Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kontroverznost reklam
Thesis title in Czech: Kontroverznost reklam
Thesis title in English: Controversial adverts
Key words: - kontroverzní reklama|reklama|společnost|marketing|divák|reklamní tvorba|porovnání
English key words: - controversial adverts|advertisement|society|marketing|spectator|advertising creation|comparison
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language:
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.12.2020
Date of assignment: 15.12.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 10.02.2021
Date and time of defence: 21.06.2021 13:00
Date of electronic submission:11.05.2021
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: PhDr. Mgr. Petr Lupač, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Východiska:
Žijeme v post moderní společnosti plné médií. V době sociálních sítí a online marketingu jsme denně vystaveni online světu, který nás ovlivňuje. Rozhodla jsem se zaměřit na svět reklamy v dnešní době. Ve své práci se zaměřím konkrétně na kontroverzní reklamy a jejich témata. Kontroverzní témata nám poskytnout vhled do témat, která jsou pro diváka citlivá a která ještě ne. Hranice vnímání kontroverzních témat se ve společnosti mohou posouvat. (Znebejánek, 172 s.) Výzkum bude prováděn na základě vybraného vzorku kontroverzních reklam. Výsledky výzkumu budou analyzovány na dvou vzorcích respondentů, a to konkrétně na skupině diváků reklam a na skupině respondentů, kteří se pohybují v marketingu a reklamním odvětví.
Cíle:
Cílem je zhodnocení a zjištění, jaká témata v reklamě jsou pro českou společnost citlivá a možná i kontroverzní. Zda vidí společnost v reklamách témata, která jsou neetická, anebo nevhodná. Jaké reklamy označí diváci a tvůrci reklam za kontroverzní. Zda se budou postoje k vybraným ukázkám mezi jednotlivými skupinami lišit a zároveň se lišit od mého názoru. Který bude podložen teoretickou částí bakalářské práce.
Hypotézy budou odvozeny z následujících dílčích výzkumných otázek:
Jaká témata jsou pro společnost kontroverzní?
Jak moc je česká společnost citlivá na kontroverzní reklamy?
Které skupiny ve společnosti jsou citlivější a které méně?
Vede vnímání kontroverzních aspektů v reklamách k jejich odmítání, k negativnímu postoji k těmto reklamám? Anebo jsou naopak vítány jako prvek např. opozice, vzpoury, vzrušení…?
Shodují se ve vnímání kontroverze a postojích k nim veřejnost a tvůrci reklam?
Pokud ne, v čem?
Metodologie:
Rozhovor s jedním vybraným odborníkem na reklamu, který mi pomůže doplnit a specifikovat definici kontroverzní reklamy, která bude v základu vycházet z teoretické části. Následně vytvořím vlastní dotazník, který dostanou dvě skupiny respondentů. Jednou skupinou budou diváci zmíněných reklam a druhou polovinou respondentů budou tvůrci reklam. Dotazník bude mít i konkrétní část daných ukázek, které mi pomohou porovnat, jak reklama působí na diváka a zároveň, jak stejná ukázka působí na respondenta z oboru reklamy, který se v dané oblasti pohybuje. Vybrané ukázky reklam vyberu já sama na základě stanovených kritérií pro kontroverzní reklamu. Okruh vybraných reklam si stanovím během psaní práce.
Závěr:
V práci si chci stanovit seznam atributů, které budou odpovídat podmínkám kontroverzní reklamy na základě, kterých vyberu ukázky do svého výzkumu. Z odpovědí mi vyjde, zda jsou stanovené atributy funkční. A mnou vybrané kontroverzní reklamy budou kontroverzně působit i na obě skupiny respondentů.
References
Bauman, Zygmunt a May, Tim. Myslet sociologicky: netradiční uvedení do sociologie. V tomto překladu přeprac. originálu vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-28-8.
Bauman, Zygmunt. Tekutá modernost. 1. vyd. Překlad S Blumfeld. Praha: Mladá fronta, 2002. ISBN 80-204-0966-1.
Bačuvčík, R. (2016). Sociální marketing / Radim Bačuvčík, Lenka Harantová.
Giddens, Anthony. Důsledky modernity. 3. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-035-3.
Keller, Jan. Dějiny klasické sociologie. Vyd. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-52-0.
Kotler, Philip. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1359-5.
Kotler, Philip. Marketing podle Kotlera: jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-726-1010-4.
Losekoot, M., & Vyhnánková, E. (2019). Jak na sítě: ovládněte čtyři principy úspěchu na sociálních sítích. Jan Melvil Publishing.
Pavlů, Dušan. Marketingové komunikace a kultura. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta multimediálních komunikací, 2005. ISBN 80-731-8252-1.
Petley, By Julian. Advertising. North Mankato, Minn: Smart Apple Media, 2003. ISBN 15-834-0255-1.
Přikrylová, Jana a Hana Jahodová. Moderní marketingová komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, ISBN 978-80-247-3622-8.
Světlík, Jaroslav a kol. Kulturní aspekty české a evropské reklamy = Cultural aspects of Czech and European advertising. Praha: Professional Publishing, 2008. Malá edice FMK UTB; 2007. ISBN 978-80-7318-672-2.
Toscani, O. (1996). Reklama je navoněná zdechlina. Slovart.
Večera, Miloš a Urbanová, Martina. Sociologie práva. 2., upr. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2011. ISBN 978-80-7380-321-6.
Vysekalová, Jitka. Psychologie reklamy. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2012. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html