Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sebereflexe učitelů jako součást zpětnovazebního rozhovoru
Thesis title in Czech: Sebereflexe učitelů jako součást zpětnovazebního rozhovoru
Thesis title in English: Teacher's Self-reflection as a Part of Feedback Interview
Key words: sebereflexe|hodnocení|hospitace|rozhovor|učitel|2. stupeň základní školy|reflexe
English key words: self-reflection|evaluation|sitting in on classes|interview|Teacher|primary school|reflection
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.02.2021
Date of assignment: 11.02.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 15.12.2021
Date and time of defence: 15.06.2022 09:30
Date of electronic submission:08.05.2022
Date of proceeded defence: 15.06.2022
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude věnovat sebereflexi a jejímu využití při zpětnovazebním rozhovoru. Konkrétním zkoumaným zpětnovazebním rozhovorem bude pohospitační rozhovor probíhající mezi učitelem a vedoucím pracovníkem ve školách v porovnání s pohospitačním rozhovorem mezi učiteli. Cílem bakalářské práce je analýza zpětnovazebního procesu, do kterého je zapojena sebereflexe. Nejprve se bude práce zabývat zpětnovazebním procesem a jeho propojením s běžným výkonem práce. Dále bude pozornost zaměřena na přínos zpětných vazeb pro zaměstnance a užití prvků sebereflexe v pohospitačním zpětnovazebním rozhovoru. Práce se bude také zabývat hospitací, její roli v motivování učitelů a pohospitačnímu rozhovoru, jeho struktuře a principům. Následně se bude práce věnovat tématu sebereflexe, jejímu využití v pedagogické praxi a v pohospitačním rozhovoru. Pozornost bude rovněž směřována k sebereflexi jako příspěvku k osobnímu i profesnímu rozvoji učitelů. Cílem empirického šetření bude zjistit, zda učitelé 2. stupně základních škol ve Šluknovském výběžku, využívají prvků sebereflexe při zpětnovazebním pohospitačním rozhovoru. Empirické šetření bude realizováno dotazníkovou metodou. Škol, které zahrnu do empirického šetření, je ve Šluknovském výběžku 20, očekávaný počet respondentů je 50. Ve vyhodnocení dotazníků se práce zaměří na to, jak respondenti přistupují k hospitaci a k následnému pohospitačnímu rozhovoru, jakou podobu rozhovor má a předně zda při něm využívají prvků sebereflexe.


Předběžná struktura práce:
1 Zpětnovazební proces
1.1 Principy a využití zpětnovazebního procesu
1.2 Sebereflexe ve zpětnovazebním rozhovoru
2 Hospitační proces
2.1 Vymezení hospitačního procesu ve školském zákoně
2.2 Hospitace jako motivační prostředek
2.3 Pohospitační rozhovor
2.3.1 Role rozhovoru v hospitačním procesu
2.3.2 Sebereflektivní a supervizní vedení
2.3.3 Hospitace jako prostředek k rozvoji a motivaci
3 Sebereflexe v pedagogické praxi
3.1 Autoevaluace, sebereflexe a sebehodnocení učitelů
3.2 Fáze sebereflexe učitelů
3.3 Využití sebereflexe učiteli v pohospitačním rozhovoru
4 Empirické šetření: Zhodnocení využití prvků sebereflexe ve zpětnovazebním pohospitačním rozhovoru u učitelů 2. stupně základních škol ve Šluknovském výběžku
References
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál s.r.o., 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
BUDÍNSKÁ, Martina. Autoevaluace třídního učitele. In: Metodický portál RVP [online]. Praha: Národní pedagogický ústav České republiky, 2011 [cit. 2020-11-29]. Dostupné z:https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10309/AUTOEVALUACE-TRIDNIHOUCITELE.html. /.
DYTRTOVÁ, Radmila. Učitel-Příprava na profesi. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
HUPKOVÁ, Marianna a Erich PETLÁK. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris, 2004. ISBN 80-89018-77-7.
KOZLÍK, Jaroslav. Hospitace – zdroj poučení a inspirace pro praxi i teorii. Pedagogická orientace. 1999, 9(1), s. 83–91, ISSN 1805-9511. Dostupné z:https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10518/9470.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele (cesty k lepšímu vyučování). Praha: Portál s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
LOO, Sai. Teachers and Teaching in Vocational and Professional Education. London: Routledge, 2017. ISBN 978-13-1516-507-3.
SEBEROVÁ, Alena a Martin MALČÍK. Autoevaluace školy – od teorie k praxi a výzkumu. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7368-759-5.
ŠVEC, Vlastimil. Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů. Pedagogická orientace. 1997, 7(3), s. 2–8, ISSN 1805-9511. Dostupné z:https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10679/9567.
ŠTEFFLOVÁ, Jaroslava. Budou vzájemné hospitace běžnou praxí škol? Učitelské noviny: Týdeník pro učitele a přátele školy. 2011, 114(1), s. 8–9. [vid. 2020-11-30]. ISSN 0139-5718.
TROJANOVÁ, Irena. Hodnocení učitelů. Náměty pro práci ředitelů škol a školských zařízení. Praha: Wolters Kluwer (ČR), 2017. ISBN 978-80-7552-869-8.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html