Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Ověření čtenářských dovedností při čtení tištěného a digitálního textu u dětí mladšího školního věku
Thesis title in Czech: Ověření čtenářských dovedností při čtení tištěného a digitálního textu u dětí mladšího školního věku
Thesis title in English: Examination of reading skills in reading printed or digital text by children of younger school age.
Key words: Čtenářské dovednosti|čtení tištěného textu|čtení digitálního textu|testování čtenářských dovedností
English key words: Reading Skills|Reading of printed Text|Reading of digital Text|Examination of reading Skills
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.01.2021
Date of assignment: 26.01.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.03.2021
Date and time of defence: 31.01.2022 00:00
Date of electronic submission:12.12.2021
Date of proceeded defence: 31.01.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je ověřit čtenářské dovednosti u dětí mladšího školního věku při čtení textu tištěného a čtení textu z obrazovky počítače. Výsledky by měly přinést empirické důkazy o tom, zda existují rozdíly ve vnímání a zpracování tištěného a digitálního textu a pokud ano, zjistit jaké rozdíly to jsou.
Teoretická část práce se bude na základě českých i zahraničních zdrojů věnovat popisu zrakového vnímání, vnímání jazyka jako čteného textu a rozvoji jazyka a čtenářských dovedností u dítěte. Zaměří se také na nejnovější výzkumy v otázkách vnímání a čtení digitálního textu.

Výzkumná část bude navazovat na poznatky z části teoretické a v rámci kvantitativního designu výzkumu v ní dojde k ověření několika hypotéz, které se budou zabývat rozdíly při čtení tištěného a digitálního textu stejné obtížnosti. Respondenty výzkumu budou žáci ve věku 8–10 let (3. ročník ZŠ) bez diagnostikované poruchy učení. Jako metoda bude použita Zkouška čtení Z. Matějčka, kdy jednou bude administrován text tištěný a jednou text převedený do digitální podoby. Výkony týkající se chybovosti, rychlosti čtení a porozumění textu, pak budou porovnány vhodnou statistickou metodou a interpretovány.
Výsledky výzkumu přispějí k zjištění, zda je tištěný text pro děti na začátku vývoje čtenářských dovedností jinak zpracovatelný než text na monitoru a mohou nadále sloužit jako podklady pro práci s dětmi za využití digitálních technologií, popřípadě k dalšímu vývoji diagnostických metod pro ověřování čtenářských dovedností.
References
Ackerman, Rakefet & Goldsmith, Morris. (2011). Metacognitive Regulation of Text Learning: On Screen Versus on Paper. Journal of experimental psychology. Applied. 17. 18-32. 10.1037/a0022086.

Alan Beaton. (2004). Dyslexia, Reading and the Brain : A Sourcebook of Psychological and Biological Research: Vol. 1st ed. Psychology Press.

Clinton-Lisell, Virginia. (2019). Reading from paper compared to screens: A systematic review and meta-analysis. Journal of Research in Reading. 42. 288-324. 10.1111/1467-9817.12269.

Diane McGuinness. (2005). Language Development and Learning to Read : The Scientific Study of How Language Development Affects Reading Skill. A Bradford Book.

Eysenck, M. W. (2008). Kognitivní psychologie (1. vyd.). Academia.

Gentry, R., & Ouellette, G. (2019). Brain Words : How the Science of Reading Informs Teaching. Stenhouse Publishers.

Johnson, E. L., Hetzel, J., & Collins, S. (2002). Reading by design: evolutionary psychology and the neuropsychology of reading. Journal of Psychology & Theology, 30(1), 3–25.

Mangen, Anne & Walgermo, Bente & Brønnick, Kolbjørn. (2013). Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research. 58. 61-68. 10.1016/j.ijer.2012.12.002.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html