Bezpečnost a chování na internetu u dospělých se základním vzděláním
Thesis title in Czech: | Bezpečnost a chování na internetu u dospělých se základním vzděláním |
---|---|
Thesis title in English: | Safety and behaviour online in adults with primary education |
Key words: | bezpečnost na internetu|střední dospělost|základní vzdělání|kvalitativní výzkum|zakotvená teorie |
English key words: | Online safety|Middle adulthood|Primary education|Qualitative research|Grounded theory |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Iva Štětovská, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 26.01.2021 |
Date of assignment: | 26.01.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.03.2021 |
Date and time of defence: | 03.09.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 23.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 03.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Jiří Motýl, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Tereza Hannemann, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je zjistit chování a pravidla bezpečnosti na internetu, které využívají dospělí ve věku 35-65 let se základním vzděláním, jak si vytvořili svůj osobní “morální kodex”, jaké chování na internetu je pro ně přijatelné v rámci bezpečnosti a jaké je naopak za jejich osobní hranicí. Morální kodex je tedy v této souvislosti chápán jako bezpečnostní zásady a vlastní hranice chování na internetu. Součástí práce bude také mapování jejich uživatelských znalostí týkajících se počítače a internetu a jejich self-efficacy spojené s užíváním technologií. Obsahem teoretické části bude bližší popis cílové skupiny dle vývojových teorií, popis možných psychologických souvislostí spojených s využíváním technologií a internetu a bezpečnost na internetu z pohledu kyberpsychologie. Výzkumná část bude kvalitativní studie založena na polostrukturovaných rozhovorech se skupinou respondentů ve věku 40-60 let, kteří mají dosažené nejvýše základní vzdělání a dále již nestudovali ani v současnosti nestudují a zároveň jsou aktivními uživateli internetu (N~20). Důraz bude kladen na jejich chování na internetu, vnímání bezpečnosti, kde nejčastěji vnímají rizika, jak se proti možným rizikům chrání a jak získávají informace o tom, jak se na internetu chovat. Pro výzkum bude využita zakotvená teorie, pro analýzu bude využit program MAXQDA. Výstupem výzkumu bude zjištění, jak si cílová skupina respondentů vytváří vlastní soubor pravidel bezpečnosti na internetu, kde nejčastěji získává potřebné informace, jaké informace považují za zásadní při užívání internetu a jak tyto informace aplikují. Výsledky výzkumu přispějí pro lepší pochopení cílové skupiny ve vztahu k využívání internetu. |
References |
Agosto, E.D. & Abbas, J. (2016). Simple Tips for Helping Students Become Safer, Smarter Social Media Users. Knowledge Quest, 44(4), 42-47.
Blatný, M. (ed). (2017). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum. Hargittai, E., Piper, A. M., & Morris, M. R. (2019). From internet access to internet skills: digital inequality among older adults. Universal Access in the Information Society, 18(4), 881-890. LaRose, R., Rifon, N. J., & Enbody, R. (2008). Promoting personal responsibility for internet safety. Communications of the ACM, 51(3), 71-76. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the horizon, 9(5). Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage Valvi, C.A., Frangos, C.C. & Frangos, C.CH. (2013). Online and mobile customer behaviour: a critical evaluation of Grounded Theory studies. Behaviour & Information Technology, 32(7), 655-667. |