Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Přínos tandemové výuky pro vzdělávání
Thesis title in Czech: Přínos tandemové výuky pro vzdělávání
Thesis title in English: The benefit of teaching in tandem to education
Key words: tandemová výuka|výuková metoda|vzdělávání|učitel|školský vzdělávací systém
English key words: tandem teaching|teaching method|education|teacher|school education system
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.01.2021
Date of assignment: 11.01.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.02.2021
Date and time of defence: 25.01.2023 13:00
Date of electronic submission:24.11.2022
Date of proceeded defence: 25.01.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zabývá tandemovou výukou, která navazuje na způsoby výuky podporované spolupráce pedagoga a asistenta. U tandemové metody jsou ve výuce dva pedagogové, kteří mohou vést vyučování i samostatně. Práce se skládá z teoretické části a z praktické části.
Hlavním výzkumným cílem diplomové práce je zjistit, jak vnímají učitelé tandemovou výuku a jaké výhody, nevýhody tato výuka má a hlavně jaký přínos má pro žáka. Praktická část práce bude prováděna kombinovaným výzkumem, v první řadě pomocí kvantitativního anonymního dotazníku, který bude zaměřen pro pedagogy, bude obsahovat jak uzavřené, tak otevřené otázky a následně kvalitativní výzkum s pedagogy formou rozhovoru.
Teoretická část práce bude zaměřena na školský vzdělávací systém, jeho stručný vývoj, na současné školství v ČR a na moderní alternativní školy, dále na učitele jeho charakteristiku, kompetence, jeho osobnost apod. a samozřejmě na přiblížení tandemové výuky její charakteristiku, způsoby, financování a závěrem se podíváme i na projekty, které podporují tandemovou výuku.

Anotace v anglickém jazyce:
The thesis is focusing on tandem teaching, which builds on teaching methods of supported cooperation of a teacher and an assistant. In the tandem method, there are two teachers who can also lead the teaching separately. The work consists of the theoretical part and the practical part.
The main research objective of the thesis is to find out how teachers percieve tandem teaching, what are the advantages and disadvantages of this teaching method and, above all, what benefits it has for the pupil. The practical part of the work will be carried out through
a combined research, primarly using a quantitative anonymous questionnaire aimed at teachers, containing both closed and open questions and then qualitative research with teachers in the form of interviews.
The theoretical part of the work will focus on the school education system, its concise development, on the contemporary education in the Czech Republic aswell as on modern alternative schools, on the teacher's characteristics, competencies, personality, etc. and of course on the approximation of tandem teaching, its characteristics, methods, financing and we will also look at projects that support tandem teaching.
References
JIROTKOVÁ, D., LAUEMANN, Z. Tandemová výuka. In Spilková, V., Tomková, A. Mazáčová, N., Kargerová, J. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. s.r.o., 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-977-1
PŘEVRÁTILOVÁ, S. Role učitele ve vyučování. Praha: Akropolis, 2009. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). ISBN 978-80- 87310076.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
WILSON, G.L., BLEDNICK, J. Teaching in Tandem. Effective Co-Teaching in the Inclusive Classroom. ASCD: Alexandria, Virginia USA, 2011. ISBN 978-1-4166-1340-4.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html