Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Přístupy , metody a formy muzejní pedagogiky v období koronavirové krize
Thesis title in Czech: Přístupy , metody a formy muzejní pedagogiky v období koronavirové krize
Thesis title in English: Approaches, methods and forms of museum education during coronavirus pande mic
Key words: muzejní pedagogika|muzejní edukace|muzeum|koronavirová krize|covid-19|formy|metody|přístupy|distanční vzdělávání|formální a neformální vzdělávání|případová studie
English key words: museum education|museum|forms|methods|approaches|distance education|covid-19|coronavirus pandemic|formal education|non-formal education|case study
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 21.12.2020
Date of assignment: 21.12.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.04.2022
Date and time of defence: 15.06.2022 13:00
Date of electronic submission:25.04.2022
Date of proceeded defence: 15.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. doc. PhDr. et PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D. et Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Koronavirová krize zásadně ovlivnila podobu muzejní edukace. Období úplného uzavření muzeí a galerií se projevilo významným poklesem návštěvnosti a převažující distanční výuka způsobila minimální zájem o prezenční muzejní vzdělávací programy pro školy. Muzejní pedagogika se přesunula do on-line prostředí, kde se paměťové instituce snaží najít nové cesty k žákům, studentům, ale i dalším návštěvníkům. Tato diplomová práce se zabývá podobami muzejní pedagogiky v době koronavirové krize. Mapuje přístupy, metody a formy a blíže seznamuje s několika příklady dobré praxe. V závěru na základě zkušeností několika muzejních pedagogů práce reflektuje dosavadní přínosy i slabá místa nových edukačních nástrojů a také hodnotí možnosti jejich využití v budoucnosti.
The Coronavirus crisis has made a substantial impact on museum education. A complete lockdown of museums and galleries resulted in a significantly lower attendance and distance learning meant minimal interest in traditional educational programmes for schools organized by museums. Museum education has moved to an online environment and memory institutions are finding new ways to approach pupils and students as well as other visitors. This Master's thesis focuses on the approaches of museum education during Coronavirus pandemic. Methods and forms are examined and some good examples are further analyzed. Based on the experience of several museum educators, advantages and disadvantages of new educational tools and platforms are assessed as well as the possibilities of their use in the future.
References
Acta musealia. : Sborníky příspěvků z konference Muzeum a škola. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2003 – 2012
FIALOVÁ, Dagmar, STEHLÍK, Michal. Role muzeí ve výukovém procesu – výsledky výzkumu práce muzeí s dětmi a mládeží. In Acta musealia suplementa 2005/3. Sborník příspěvků z konference Muzeum a škola aneb Nebojte se muzea. 8.-9. března 2005. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2005. s. 10-17. ISBN 0862-8548
GRECMANOVÁ, Helena. Škola muzejní pedagogiky 4 : Aktivizační metody v muzejní pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1869-8.
JAGOŠOVÁ, Lucie, Vladimír JŮVA a Lenka MRÁZOVÁ. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Brno: Paido, 2010. 298 s. ISBN 978-80-7315-207-9.
JŮVA, Vladimír. Principy, formy a metody mimoškolské výchovy a vzdělávání. Brno: Krajské kulturní středisko Brno, 1989. 46 s. ISBN 80-85-027-01-1
KMET, Š. (2020, 23. březen). Online výuka je výzva i pro nejlepší učitele, jak dále vzdělávat žáky s péčí. Eduin. Dostupné z: https://www.eduin.cz/clanky/online-vyuka-je-vyzva-i-pro-nejlepsi-ucitele-jak-dale-vzdelavat-sve-zaky-s-peci/
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MRÁZOVÁ, Lenka. Didaktické aspekty muzejní edukace. In Mrázová, Lenka; Jagošová, Lucie; Jůva, Vladimír. Muzejní pedagogika: metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. s. 203-260, 58 s. Kultura a edukace; sv. 1. ISBN 978-80-7315-207-9.
MŠMT (2020). Zásady vzdělávání na dálku. Dostupné z https://nadalku.msmt.cz/cs/15-zasad-on-line-pedagogiky
MÜLLEROVÁ, Jaroslava. Projektové vyučování jako jedna z možností propojení práce školy a muzea. In Acta musealia, suplementa 2003. Muzeum a škola. Zlín: Muzeum jihovýchodní Moravy ve Zlíně, 2003. s. 41. ISBN 0862-8548
Simonson, M. (2019). Distance Education: Definition and Glossary of Terms. Charlotte: Information Age Publishing.
ŠOBÁŇ, Marek. Stručná teorie a praxe muzejní pedagogiky. In Škola muzejní pedagogiky 6. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 1. vyd. ISBN 978-80-244-1871-1.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4625-7.
ŠVAŘÍČEK, R. – ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 340 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html