah
Závěr
References
Prameny:
Courtin, Antoine de. Nouveau traité de la civilité. Paris: H. Josset, 1671.[1]
FARET, Nicolas. L’honneste-homme ou, L’art de plaire a la court. Paris: 1630.
FEUILLET, Raoul Auger. Choregraphie, ou l’art de décrire la dance, par caracteres, figures et signes démonstratifs. Paris: Auteur, Michel Brunet, 1700.
LAUZE, François de. Apologie de la danse et la parfaicte méthode de l’enseigner tant aux cavaliers qu’aux dames. [s. n.] 1623.
Molière. Měšťák šlechticem. Praha: Artur, 2019, přel. J. Z. Novák.
RAMEAU, Pierre. Le maître à danser. Paris: Jean Villette, 1725.
RAMEAU, Pierre. Abbregé de la nouvelle methode, dans l’art d’ecrire ou de traçer toutes sortes de danses de ville. Paris: Auteur, Jean Villette, 1725.
PÉCOUR, Guillaume-Louis. Nouveau recüeil de dance de bal et celle de ballet contenant un tres grand nombres des meillieures entrées de ballet. Paris: Gaudrau, 1715.

Literatura:
BAROCHOVÁ, Hana. Taneční mistr a jeho role v historii tance. Diplomová práce. HAMU, Praha 2000.
BRYAN, Mikuláš. Teatralita renesančního tance: Francie. Diplomová práce, Katedra divadelní vědy FF UK, Praha 2008.
CASA, Giovanni Della. Galateo anebo O mravích. Praha: Odeon, 1971, přel. Adolf Felix.
CASTIGLIONE, Baldassare. Dvořan. Praha: Odeon, 1978, přel. Adolf Felix.
DELIUS, Rudolf von. Tanec a erotika: myšlenky k vytváření ženiny osobnosti. Praha: Občanská knihtiskárna, 1940.
DOLEŽALOVÁ, Kateřina. Dvorský tanec v italské raně renesanční kultuře. Diplomová práce, Katedra kulturologie FF UK, Praha 2007.
DÜLMEN, Richard van. Kultura a každodenní život v raném novověku (16.–18. století). Praha: Argo, 1999, přel. Martina Nováková.
ELIAS, Norbert, NODL, Martin, ed. O procesu civilizace: sociogenetické a psychogenetické studie. I., Proměny chování světských horních vrstev na Západě. Praha: Argo, 2006, přel. Josef Boček.
ELIAS, Norbert. The Court society. New York: Pantheon Books, 1975.
FEJTOVÁ, Olga – LEDVINKA, Václav – PEŠEK, Jiří – VLNAS, Vít. Barokní Praha – barokní Čechie 1620–1740: sborník příspěvků z vědecké konference o fenoménu baroka v Čechách, Praha, Anežský klášter a Clam-Gallasův palác, 24.–27. září 2001. Praha: Archiv hlavního města Prahy, 2004.
GREBENÍČKOVÁ, Růžena. Tělo a tělesnost v novověkém myšlení. Praha: PROSTOR,
1997.
HEERS, Jacques. Svátky bláznů a karnevaly. Praha: Argo, 2006, přel. Helena Beguivinová.
HARRIS-WARRICK, Rebecca. Dance and Drama in French Baroque Opera. Cambridge: University Press, 2016.
HILTON, Wendy. A Dance for Kings: The 17th-Century French "Courante". Its Character, Step-Patterns, Metric and Proportional Foundations. Oxford University Press: Early Music, vol. 5, no. 2, 1977, s. 160–172. Zdroj: JSTOR.
HILTON, Wendy. Dance of Court and Theater: The French Noble Style 1690-1725. [S. L.]: Pendragon Press, 1991.
HILTON, Wendy. Dances to music by Jean-Baptiste Lully. Oxford University Press: Early Music, vol. 14, no. 1, 1986, s. 50–63. Zdroj: JSTOR.
Hrbek, Jiří. České barokní korunovace. Praha: NLN, 2010.
HUBÁČKOVÁ, Pavla. Společenský styk v 18. století z pohledu dobových příruček. Bakalářská práce, FF UK, Praha 2018.
JŮZL, Miloš et al. (ed.). Dějiny umělecké kultury I. Praha: SPN, 1989.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní balet ve střední Evropě. Praha: AMU, 2008.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní taneční formy. Praha: AMU, 2005.
KLEMENTOVÁ, Kateřina. Renesanční tanec: zrcadlo kultury raně novověké společnosti. Disertační práce, Katedra kulturologie FF UK, Praha 2015.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Kapitoly o tanci. In: Jůzl, M. et al. (ed.). Dějiny umělecké kultury. Praha: SPN, 1990.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Dobové tance 16. až 19. století. Praha: SPN, 1981.
LITTLE, Meredith. Dance under Louis XIV and XV: Some Implications for the Musician. Oxford University Press: Early Music, vol. 3, no. 4, 1975, s. 331–340. Zdroj: JSTOR.
LITTLE, Meredith. Recent Research in European Dance, 1400-1800. Oxford University Press: Early Music, vol. 14, no. 1, 1986, s. 4–14. Zdroj: JSTOR.
Nahachewsky, Andriy. Participatory and Presentational Dance as Ethnochoreological Categories. Dance Research Journal, vol. 27, no. 1 (Spring) 1995, s. 1–15. Zdroj: JSTOR.
Pavelec, Petr – Slavko, Pavel (eds.). Metodika pro přípravu a realizaci historicky poučených festivit v prostředí hradů a zámků – I. Praha: NPÚ, 2015.
Petráň, Josef – Petráňová, Lydia – Šimek, Eduard – Vogeltanz, Jan. Dějiny hmotné kultury. II/2, Kultura každodenního života od 16. do 18. století. Praha: Karolinum, Ministerstvo kultury ČR, 1997.
ROUSOVÁ, Andrea (ed.). Tance a slavnosti 16.–18. století. Praha: Národní galerie, 2008.
SADIE, Julie Anne. France: Paris and its Environs. In: SADIE, Julie Anne (ed.). Companion to Baroque Music. New York: Oxford University Press, 2002, s. 91-147.
VILLARI, Rosario. Barokní člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2004.
ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo. Praha: SNKLHU, 1960.
[1]Pokud není uvedeno jinak, pracovala jsem s příručkami o tanci v online vydání na gallica.bnf.fr.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html