Renesanční umělec v osobních dokumentech. Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti, Benvenuto Cellini (p. t.)
Thesis title in Czech: | Renesanční umělec v osobních dokumentech. Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti, Benvenuto Cellini (p. t.) |
---|---|
Thesis title in English: | Renaissance artist in personnel testimonies. Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti, Benvenuto Cellini |
Key words: | umění|renesance|Leonardo da Vinci|Michelangelo Buonarroti|Benvenuto Cellini |
English key words: | art|Renaissance|Leonardo da Vinci|Michelangelo Buonarroti|Benvenuto Cellini |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Romance Studies (21-URS) |
Supervisor: | PhDr. Magdalena Žáčková, Ph.D. |
Author: | Bc. Veronica Fabbri - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 25.02.2021 |
Date of assignment: | 26.02.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 26.02.2021 |
Date and time of defence: | 05.09.2022 13:30 |
Date of electronic submission: | 26.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Chiara Mengozzi, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem této bakalářské práce je dohledat v textech tří výrazných renesančních umělců svědectví, jak sami reflektují svou profesionální roli. Z této perspektivy budou analyzovány texty Leonardovy (zápisky, dopisy, Trattato della pittura), Michelangelovy (verše, dopisy) a Celliniho (životopis).
Doporučuji věnovat každému umělci jednu kapitolu, která po úvodním bio-bibliografickém medailonu bude u každého z nich sledovat (v různém rozsahu, v závislosti na textech) tři tematické okruhy: 1)Umělec a mecenáš. (Role jednotlivých center či dvorů: Florencie, Milán, Řím atd., Francie. Co se od umělce žádalo? Jak tím byla omezena jeho autonomie? Životní "styl" umělce apod.) 2) Renesanční chápání umělce. (Jeho mimořádnost, jeho vztah k morálce apod.) 3) Estetické názory. (Jak se má správně malovat či sochat. Čemu se učit? Jak řešit konkrétní problémy (kompozice, perspektiva, tesání či odlévání sochy...). Závěr shrne zjištěná fakta. |
References |
Leonardo da Vinci, Scritti letterari, ed. Augusto Marinoni, Milano, Mondadori 1974 (či jiné vydání)
Leonardo da Vinci, Trattato della pittura, různá vydání, www.mauronovelli.it Michelangelo Buonarroti, Rime e lettere, ed. Paola Mastrocola, Torino, Utet 2015 Benvenuto Cellini, Vita scritta da lui medesimo, různá vyd. Giorgio Vasari, Le vite dei più eccellenti pittori, scultori e architetti, ed. Maurizio Marini, Roma, Newton Compton, různá vyd. Arnaldi, Ivan: La vita violenta di Benvenuto Cellini, Roma-Bari, Laterza 1986 Antonio Forcellino, Michelangelo, Roma-Bari, Laterza 2005 Jaromír Pečírka, Leonardo da Vinci, Praha, Odeon 1975 Jacob Burckhardt, Kultura renesance v Itálii, Praha, Rybka Publishers 2013 Eugenio Garin, Renesanční člověk a jeho svět, Praha, Vyšehrad 2001 Peter Burke, Italská renesance, Praha, Mladá fronta1996 Nicola Gardini, Rinascimento, Torino, Einaudi 2010 Václav Černý - Jiří Pelán, Italská renesanční literatura, Antologie, Praha, Karolinum 2020 Wackernagel, Martin: Il mondo degli artisti nel Rinascimento fiorentino. Committenti, botteghe e mercato dell'arte, Roma, Carocci 2001 Součástí zadání je i další vyhledávání zdrojů. |