Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Heterogenní a homogenní třídy v mateřských školách
Thesis title in Czech: Heterogenní a homogenní třídy v mateřských školách
Thesis title in English: Heterogeneous and homogeneous classes in kindergartens
Key words: heterogenita|homogenita|kurikulum|předškolní věk|mateřská škola
English key words: heterogeneity|homogeneity|curriculum|preschool age|kindergarten
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.01.2021
Date of assignment: 19.01.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.04.2021
Date and time of defence: 15.06.2022 13:00
Date of electronic submission:10.05.2022
Date of proceeded defence: 15.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá tématem heterogenního a homogenního uspořádání tříd v mateřských školách.
Teoretická část práce představuje koncept teoretických východisek týkajících se pojmů heterogenita a homogenita ve třídách a popisuje specifika uspořádání dětí dle věku v mateřských školách. Dále se práce zabývá vývojem mateřské školy z pohledu historie a systémem kurikulárních dokumentů, které jsou základními pilíři vzdělávání.
Praktická část se věnuje kvantitativnímu výzkumu. Sběr dat tvoří dotazníky určené pro učitele a učitelky mateřských škol. Pomocí grafů je zpracován názor, kterou z variant věkového uspořádání dětí ve třídách učitelé/učitelky preferují a proč.

Abstract
The master’s thesis deals with the topic of heterogeneous and homogeneous class arrangement in kindergartens.
The theoretical part of the work introduces the theoretical background concerning the concepts of heterogeneity and homogeneity in classes and describes the specifics of organising children according to age in kindergartens. The paper continues with the development of kindergartens in history and the system of curricular documents, which are the basic pillars of education.
The practical part focuses on quantitative research. Data was collected through questionnaires designed for kindergarten teachers. Opinions on which of the variants of age arrangement of children in the classroom is preferred by teachers and why are processed in graphs.
References
BEDNÁŘOVÁ, J. a V. ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku. Edika, Brno, 2015, 217 s. ISBN 978-80-266-0658-1.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Portál, Praha, 2016, 256 s. ISBN 978-80-271-9225-0.
KASPER, T. a D. KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Grada, Praha, 2019, 224 s. ISBN 978-247-2429-4.
OPRAVILOVÁ, E., a V. GEBHARTOVÁ. Rok v mateřské škole. Portál, Praha, 2011, 496 s. ISBN 978-80-7367-703-9.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Academia, Praha, 2003, 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3.
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Portál, Praha, 2006, 272 s. ISBN 80-7178-944-5.
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. Portál, Praha, 2013, 400 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
SKUTIL, M. at al. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Portál, Praha, 2011, 256 s. ISBN 978-80-7367-778-7.
SVOBODOVÁ, E. at al. Osobnost předškolního pedagoga. Portál, Praha, 2017, 199 s. ISBN 978-80-262-1243-0.
SVOBODOVÁ, E. at al. Vzdělávání v mateřské škole. Portál, Praha, 2010, 168 s. ISBN 978-80-7367-774-9.
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Grada, Praha, 2019, 368 s. ISBN 978-80-247-5511-3.
VALIŠOVÁ A, a H. KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Grada, Praha, 2019, 456 s. ISBN 978-80-247-7840-2.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html