Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Ženské téma v současném českém mainstreamovém divadle.
Thesis title in Czech: Ženské téma v současném českém mainstreamovém divadle.
Thesis title in English: Feminine Theme in Contemporary Czech Theatre
Key words: komedie|feminismus|midcult|misogynie
English key words: comedy|feminism|midcult|misogyny
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Departement of Theatre Studies (21-KDV)
Supervisor: Mgr. Alena Sarkissian, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.12.2020
Date of assignment: 21.12.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 17.02.2021
Date and time of defence: 21.06.2021 09:00
Date of electronic submission:29.05.2021
Date of proceeded defence: 21.06.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Petr Christov, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Ve své bakalářské práci se budu zabývat pojetím ženství a s ním spojených stereotypů v inscenacích, jež vykazují znaky midcultu. Pro potřeby této práce se budu soustředit výhradně na komedii, neboť zjednodušování a schematizace postav patří k nástrojům tohoto žánru. Midcult sám o sobě pak toto zjednodušování umocňuje, avšak s tím rozdílem, že zjednodušování je v jeho případě nefunkční. V současném českém mainstreamovém divadle, jež k midcultu dlouhodobě inklinuje, pozoruji výraznou dramaturgickou linku komedií, jež svým uchopením ženských postav tyto stereotypy silně podporují a vyznívají výrazně misogynně či sexisticky. Práce se bude soustředit na tři dějová schémata, která se v těchto inscenacích často vyskytují: 1. dramata, v nichž se dvě naoko povahově rozdílné ženy spřátelí a následně zažívají mnohá dobrodružství, 2. dramata, v nichž jsou ženy vnímány jako předmět, velmi často se jedná o zápletky, v nichž se muž pohybuje mezi množstvím milenek a manželkou (která pro jeho výstřelky jaksi nemá pochopení), a 3. klasická komedie (Zkrocení zlé ženy), jež však byla interpretována ryze misogynním způsobem. Při zkoumání jednotlivých inscenací a jejich pojetí ženských postav se budu soustředit především na aspekt kýče a midcultu, na který budu nahlížet optikou feministických teorií. Zaměřím se rovněž na sociologický náhled na problematiku, který mi pomůže zakotvit jednotlivé inscenace v dlouhodobém směřování divadel, v nichž jsou uváděny.
References
BERGSON, Henri: Smích [Le rire (1929]. Přel. Majorová Eva, Major, Ladislav. Praha: Naševojsko, 1993.
DE BEAUVOIR, Simone. Le deuxieme sexe. Gallimard: 1986.
ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo, 2006.
FREUD, Sigmund. Vtip a jeho vztah k nevědomí [Der Witz und seine Beziehung zumUnbewußten, 1905]. Přel. Ondřej Bezdíček. Psychoanalytické nakl. J. Kocourek:2005.
JANSOVÁ, Iveta a JEDLIČKOVÁ, Jana. Ženské hrdinky a jejich zobrazování v českýchtelevizních krimiseriálech. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci,2019.
KULKA, Tomáš. Umění a kýč. Praha: Torst, 2014.
MACDONALD, Dwight. Masscult and Midcult: Essays Against the American Grain. NewYork: New York Review Books, 2011.
MANNE, Kate: Down Girl: The Logic of Misogyny. Penguin Books, 2019.
MCDOWELL, Linda. Place and Space. In A Concise Companion to Feminist Theory. Ed.Mary Eagleton. Blackwell, 2003.
MCGOWAN, Todd. Only a Joke Can Save Us: A Theory of Comedy. Evanstin, Ill.:Northwestern University Press, 2017.
PAULÍČEK, Miroslav. Nikdo se neodváží říci, že je to nudné: sociologie vysokého a nízkéhoumění. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012.
SAINI, Angela: Inferior: The True Power of Women and the Science that Shows It. London:4th Estate, 2017.
SCHOTT, Robin May. Feminism and the History of Philosophy. In The Bleckwell Guide toFeminist Philosophy. Ed. Linda Martín Alcoff, Eva Feder Kittay. Bleckwell, 2007.
ŠAFR, Jiří. Životní styl a sociální třídy: vytváření symbolické kulturní hranice diferenciacívkusu a spotřeby. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2008.
ZAHRÁDKA, Pavel. Vysoké versus populární umění. Olomouc: Periplum, 2009.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html