Výchova Generace Z – formování odpovědnosti z rodičovské perspektivy
Thesis title in Czech: | Výchova Generace Z – formování odpovědnosti z rodičovské perspektivy |
---|---|
Thesis title in English: | Education of Generation Z – Forming Responsibility from the Parents' Perspective |
Key words: | Výchova|Generace Z|Odpovědnost|Výchova k odpovědnosti|Osobní odpovědnost|Výchova z perspektivy rodičů |
English key words: | Responsibility|Generation Z|Education|Forming of Responsibility|Parents’ Perspective|Personal Responsibility |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.02.2021 |
Date of assignment: | 11.02.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 30.03.2021 |
Date and time of defence: | 01.02.2022 13:30 |
Date of electronic submission: | 16.12.2021 |
Date of proceeded defence: | 01.02.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Guidelines |
Diplomová práce se pokouší teoretizovat význam osobní odpovědnosti pro jedince a společnost s ohledem na některé současné sociální změny: zaměřuje se především na problematiku výchovy k odpovědnosti u tzv. Generace Z. Teoretická část práce představuje konceptuální východiska k reflexi odpovědnosti a k formulaci jejích možných definic. Dále analyzuje vybrané moderní pedagogické směry a jejich pojetí výchovy, vztahuje pojem výchovy k různým výchovným stylům a tématizuje i současné trendy v rodičovské výchově.
Empirická část práce má podobu kvalitativního výzkumu, využívajícího metody hloubkových interview s rodiči, kteří praktikují odlišné výchovné styly. Cílem těchto interview je popis různých konstruktů osobní odpovědnosti ve výchově Generace Z, a to z perspektivy rodičů. |
References |
1. Barna Group. (2018). Gen Z: The Culture, Beliefs and Motivations Shaping the Next Generation. Morganville, NJ: GenZ Publishing.
2. Bershidsky, L. (2014). Here Comes Generation Z. Bloomberg View. Retrieved October 26, 2020, from https://static1.squarespace.com/static/598b40dbe6f2e199ff12ecb7/t/59a070f8e4fcb555d03860db/1503686905822/Here+Comes+Generation+Z+-+Bloomberg+View.pdf 3. Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele (Vyd. 2). Praha: Portál. 4. Dimock, M. (2019). Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins. Pew Research Center. Retrieved October 23, 2020, from https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/ 5. Elmore, T., & McPeak, A. (2019). Generation Z Unfiltered: Facing Nine Hidden Challenges of the Most Anxious Population (1st ed.). Poet Gardner. 6. Eriksen, T. H. (2010). Syndrom velkého vlka: hledání štěstí ve společnosti nadbytku. Brno: Doplněk. 7. Sokol, J. (2010). Etika a život: Pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad. 8. Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele (Vyd. 3). Praha: Portál. 9. Gordon, T. (2012). Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern. 10. Jonas, H. (1997). Princip odpovědnosti. Praha: Oikoymenh. 11. Seemiller, C., & Grace, M. (2016). Generation Z Goes to College. Hoboken, NJ: Jossey-Bass. 12. Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host. Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. 14. Williams, A. Move Over, Millennials: Here Comes Generation Z. The New York Times. Retrieved October 23, 2020, from https://www.nytimes.com/2015/09/20/fashion/move-over-millennials-here-comes-generation-z.html 15. Wróbel, A. (2008). Výchova a manipulace: podstata manipulace, mechanismy a proces, vynucování a násilí, propaganda. Praha: Grada. 16. Zvírotský, M. (2020). Sebevýchova: teorie a praxe pedagogického ovlivňování sebe sama. Praha: Grada. |