Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Specifika ústního projevu a vypravování u bilingvních dětí
Thesis title in Czech: Specifika ústního projevu a vypravování u bilingvních dětí
Thesis title in English: Specifics of Oral Production and Storytelling of Bilingual Children
Key words: bilingvismus|vypravování|jazyková produkce|bilingvní výchova|osvojování jazyka
English key words: bilingualism|storytelling|language production|bilingual upbringing|language acquisition
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.01.2021
Date of assignment: 04.02.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.02.2021
Date and time of defence: 01.09.2021 09:00
Date of electronic submission:26.07.2021
Date of proceeded defence: 01.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce bude zaměřena na analýzu ústního projevu a způsobů vypravování u česko-anglických bilingvních dětí ve věku 8–10 let. Jde o děti žijící ve Velké Británii, které mají jednoho nebo oba rodiče rodilé mluvčí češtiny. V rodinné komunikaci těchto dětí je v různé míře uplatňována čeština. Cílem práce bude zmapovat vyjadřovací prostředky a postupy uplatňované při vypravování, případně interference z angličtiny. Teoretická část práce bude vycházet z analýzy odborné literatury, pro praktickou část práce budou nasbírána data ve formě audionahrávek rozhovorů diplomantky s žáky 3. ročníku České školy v Manchesteru. Rozhovory budou vedeny na základě předložené vizuální opory ve formě obrázků.
V závěru práce budou stanovena didaktická doporučení pro systematický rozvoj mluveného projevu žáků.
References
BEČKA, Josef Václav: Česká stylistika. Praha: Academia, 1992
ČECHOVÁ. Marie: Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství, 1998
ELLIS, Rod: Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997
HERMAN, David – JAHN, Manfred – RYAN, Marie-Laure (eds.): Routledge Encyklopedia of Narrative Theory. London: Routledge, 2004
KROOL, Judith F.: Handbook of Bilingualism: Psycholinguistic Approaches. Oxford: Oxford University Press, 2005
NEUBAUER, Karel a kol.: Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018
PATRA, Abhijeet; BOSE, Arpita; MARINIS, Theodoros: Performance difference in verbal fluency in bilingual and monolingual speakers. In: Bilingualism: Language and Cognition 23 (1), 2020, str. 204–218
PROUZOVÁ, Romana: Specifika mluveného projevu žáků třetí třídy. In: Pražská skupina
školní etnografie: 3. třída. Výzkumná zpráva, Praha, 1998
ŠORMOVÁ, Kateřina – HUDÁKOVÁ, Andrea a kol.: Čeština jako druhý jazyk: metodická perspektiva. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019
ŠTEFÁNIK, Jozef: Jeden človek, dva jazyky: dvojjazyčnosť u detí – predsudky a skutočnosti. Bratislava: Academic Electronic Press, 2000
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html