Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Renesanční umělec v osobních dokumentech. Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti, Benvenuto Cellini (p. t.)
Thesis title in Czech: Renesanční umělec v osobních dokumentech. Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti, Benvenuto Cellini (p. t.)
Thesis title in English: Renaissance artist in personnel testimonies. Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti, Benvenuto Cellini
Key words: umění|renesance|Leonardo da Vinci|Michelangelo Buonarroti|Benvenuto Cellini
English key words: art|Renaissance|Leonardo da Vinci|Michelangelo Buonarroti|Benvenuto Cellini
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Romance Studies (21-URS)
Supervisor: PhDr. Magdalena Žáčková, Ph.D.
Author: Bc. Veronica Fabbri - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.02.2021
Date of assignment: 26.02.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.02.2021
Date and time of defence: 05.09.2022 13:30
Date of electronic submission:26.07.2022
Date of proceeded defence: 05.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Chiara Mengozzi, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem této bakalářské práce je dohledat v textech tří výrazných renesančních umělců svědectví, jak sami reflektují svou profesionální roli. Z této perspektivy budou analyzovány texty Leonardovy (zápisky, dopisy, Trattato della pittura), Michelangelovy (verše, dopisy) a Celliniho (životopis).
Doporučuji věnovat každému umělci jednu kapitolu, která po úvodním bio-bibliografickém medailonu bude u každého z nich sledovat (v různém rozsahu, v závislosti na textech) tři tematické okruhy:
1)Umělec a mecenáš. (Role jednotlivých center či dvorů: Florencie, Milán, Řím atd., Francie. Co se od umělce žádalo? Jak tím byla omezena jeho autonomie? Životní "styl" umělce apod.)
2) Renesanční chápání umělce. (Jeho mimořádnost, jeho vztah k morálce apod.)
3) Estetické názory. (Jak se má správně malovat či sochat. Čemu se učit? Jak řešit konkrétní problémy (kompozice, perspektiva, tesání či odlévání sochy...).
Závěr shrne zjištěná fakta.
References
Leonardo da Vinci, Scritti letterari, ed. Augusto Marinoni, Milano, Mondadori 1974 (či jiné vydání)
Leonardo da Vinci, Trattato della pittura, různá vydání, www.mauronovelli.it
Michelangelo Buonarroti, Rime e lettere, ed. Paola Mastrocola, Torino, Utet 2015
Benvenuto Cellini, Vita scritta da lui medesimo, různá vyd.
Giorgio Vasari, Le vite dei più eccellenti pittori, scultori e architetti, ed. Maurizio Marini, Roma, Newton Compton, různá vyd.

Arnaldi, Ivan: La vita violenta di Benvenuto Cellini, Roma-Bari, Laterza 1986
Antonio Forcellino, Michelangelo, Roma-Bari, Laterza 2005
Jaromír Pečírka, Leonardo da Vinci, Praha, Odeon 1975
Jacob Burckhardt, Kultura renesance v Itálii, Praha, Rybka Publishers 2013
Eugenio Garin, Renesanční člověk a jeho svět, Praha, Vyšehrad 2001
Peter Burke, Italská renesance, Praha, Mladá fronta1996
Nicola Gardini, Rinascimento, Torino, Einaudi 2010
Václav Černý - Jiří Pelán, Italská renesanční literatura, Antologie, Praha,
Karolinum 2020
Wackernagel, Martin: Il mondo degli artisti nel Rinascimento fiorentino. Committenti,
botteghe e mercato dell'arte, Roma, Carocci 2001

Součástí zadání je i další vyhledávání zdrojů.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html