Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace a její role v distančním vzdělávání na základní škole
Thesis title in Czech: Komunikace a její role v distančním vzdělávání na základní škole
Thesis title in English: Communication and its Role in Distance Education in Elementary Schools
Key words: komunikace|výuková komunikace|žáci|základní škola|vyučování|výuka|distanční výuka|učitel|online vzdělávání
English key words: communication|educational communication|pupils|elementary school|teaching|tuition|distance learning|teacher|online learning
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 20.01.2021
Date of assignment: 20.01.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.02.2021
Date and time of defence: 07.09.2022 09:00
Date of electronic submission:05.07.2022
Date of proceeded defence: 07.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Teoretická část práce shromáždí analýzy odborné literatury. Na základě těchto analýz budou vyložena určující pojetí komunikace, výuky, vzdělávání a dalších jevů, které konstituují proces vyučování žáků na základní škole. Dále budou podrobně popsány i postupy a výhody či nevýhody online vzdělávání. V praktické části bude využito kvantitativního výzkumu za pomoci dotazníku. Bude se hledat odpověď na otázky, zda učitelé při distanční výuce mají pocit dostatečné komunikace jak se žáky, tak s vedením škol a rodiči žáků. Pozornost bude zaměřena na komunikační problémy, jejich druhy a příčiny. Ze získaných výsledků pak budou vycházet doporučení, která by mohla zlepšit zjištěné nedostatky.
The theoretical part of the work gathers analyzes of professional literature. Based on these analyzes, the defining concepts of communication, teaching, education and other phenomena that constitute the process of teaching pupils in primary school will be explained. Furthermore, the procedures and advantages or disadvantages of online education will be described in detail. In the practical part, quantitative research will be used with the help of a questionnaire. This will answer the questions whether teachers in distance learning feel sufficient communication both with pupils and with school management and pupils' parents. Attention will be focused on communication problems, their types and causes. Recommendations that could improve the identified shortcomings will be based on the obtained results.
References
ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M., NAVRÁTILOVÁ, J. Výuková komunikace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9529-8
JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-4295-3
ČERNÝ, M. Pedagogicko-psychologické otázky online vzdělávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-8925-9
GINNIS, P. Efektivní výukové nástroje pro učitele. Strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. 2. vyd. Praha: Euromedia Group, a.s., 2019. ISBN 978-80-7617-582-2
JEDLIČKA, R., KOŤA, J., SLAVÍK, J. Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání. 1. vyd. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0586-1
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2019. ISBN 978-80-247-3357-9
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2019. ISBN 978-80-247-5326-3
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Druhé, rozšířené české vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0
GULOVÁ, L., ŠÍP, R. Výzkumné metody v pedagogické praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4368-4
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html