Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků
Thesis title in Czech: | Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků |
---|---|
Thesis title in English: | The role of referent animacy in the morphological paradigm knowledge of preschoolers |
Key words: | osvojování jazyka|osvojování gramatiky|morfologie|životnost|předškolní věk |
English key words: | language acquisition|grammar acquisition|morphology|animacy|preschool age |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.12.2020 |
Date of assignment: | 12.02.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.02.2021 |
Date and time of defence: | 01.09.2021 09:00 |
Date of electronic submission: | 26.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 01.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Kateřina Chládková, M.A., Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce bude zkoumat, jaké znalosti mají předškolní děti v oblasti české morfologie a zda sémantická životnost referentů ovlivňuje, podle jakého vzoru se rozhodnou je skloňovat. Hlavní částí práce bude experiment prováděný metodou elicitované produkce pseudoslov (tzv. „wug-test“, Berko, 1958), kdy dětem budou předváděny obrázky neznámých předmětů či tvorů označených pseudoslovy. Poté budou mít děti za úkol použít příslušné pseudoslovo v jiném tvaru. Cílem je testovat hypotézu, že děti budou při výběru akuzativního tvaru ovlivněny sémantickou životností obrázku. Budou sledovány a dokumentovány další faktory, které budou ovlivňovat volbu cílových tvarů, včetně věku dětí. Cílem je provést experiment na 20-30 dětech ve věku 3 až 5 let. |
References |
BERKO GLEASON, Jean: The Child's Learning of English Morphology, Word, roč. 1958, č. 14(2-3), s. 150-177. BROWN, Roger: A First Language, The early stages. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1973. CHEJNOVÁ, Pavla: Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. In: Nová čeština doma a ve světě, roč. 2015, č. 2. s. 89–97. KALUPOVÁ, Irena: Alternace konsonantů a řeč dětí předškolního věku. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. KARLÍK, Petr a kol: Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2012. PRŮCHA, Jan: Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie: Osvojování jazyka dítětem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2016. SMOLÍK, Filip a Gabriela, MÁLKOVÁ: Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. |