Fenomén cross-dressingu v českém filmu
Thesis title in Czech: | Fenomén cross-dressingu v českém filmu |
---|---|
Thesis title in English: | The Phenomenon of Cross-dressing in Czech Cinema |
Key words: | Crossdressing|genderová identita|transgender|queer|tranzice|převlek|feminita|maskulinita |
English key words: | Crossdressing|gender identity|transgender|queer|transition|disguise|femininity|masculinity |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Film Studies Department (21-KFS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 08.02.2021 |
Date of assignment: | 08.02.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 10.02.2021 |
Date and time of defence: | 06.09.2022 09:00 |
Date of electronic submission: | 15.08.2022 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D. |
Award: | Thesis was put forward for an award |
Guidelines |
Cílem práce bude teoreticky uchopit, pojmenovat a analyzovat tradici vizuální reprezentace cross-dressingu napříč dějinami české kinematografie. Na fenomén cross-dressingu (tedy aktu, při němž příslušník jednoho pohlaví, případně genderu, na sebe bere podobu pohlaví/identitu opačného, či jiného genderu) jakožto na způsob uměleckého vyjádření v performativních disciplínách anebo narativně-vizuální schéma obsažené v jiných uměleckých formách nahlíží jako na element s inherentní subverzivní podstatou, jež narušuje normativní struktury a stereotypní mediální obrazy. V kontextu české kinematografie tak představuje genderová diskrepance a hra spojená s cross-dressingem ojediněle progresivní queer tematiku, kterou jinak český film zcela opomíná. Přestože LGBTQ+ narativy a postavy zůstávají na poli domácí kinematografie na okraji a v zajetí nerealistických klišé, prvky a situace jako záměna genderových rolí a identit jedinců, drag show vystoupení či transgender zkušenost tyto dané limity často paradoxně překračují.
Text se na vybraném vzorku hraných celovečerních filmů (ohraničeném také požadavkem na realističnost zápletky a žánrovou neutralitu) pokusí stanovit určující a společné principy zobrazování trans/nenormativních identit, popsat jejich narativní funkci a původ. Pomocí metodologických nástrojů gender a queer studií, konkrétně teorií performativity Judith Butler a reinterpretací feministické kritiky konceptu Laury Mulvey „male gaze“, by práce měla odkrýt hranice, v rámci nichž je fluidním a nenormativním identitám ve filmu dovoleno působit, aniž by tak oslabovaly a významně podlamovaly cisheteronormativní status quo. |
References |
BELL-METEREAU, Rebecca, Transgender Cinema. New Brunswick: Rutgers University Press, 2019.
BUTLER, Judith, Bodies That Matter: On the Discursive Limits of Sex. New York – London: Routledge 2011. GARBER, Marjorie, Vested Interests: Cross-dressing and Cultural Anxiety. New York – London: Routledge 2011. CHLUMSKÁ, Eva, Queer identity v českém filmu? In: Luboš Ptáček, Romana Veselá (eds), Současný český a slovenský film. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2010, s. 231-238. LONGO, Regina, Skirts and Pants and Everything In Between. Film Quarterly 69, 2016, č. 4, s. 120-126. MILLER, Jeremy Russell, Crossdressing Cinema: An Analysis of Transgender Representation in Film. Disertační práce, Texas A&M University 2012. MODLESKI, Tania, A Woman's Gotta Do ... What a Man's Gotta Do? Cross-Dressing in the Western. Signs 22, 1997, č. 3, s. 519-544. MULVEY, Laura, Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen 16, 1975, č. 3, s. 6-18. PHILLIPS, John, Transgender on Screen. Hampshire – New York: Palgrave Macmillan 2006. STRAUBE, Wibke, Trans Cinema and Its Exit Scapes: A Transfeminist Reading of Utopian Sensibility and Gender Dissidence in Contemporary Film. Disertační práce, Linköping University 2014. |