Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků
Thesis title in Czech: Role životnosti referentů ve znalosti morfologických paradigmat u předškoláků
Thesis title in English: The role of referent animacy in the morphological paradigm knowledge of preschoolers
Key words: osvojování jazyka|osvojování gramatiky|morfologie|životnost|předškolní věk
English key words: language acquisition|grammar acquisition|morphology|animacy|preschool age
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.12.2020
Date of assignment: 12.02.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.02.2021
Date and time of defence: 01.09.2021 09:00
Date of electronic submission:26.07.2021
Date of proceeded defence: 01.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Kateřina Chládková, M.A., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce bude zkoumat, jaké znalosti mají předškolní děti v oblasti české morfologie a zda sémantická životnost referentů ovlivňuje, podle jakého vzoru se rozhodnou je skloňovat. Hlavní částí práce bude experiment prováděný metodou elicitované produkce pseudoslov (tzv. „wug-test“, Berko, 1958), kdy dětem budou předváděny obrázky neznámých předmětů či tvorů označených pseudoslovy. Poté budou mít děti za úkol použít příslušné pseudoslovo v jiném tvaru. Cílem je testovat hypotézu, že děti budou při výběru akuzativního tvaru ovlivněny sémantickou životností obrázku. Budou sledovány a dokumentovány další faktory, které budou ovlivňovat volbu cílových tvarů, včetně věku dětí. Cílem je provést experiment na 20-30 dětech ve věku 3 až 5 let.
References
BERKO GLEASON, Jean: The Child's Learning of English Morphology, Word, roč. 1958, č. 14(2-3), s. 150-177.
BROWN, Roger: A First Language, The early stages. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1973.
CHEJNOVÁ, Pavla: Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. In: Nová čeština doma a ve světě, roč. 2015, č. 2. s. 89–97.
KALUPOVÁ, Irena: Alternace konsonantů a řeč dětí předškolního věku. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
KARLÍK, Petr a kol: Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2012.
PRŮCHA, Jan: Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie: Osvojování jazyka dítětem. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2016.
SMOLÍK, Filip a Gabriela, MÁLKOVÁ: Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html