Specifika ústního projevu a vypravování u bilingvních dětí
Thesis title in Czech: | Specifika ústního projevu a vypravování u bilingvních dětí |
---|---|
Thesis title in English: | Specifics of Oral Production and Storytelling of Bilingual Children |
Key words: | bilingvismus|vypravování|jazyková produkce|bilingvní výchova|osvojování jazyka |
English key words: | bilingualism|storytelling|language production|bilingual upbringing|language acquisition |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 08.01.2021 |
Date of assignment: | 04.02.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 05.02.2021 |
Date and time of defence: | 01.09.2021 09:00 |
Date of electronic submission: | 26.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 01.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Guidelines |
Práce bude zaměřena na analýzu ústního projevu a způsobů vypravování u česko-anglických bilingvních dětí ve věku 8–10 let. Jde o děti žijící ve Velké Británii, které mají jednoho nebo oba rodiče rodilé mluvčí češtiny. V rodinné komunikaci těchto dětí je v různé míře uplatňována čeština. Cílem práce bude zmapovat vyjadřovací prostředky a postupy uplatňované při vypravování, případně interference z angličtiny. Teoretická část práce bude vycházet z analýzy odborné literatury, pro praktickou část práce budou nasbírána data ve formě audionahrávek rozhovorů diplomantky s žáky 3. ročníku České školy v Manchesteru. Rozhovory budou vedeny na základě předložené vizuální opory ve formě obrázků. V závěru práce budou stanovena didaktická doporučení pro systematický rozvoj mluveného projevu žáků. |
References |
BEČKA, Josef Václav: Česká stylistika. Praha: Academia, 1992 ČECHOVÁ. Marie: Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství, 1998 ELLIS, Rod: Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997 HERMAN, David – JAHN, Manfred – RYAN, Marie-Laure (eds.): Routledge Encyklopedia of Narrative Theory. London: Routledge, 2004 KROOL, Judith F.: Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Approaches. Oxford: Oxford University Press, 2005 NEUBAUER, Karel a kol.: Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018 PATRA, Abhijeet; BOSE, Arpita; MARINIS, Theodoros: Performance difference in verbal fluency in bilingual and monolingual speakers. In: Bilingualism: Language and Cognition 23 (1), 2020, str. 204–218 PROUZOVÁ, Romana: Specifika mluveného projevu žáků třetí třídy. In: Pražská skupina školní etnografie: 3. třída. Výzkumná zpráva, Praha, 1998 ŠORMOVÁ, Kateřina – HUDÁKOVÁ, Andrea a kol.: Čeština jako druhý jazyk: metodická perspektiva. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019 ŠTEFÁNIK, Jozef: Jeden človek, dva jazyky: dvojjazyčnosť u detí – predsudky a skutočnosti. Bratislava: Academic Electronic Press, 2000 |