Recepce díla Gustava Vigelanda v kontextu českého umění přelomu 19. a 20. století.
Thesis title in Czech: | Recepce díla Gustava Vigelanda v kontextu českého umění přelomu 19. a 20. století. |
---|---|
Thesis title in English: | Reception of the work of Gustav Vigeland in the context of Czech art at the turn of the 19th and 20th century. |
Key words: | Gustav Vigeland|Moderní revue|Stanisław Przybyszewski|Edvard Munch|symbolismus|dekadence|Auguste Rodin|Oslo|19. století|Sztuka |
English key words: | Gustav Vigeland|Moderní revue|Stanisław Przybyszewski|Edvard Munch|symbolism|decadence|Auguste Rodin|Oslo|19th century|Sztuka |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Art History (21-UDU) |
Supervisor: | prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 09.02.2021 |
Date of assignment: | 09.02.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 29.04.2021 |
Date and time of defence: | 05.09.2022 09:00 |
Date of electronic submission: | 19.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce pojednává o norském sochaři Gustavu Vigelandovi a ohlasu jeho díla v českém uměleckém prostředí. Dílo tohoto sochaře uvedl příspěvky v časopisu Moderní revue i v jiných zahraničních periodikách polský spisovatel Stanisław Przybyszewski, který stejným způsobem prezentoval osobnost Vigelandova současníka Edvarda Muncha. Práce dále sleduje roli Stanisława Przybyszewského v širším kontextu dobové české umělecké a literární scény, porovnává podobnosti a rozdíly mezi přijetím díla Gustava Vigelanda a Edvarda Muncha v Čechách, a také představuje ozvuky umění Vigelanda v sousedních zemích - Polsku a Německu. This bachelor's thesis deals with the Norwegian sculptor Gustav Vigeland and the reception of his work in the Czech artistic community. The work of this sculptor was introduced for the first time in the magazine Moderní revue and in other foreign magazines by the Polish writer Stanisław Przybyszewski, who also presented Vigeland's contemporary Edvard Munch in the same way. The work also follows the role of Stanisław Przybyszewski in the broader context of the contemporary Czech art and literary scene, compares the similarities and differences between the reception of Gustav Vigeland and Edvard Munch in the Czech Republic, and also presents the response to Vigeland's art in neighbour countries - Poland and Germany. |
References |
Łukasz Kossowski – Elizabeth Clegg, "Totenmesse": Munch - Przybyszewski - Weiss, Warszawa 1995. Luboš Merhaut – Otto M. Urban (edd.), Moderní revue 1894-1925, Praha 1995. Moderní revue, 1894-1925. Trine Otte Bak Nielsen (ed.), Vigeland + Munch: behind the myths, Oslo 2015. Stanisław Przybyszewski, Černá mše (Totenmesse), Praha 1919. Stanisław Przybyszewski, Neznámý, Moderní revue, sv. IV, 1896. Stanisław Przybyszewski, Totenmesse, Berlin 1893. Ragna Stag, Gustav Vigeland: der Künstler und sein Werk, Oslo 1967. Otto M. Urban (ed.), Edvard Munch. Být sám: obrazy - deníky - ohlasy, Praha 2006. |